"Färskfoder är bara skit"

lady_vip

Trådstartare
Ja, det påståendet fick jag slåss mot i helgen.

Och i ärlighetens namn, jag är ingen foderexpert, så jag visste inte riktigt vad jag skulle svara... Det enda jag vet är att jag började ge det eftersom jag inte kunde hitta ett enda torrfoder som inte innehöll något som Loka inte tålde. Sen har det liksom rullat på, Loka är numera i stort sett symptomfri från sina foderallergier. Fortune klarade en svår njursjukdom och är helt återställd trots (det urfarliga och förstörande) färskfodret:grin:

Ni som kan foder, är färskfoder dåligt?

Jag har ju svårt att se att något så pass köttbaserat slås av torrfoder, men jag kan mycket väl ha fel!

Sv: "Färskfoder är bara skit"

Nej, vem påstod det? I det stora hela är det ju det bästa du kan ge din hund (förutom i min smak, barf) eftersom att råvarorna är färska och obehandlade.
Det enda som gör att jag inte köper färskfoder (förutom vom og hundemad) är att det kan innehålla en del spannmål, betfiber och ibland melass vilket jag inte vill lägga pengar på. Ingredienserna i sig är dock inte DÅLIGA.

Skulle vilja höra vad för argument personen som uttalade sig om detta har.
Torrfoder är ju både upphettat och sterilt samt innehåller ofta mer spannmål (inte alltid dock).

Argumentet var att det är ju bara skitkött som används i färskfodret. Fast vad används då i torrfodret..?

Ett annat argument var att hundar ofta fick bristsjukdomar av färskfoder.

Detta hade en foderexpert, ej knuten till något fodermärke, sagt på en privat hundfoderskurs.

Vi kör på färskfoder (vom) till våran hund. Önskade dock att han ville äta nåt annat som inte luktar lika äckligt som vomen gör.

Kan då inte vara nå farligt/dåligt med de foder då de e typ den enda maten han äter. Jobbigt med en kräsen hund!

Argumentet var att det är ju bara skitkött som används i färskfodret. Fast vad används då i torrfodret..?

Ett annat argument var att hundar ofta fick bristsjukdomar av färskfoder.

Detta hade en foderexpert, ej knuten till något fodermärke, sagt på en privat hundfoderskurs.

Vadå för bristsjukdomar? Nej jösses vilket larv.

Vadå för bristsjukdomar? Nej jösses vilket larv.

Nja lite sanning är det däri! För min hund innehåller tex bravo för lite av vitaminer och kalk. (jämfört med flera torrfoder och ett annat färskfoder ) och melass vill jag inte mata min hund med. Han får svamp och ögonen rinner. Det lägre priset hjälper inte då om jag ska tillsätta massor. Med VoH tillsätter jag bara fiskolja för att ger kycklingvarianten och benmjöl för att vara 100 på att slippa svamp och för det stora plusset vad det gör med avföringen ( torra kletfria kottar )

kl
Foderexperten kanske har råkat ut för lilla Asta(det finns många som heter Asta) som har hört om färskfoder el. barf och bara gett guldklimpen stek, för det är naturligt. Som med allting annat krävs lite kunskap.

Det var ju en genralisering som heter duga. Klart det finns barf-producenter som har bättre och sämre kvalite. Precis som det finns torrfoder av varierande kvalite, så jag tycker inte man heller kan säga att Barf=bara bra.

Jag tog ett snack med hon som är ansvarig för hundmaten, införsel och sånt, på jordbruksverket.

Hon rekommenderade för två svenska producenter av hundmat, en barf och en för torrfoder.
Jag kör inte Barf idag av utrymmesskäl i frysen, plus att min hund funkar utmärkt på torrfoder. Men det är nog mest en smaksak.

Nja lite sanning är det däri! För min hund innehåller tex bravo för lite av vitaminer och kalk. (jämfört med flera torrfoder och ett annat färskfoder ) och melass vill jag inte mata min hund med. Han får svamp och ögonen rinner. Det lägre priset hjälper inte då om jag ska tillsätta massor. Med VoH tillsätter jag bara fiskolja för att ger kycklingvarianten och benmjöl för att vara 100 på att slippa svamp och för det stora plusset vad det gör med avföringen ( torra kletfria kottar )

Och vad har melass med näringsbrist att göra?! Melass är flytande socker och inget annat, att din hund inte tål det har ingenting med saken att göra.
Hundar är individer, vissa funkar helt okej på doggys vetebaserade torrfoder medan andra får rännskitan omedelbart. Att en hund inte funkar på ett foder är en sak, att det i största allmänhet skulle ge näringsbrist är en helt annan fråga.

Det var ju en genralisering som heter duga. Klart det finns barf-producenter som har bättre och sämre kvalite. Precis som det finns torrfoder av varierande kvalite, så jag tycker inte man heller kan säga att Barf=bara bra.

Jag tog ett snack med hon som är ansvarig för hundmaten, införsel och sånt, på jordbruksverket.

Hon rekommenderade för två svenska producenter av hundmat, en barf och en för torrfoder.
Jag kör inte Barf idag av utrymmesskäl i frysen, plus att min hund funkar utmärkt på torrfoder. Men det är nog mest en smaksak.

Barf och färskfoder är inte samma sak.

Oh, sorry! :o

Vad är det för skillnad?

Färskfoder är ett komplett helfoder sammansatt av delvis färska råvaror. Köttet och animalierna är råa medan tex korn, betmassa osv ofta är kokt. Det är dessutom vitaminiserat. Oftast är det nerfruset i korvar eller burgare.

Barf är ett sätt att fodra sin hund efter "biologiskt anpassad rå föda"-konceptet. Hunden äter allting rått och serveras endera hela nermalda ben eller hela råa ben att äta samt kött,inälvor,ägg,vom,grönsaker osv (spannmål ges ej). Idén är att efterlikna kosten hos vilda hundar/vargar, ja helt enkelt det hundar är biologiskt/fysiologiskt anpassade att äta. Man tillgodser hundens näringsbehov veckosvis istället för varje dag. Sen finns det lite olika sätt man kan göra det på. Vissa är extrema och ger bara hundarna mat 3 dagar i veckan, jag ger iaf varje dag och stödfodrar med vom og hundemat. Det är ett "färskbarf-foder", innehåller inga spannmål men är vitaminiserat :)

Hoppas jag lyckades förklara, inte helt lätt att förklara begreppet kort och koncist :p

Och vad har melass med näringsbrist att göra?! Melass är flytande socker och inget annat, att din hund inte tål det har ingenting med saken att göra.
Hundar är individer, vissa funkar helt okej på doggys vetebaserade torrfoder medan andra får rännskitan omedelbart. Att en hund inte funkar på ett foder är en sak, att det i största allmänhet skulle ge näringsbrist är en helt annan fråga.

Var skriver jag att han inte tål melass? Melass vill jag inte ge pga sockret och ren, billig utfyllnad. Sedan visst min hund reagerar så här men han är inte den ende. Många med mig har reagerat på de låga halterna.

Klart det finns sämre och bättre färskfoder oxå! Så länge man köper färdigt foder kommer alltid producenterna försöka tjäna pengar.

Men de flesta fördomarna kommer nog ändå ifrån att man måste ha kunskap för att ge BARF.

Var skriver jag att han inte tål melass? Melass vill jag inte ge pga sockret och ren, billig utfyllnad. Sedan visst min hund reagerar så här men han är inte den ende. Många med mig har reagerat på de låga halterna.

Klart det finns sämre och bättre färskfoder oxå! Så länge man köper färdigt foder kommer alltid producenterna försöka tjäna pengar.

Men de flesta fördomarna kommer nog ändå ifrån att man måste ha kunskap för att ge BARF.

Fast Barf och färskfoder är inte samma sak. Och jo, men måste ha kunskap för att barfa.

Jag skulle kalla det allergi/intolerans av något slag om hunden får rinniga ögon av melassen! Men det är en annan diskussion.

Jag har sagt mitt egentligen,;) men återigen melassen ger honom inte rinniga ögon utan för låga halter av vitamin, A och E i det här fallet, främst A.

Vet inte om jag skrev konstigt. Men som sagt melass gillar jag inte av enbart den anledningen att det är utfyllnad och sött.

Fast det färskfodret jag ger innehåller ingen melass eller betmassa, inte heller Nordic som jag gav under många år.

Iofs innehåller Fodax spannmål, men då har ändå en hund som är allergisk mot spannmål men som kan äta Fodax utan problem.

Äh, jag vet inte vad som är problemet. Jag vet bara att mina hundar funkar bra på det och alla hundar jag har rekommenderat att testa färskfoder har funkat bra på det.

Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att färskfoder skulle påstås vara sämre än torrfoder..?

Ska ta reda på vem foderexperten var och försöka maila för ett svar, kunde ju vara intressant!

Jag har sagt mitt egentligen,;) men återigen melassen ger honom inte rinniga ögon utan för låga halter av vitamin, A och E i det här fallet, främst A.

Vet inte om jag skrev konstigt. Men som sagt melass gillar jag inte av enbart den anledningen att det är utfyllnad och sött.

:confused:

Att melass ger din hund för låga halter av vitamin A och E gör mig inte särskilt förvånad, eftersom att det är rent socker. Vitamin A få hunden från bla lever eller tex renkött/andra animalier som även innehåller höga halter. Dina resonemang är jättekonstiga. I bara detta inlägget skriver du först att det är melassen som ger din hund näringsbrist (hur det ens är fysiologiskt möjligt vet jag inte, den tillför ingen näring, men den ha heller ingen förmågaa att mjölka en hund på näring) och sedan skriver du att den enda anledningen att du inte gillar det är för att det är utfyllnad. Jag kan inte påstå att jag förstår riktigt.

(Det är det för övrigt inte, även hundar får sockerkickar och de företag som kör med melass i sitt foder förespråkar detta, särskilt för hårt tränande hundar som behöver snabb energi efter träning. Jag håller inte med om att det skulle vara bra men det är min åsikt)

:confused:

Att melass ger din hund för låga halter av vitamin A och E gör mig inte särskilt förvånad, eftersom att det är rent socker. Vitamin A få hunden från bla lever eller tex renkött/andra animalier som även innehåller höga halter. Dina resonemang är jättekonstiga. I bara detta inlägget skriver du först att det är melassen som ger din hund näringsbrist (hur det ens är fysiologiskt möjligt vet jag inte, den tillför ingen näring, men den ha heller ingen förmågaa att mjölka en hund på näring) och sedan skriver du att den enda anledningen att du inte gillar det är för att det är utfyllnad. Jag kan inte påstå att jag förstår riktigt.

(Det är det för övrigt inte, även hundar får sockerkickar och de företag som kör med melass i sitt foder förespråkar detta, särskilt för hårt tränande hundar som behöver snabb energi efter träning. Jag håller inte med om att det skulle vara bra men det är min åsikt)

Alltså har jag verkligen formulerat mig så konstigt :crazy:?? Ja det hade jag ser jag nu =)

För det första. Jag har aldrig utfodrat med ett foder med melass i. Kanske skrev konstigt. Jag kommenterade ett inlägg där det skrevs om melass i färskfoder. Jag vet att det finns minst ett färskfoder på marknade med melass i och DETTA skulle jag aldrig ge min hund pga melassen. Jag gillar inte tanken på melass i foder av samma anledningar som du.

Min hund åt Bravo vilt med vom och bravo special ( lamm ). I Bravo finns INTE melass. Av bravo mådde han mycket bättre än av enbart torrfoder men inte perfekt och inte heller perfekt avföring. Kliade lite, rinnande ögon och framförallt problem med svamp i anal, mungipa och tassar.

Nu äter han VoH.

Jag säger inte att BRAVO Är dåligt. Men för min hund inte optimalt. Det jag menade med hela in diskussion var ingen kritik till dig eller så utan till TS på sätt och vis. Jag menade bara att på EN punkt hade ju personen rätt som påstod att färskfoder inte är bra. Och det är de varianter av färskfoder som HAR melass i sig. Men bara för det har ju ingen rätt att dra alla färskfoder över en kam.

Jag ursäktar om jag skrivit så knasigt ngnstans i mina förra inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka