Färskfoder vs torrfoder

Apollo

Trådstartare
Min hund äter just nu Bravo färskfoder och funkar bra på det.
Jag hade ju en tråd om hennes bajsande men det har löst sig och nu bajsar hon 3 gånger per dag, äter också 3 gånger per dag.
Hon är 8 månader och är en welsh springer spaniel som är lite för tunn tycker jag, inte mager men lite tunn.
Hon väger väl en 15 kilo typ.

Nu till frågan , hon äter ca 450 gram om dan men det känns som hon inte blir mätt. Är det så att hundar blir "mättare" på torrfoder? Färskfoder är ju lättsmält och lätt-tuggat så 150 gram försvinner i ett nafs. Hon tål ju inte vete så om jag ska byta så är det Orijen som gäller, är det mer fett i det än i färskfoder?
Nån som har efarenhet och som har bytt från färskfoder till Orijen och vad blev resultatet?

Sv: Färskfoder vs torrfoder

Jag har gett Bravo Plus färskfoder till mina hundar nu i över 1,5 år.
Den äldsta tiken var väldigt dålig på att äta och var tunn. (Vägrade andra färskfoder)

Hon har nu gått upp 2 kg och är perfekt.
Bajsar 2-3 gånger per dag/fin och bra avföring.

Den yngre tiken har blivit tjock av Bravo plus.

Så nu äter den yngre Bravo Special som är lite magrare. Men, jag river i morötter till henne eftersom hon behöver mera för att bli mätt.

Tikarna väger 14 och 16 kg, och får varsin burgare morgon/kväll.

Varför skall du börja med torrfoder om hon/han mår bra av detta foder?
:bump::bump:

Visst funkar hon bra på det och det är bra mat men jag vill att hon ska gå upp mer i vikt men jag kanske måste ge mig till tåls.

Vill ju helst inte byta.

Att hundar blir lite tunna vid din hunds ålder är inget konstigt, det är som tonåringar. Dock SKA hunden inte bli smal så om den äter, ge den mat så den går upp.

Jag är en sån som gillar torrfoder framför färskfoder. Det är både bättre för hundens tandhälsa och så tycker jag att det är bättre sammansatt. Sen är vi alla olika.

Varför inte bara ge henne lite mer av färskfodret, om du tycker att hon är för tunn?

Min hund får Klass Färskfoder, eftersom han är kastrerad så blir det små mängder. Drygt 1½ korv per dag. Det är väl 400-500 gram i varje. Men jag brukar fylla med grönsaker för att fylla upp honom lite!

3 ggr bajs per dag?! Min hund bajsar EN gång per dag :bow:

Att hundar som äter torrfoder får bättre tandhälsa är en MYT.
Enligt hundtandläkare så sväljer de flesta torrfodret utan att tugga.

I dag är det också många blöter upp sitt torrfoder för att skona magen, så blir det likadant som färskfoder.

Hundar som äter Färskfoder har oftast mycket bra tänder.
Har med saliven att göra.

Viktigast är att hundarna har tillgång till märgben + andra ben att tugga på.
Plus att man borstar tänderna och skrapar tänderna.

Hälsningar Bibbi som nyligen varit hos en djurtandläkare för att kolla sin 6-åring.
Inget tandsten och jättefina tänder.

Jo det kanske jag kan men hon äter redan ett nästan ett halvt kilo kött. Det är mer än rekomendationerna.

Det jag var ute efter är om Orijen är mer fett än färskfoder och att hon kanske behöver annan mat än det jag ger, om du förstår vad jag menar, att jag kan smälla i henne 2 kilo och det skulle inte göra någon skillnad för att för just henne så är detta foder inte optimalt.

Hon har ju varit tunn sen hon var liten, hon är säkert bara sån i sin kropp. Det jag hoppas på är att jag har igen det när hon blir äldre att hon håller en bra vikt utan att bli fet.

Varför inte bara ge henne lite mer av färskfodret, om du tycker att hon är för tunn?

Undrar detsamma...
Men sedan såg jag att du redan har svarat på det.
Varför inte både och...?
Alltså två mål med Bravo (eftersom jag tror att färsk foder är mycket bättre än torrfoder) och ett mål torrfoder.

Hon har ätit Bravos torrfoder + färskfoder men det var då hon bajsade så mycket, så efter jag bara givit färskfoder så bajsar hon bättre.

Det är inte alls en myt. Många torrfoder har tandstenskontroll i sitt foder, det är inte lika vanligt bland färskfodret. Och jag vet att få tuggar på kulorna, det var inte det jag menade.

Min uppfödare har 4 hundar just nu varav en är snart 13, ingen av dem har någonsin haft tandsten. De har aldrig fått tänderna borstade heller.

Bra svar, alltid farligare att vara för tjock än för smal.
Men lagom är ju alltid bäst ;)

Det är inte alls en myt. Många torrfoder har tandstenskontroll i sitt foder, det är inte lika vanligt bland färskfodret. Och jag vet att få tuggar på kulorna, det var inte det jag menade.

Min uppfödare har 4 hundar just nu varav en är snart 13, ingen av dem har någonsin haft tandsten. De har aldrig fått tänderna borstade heller.

Nåja...
Just Bravo hamburgare kan man ge djupfrysta då och då och då blir det ingen tandsten!
Däremot har i vart fall mina hundar fått tandsten av uppblöt torfoder...

Jo, det är tur att det finns olika foder så att det finns något som passar alla. Det viktigaste är att hunden mår bra. (Och jag har verkligen inget emot färskfoder)

Liknande trådar

Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 282
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 853
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Senast: isafore
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 593
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025