Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag har läst norsk forskning om just campylobacter och hundar (och katter). Oerhört många friska. symtomfria hundar och katter testar positivt för campylobacter. Det är så pass vanligt att man i den studien i det närmsta betraktade som en del av normalfloran. Risken man såg var att människor kunde smittas, inte att hundarna själva skulle bli sjuka.
Jag tänker som så att det finns risker med allt. Ger du torrfoder kan du få med mögel, salmonella (det har hänt), melamin osv. Ger du rå mat kan du få med salmonella, campylobacter, koccidier osv.
I de allra flesta fall, oavsett vad du ger, blir inte hunden sjuk pga. kontaminerat foder. I de allra flesta fall utvecklar de ett immunförsvar efter den mat de får. Jag skulle ha betydligt större betänkligheter kring att byta foder helt till en dräktig tik (vars immunförsvar ändå sjunker) än att fortsätta ge det hon är van vid, det hennes kropp trots allt har utvecklat ett immunförsvar efter.
Och jag vet inte vad era hundar brukar göra ute, men hundarna jag har växt upp med stoppade i sig all sköns skit de kom åt utomhus. Saker som definitivt var mer ohygieniska än rått kött av livsmedelskvalité.[/QUOTE
Jag skulle absolut inte byta foder helt. I dagens läge får hunden fri tillgång på torrfoder (ska fortsätta med tillägg av färskfoder när vår frys är lagad), rens från vårt kött när vi lagar mat och hon vill gärna smaka frukt när jag äter och morot får hon då och då. Utan frågan var mer om kag skulle byta ut det färsfoder hon får mot hemlahad hundmat istället
Just on case