Färskfoder innehåller inte vad de lovar

Enligt en artikel i svensk jakt stämmer inte innehållsförteckningen i hälften av testade färskfoder. http://svenskjakt.se/hund/forskning/halften-av-farskfodren-haller-inte-vad-de-lovar/
Hur ska man förhålla sig till detta?
Även fast jag använder en del färskfoder, så är jag inte förvånad. Dels så är det svårt att hålla exakt samma kvalité på ett foder med enbart färska råvaror där det kan skilja mellan olika djurslag, djuren dom kommer från etc. Men det skulle vara väldigt intressant att få veta vilka det är. Vad gäller mer vatten än deklarerat är jag egentligen inte förvånad, då några färskfoder verkar ha "blötts ner" och är väldigt blaskiga... Så jag hoppas kontrollen för färskfoder blir bättre.

Dock ger jag inte mycket för Sallanders kommentarer, då hon är förespråkare för "billiga" torrfoder med mycket hög andel spannmål.

Det får vara vad det vill i fodren, så länge mina hundar mår bra. Så känner jag. Och oavsett om färskfodren inte håller vad dom lovar, så har mina hundar mått bäst på det.

Håller inte med om att det är så enkelt. Säljer man en vara ska man banne mig inte ljuga om innehållet!

Däremot kan man ju fortsätta köpa även fast man vet att de ljuger, för att man som du ser att hundarna mår bra av det oavsett. Men därifrån till att det skulle vara OK att det är lite vadsomhelst i fast det påstås något annat av tillverkaren är steget långt.

Håller inte med om att det är så enkelt. Säljer man en vara ska man banne mig inte ljuga om innehållet!

Däremot kan man ju fortsätta köpa även fast man vet att de ljuger, för att man som du ser att hundarna mår bra av det oavsett. Men därifrån till att det skulle vara OK att det är lite vadsomhelst i fast det påstås något annat av tillverkaren är steget långt.
Sa inte att det är OK att ljuga ;)

Jag känner som sagt att det får vara vad det vill. Jag ser på mina hundar och prover konstaterar att allt är bra. Då bryr jag mig inte om vad denna artikel eller forskningen säger att det är i eller inte i fodren. Sen att dom LJUGER är en annan sak, det är riktigt dåligt. Man ljuger inte, det är en principsak.

Åh nej, min hemliga identitet som Flash Gordon är avslöjad! :D
FÖRLÅT :D

Jag kanske har uttryckt mig klumpigt, kan ju se olika ut vem som läser det. I min hjärna så vet jag ju vad jag menar! Men alltså, givetvis så tycker jag att innehållsförteckningen ska stämma, ALLTID! Det är extremt dåligt att den inte gör det. DET kan man rasa och förfäras över, om man orkar ;) Men oavsett vad dom har hittat i dessa prover så kommer inte det få mig att ändra åsikt ang färskfoder. Jag kommer inte rasa och förfäras över innehållet, för mina hundar mår bra. Dom verkar inte ha lidit av att det står fel på förpackning.

Jag kanske har uttryckt mig klumpigt, kan ju se olika ut vem som läser det. I min hjärna så vet jag ju vad jag menar! Men alltså, givetvis så tycker jag att innehållsförteckningen ska stämma, ALLTID! Det är extremt dåligt att den inte gör det. DET kan man rasa och förfäras över, om man orkar ;) Men oavsett vad dom har hittat i dessa prover så kommer inte det få mig att ändra åsikt ang färskfoder. Jag kommer inte rasa och förfäras över innehållet, för mina hundar mår bra. Dom verkar inte ha lidit av att det står fel på förpackning.

Fast det kan ju finnas flera anledningar att förfäras än hundarnas mående. Mald, tjuvjagad panda är kanske något du skulle backa för, tex. ;)

Bara som extremexempel, givetvis. Men konsumentkraft fungerar ju inte om man inte får veta vad man köper, så den aspekten tycker jag också är viktig.

Fast det kan ju finnas flera anledningar att förfäras än hundarnas mående. Mald, tjuvjagad panda är kanske något du skulle backa för, tex. ;)

Bara som extremexempel, givetvis. Men konsumentkraft fungerar ju inte om man inte får veta vad man köper, så den aspekten tycker jag också är viktig.
Haha ja, då kanske jag skulle backa :D Men fick inte riktigt uppfattning om att det var så fallet var, så då känns det okej ;)

Och ja, jag håller med dig om konsumentkraften etc. Du tänkte nog steget längre än vad jag gjorde :o Jag satte bara på mig försvarsmekaniken. Fast jag ger mina egna hundar torrfoder just nu :grin:

Haha ja, då kanske jag skulle backa :D Men fick inte riktigt uppfattning om att det var så fallet var, så då känns det okej ;)

Och ja, jag håller med dig om konsumentkraften etc. Du tänkte nog steget längre än vad jag gjorde :o Jag satte bara på mig försvarsmekaniken. Fast jag ger mina egna hundar torrfoder just nu :grin:

Jag är enormt tjurig och lättretlig just nu, så jag har väldigt nära till starkt negativa reaktioner också. LÖGNARE!!! :rage::rage::rage::rage:, typ. Vi läser nog nyheten från olika håll. :p

Några allmänna funderingar bara... dels ska ju innehållsförteckningen/näringsinnehållet stämma med vad som är i förpackningen men sedan skulle jag själv bli skitförbannad om jag betalar en massa för vatten. Jämför med kycklingfilé för humankonsumtion, det kvittar om det är sorten med lägsta kilopriset om de har pumpat in 20% vatten i filéerna.

Naturligtvis förstår man att det är variationer eftersom det är färskmat men det ska ju inte avvika hur mycket som helst, speciellt inte vattenhalten.

De flesta avvikelserna var ju inte stora och då tycker jag inte att de är så mycket att oja sig över. Det handlar om färska råvaror och då blir det större variation i innehållet. Skulle de analysera varje batch skulle det medföra kostnader som kunderna antagligen inte är beredda att ta. Jag har svårt att tro att ett par procent hit eller dit gör någon skillnad för majoriteten av hundarna. På sikt lär det jämna ut sig, ena månaden 2% över och nästa 2% under.

Jag tycker att Sallanders uttalande är snudd på komiskt. Ett foder är inte bra bara för att det är standardiserat och innehåller exakt vad som deklareras. Lite variation i kosten gör de flesta hundar ingen skada.

Jag fodrar hellre med ett färskfoder som avviker lite från innehållsförteckningen än det där industriproducerade torrfodret där man vet exakt hur många gram av varje substans som finns i fodret. Det säger en hel del om tillverkningen när man har koll ned till microgram-nivå vad som finns i.

När det gäller BARF och Whole Prey har jag svårt att tro att man kan deklarera för vad som exakt finns i där. "Kött, ben, senor, blodkärl, blod, vatten" det är det typ, men procent och gram hit och dit får man inte fram.

Det är ju för tusan fodret hunden äter, inte innehållsförteckningen. Om det råkar vara lite mer protein i denna leveransen av färskfoder än det står på förpackningen, so what? Jag är ganska övertygad om att färskfodertillverkarna inte medvetet "ljuger" i sina innehållsförteckningar utan att de deklarerar enligt någon form av standard för varje typ av färskfoder. Hade de varit tvugna att ta prover och mäta innehållet i varje sats färskfoder som blandas och sedan trycka speciella innehållsförteckningar för varje sats enligt mätresultatet så hade priset på fodret stigit avsevärt.

Nätack, det enda jag förväntar mig är att innehållet ska vara något sånär förenligt med det som utlovas av produkten och att det inte ska innehålla ämnen som inte finns deklarerade. Om jag köper ett spannmålsfritt foder så förväntar jag mig att det ska vara just spannmålsfritt. Men om proteinhalten eller fetthalten skulle variera lite mellan olika leveranser skiter jag fullständigt i. Inte står jag i köket och desikerar min middagskyckling och väger fett, kött, ben och skinn för sig för att vara säker på att jag får i mig exakt samma % av varje som förra gången.

Jag orkar ärligt talat inte läsa artikeln (det är så mycket sånt nu), men vill kommentera ett par saker.

1. Ja självklart ska det stå vad som finns i. Man får inte medvetet ge felaktig information. Fel kan det naturligtvis bli, och det är inte så noga egentligen.
2. Som förespråkare för färskfoder och barf är det lätt att ta "deras" sida. Lite för lätt faktiskt. Och det vet de som säljer. Barf är så hypat nu, att det är lätt att lura i oss vad som helst.
3. Jag får lite lätt panik angående allt sånt. Aldrig är det bra :(

Haha jag läste inlägget sent i går och drömde under natten att jag öppnade en korv Nordic spannmålsfri. Den var packad som en ballotine med kött på utsidan men när jag delade den var den fylld med någon sorts gröna grönsaker och ris. Så besviken jag blev!

Hur som helst så kanske det hade varit bättre att skriva på innehållsförteckningen att fördelningen mellan t ex fett och protein kan skilja sig något mellan olika leveranser, än att skriva en exakt siffra och inte kommentera denna. För min egen del bryr jag mig inte så länge de inte trycker in en massa vatten. Jag tittar aldrig på näringsdeklarationen utan på hunden och på avföringen. Sedan justerar jag efter det. Av samma anledning är jag inte så värst anti spannmål heller, det har ju fungerat bra på mina hundar.

Men det vet du ju inte förrän kanske långt efteråt.

Jag tycker det är olustigt att man inte kan lita på innehållsförteckningen. Tänk om hunden, trots att den mår bra just nu, får felaktig utfodring som påverkar hälsan negativt?

Inte står jag i köket och desikerar min middagskyckling och väger fett, kött, ben och skinn för sig för att vara säker på att jag får i mig exakt samma % av varje som förra gången.

Förvisso sant! :D

Men ändå, har man sagt att en vara har ett visst innehåll så väljer ju hundägaren pga det innehållet och inte ett okänt "x" innehåll.

Själv ger jag hundarna torrfoder, men jag har hittat ett som jag verkligen gillar och som enligt förpackningen (säkrast att säga), är spannmålsfritt.

Jag tror att vi konsumenter är alltför lättlurade och ibalnd tjänar man grova pengar på det. Om tillsatsen är vatten och det gör att fodret väger mycket mer, ja då är det ju ett synnerligen utstuderat sätt att få mer betalt för mindre mat.

Men så är det ju även med våra egna kycklingfiléer. Lyckligtvis brukar vi känna på smaken om maten är bra nog eller ej.

Men vem proväter hundmat?

Är det nån som räknat på kvoterna i t.ex. barfmåltider som Musch, och jämfört med t.ex. ett helt okej torrfoder?
Jag är så pinsamt dålig på sånt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 349
Senast: tanten
·
Hundhälsa Då hundarnas vanliga foder gått upp hiskeligt i pris så ser jag mig om efter ett alternativ. Mina önskemål är: - svenska råvaror om...
2
Svar
20
· Visningar
2 740
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har precis börjat testa Emmzo färskfoder, då det går lätt att få tag i där jag bor nu. (Tidigare gett mest Fodax premium vilt). Har...
2
Svar
27
· Visningar
2 620
Senast: calm
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 368
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar