Färöarna

Idas

Trådstartare
Finns det någon här som har varit på Färöarna? Har ni några toppentips på vad man inte får missa? Är en hopplös naturnörd och uppskattar alla slags fina utflykter, vandringar och dylikt, men även kulturella grejer!

Något annat viktigt att veta?

Det finns ytterst lite utöver natur på Färöarna, men det är ett häftigt landskap. När är det du ska åka? Jag kan ta fram den rundtursplanen som vi fick när jag var där (jag missade tyvärr att resa runt, men själva turen var framtagen av lokala myndigheter för att visa så mycket häftigt som möjligt :) )

Viktigt att ta höjd för att väderväxlingar som kan göra transporter omöjliga ibland. Annars är vägnätet numera såpass bra utbyggt att man inte längre är helt beroende av båtar (och heikopter).

Sørvágsvatn:

two-level-lake1%25255B2%25255D.jpg

Det finns ytterst lite utöver natur på Färöarna, men det är ett häftigt landskap. När är det du ska åka? Jag kan ta fram den rundtursplanen som vi fick när jag var där (jag missade tyvärr att resa runt, men själva turen var framtagen av lokala myndigheter för att visa så mycket häftigt som möjligt :) )

Viktigt att ta höjd för att väderväxlingar som kan göra transporter omöjliga ibland. Annars är vägnätet numera såpass bra utbyggt att man inte längre är helt beroende av båtar (och heikopter).
Åker dit i Augusti och stannar 5 nätter. Har bokat 1 natt i Gjogv och resten i Torshavn så det är tänkt att vi ska göra dagsutflykter därifrån med hyrbil/båt :)

Augusti är nog fint! Jag var där i början om juni och det var som synes typ aprilväder :)

Skickar mitt material när jag kommer hem, sparade det ifall jag skulle få för mig att göra en privat resa dit.

Jag funderar också på en resa till Färöarna i sommar, verkar ju helt fantastiskt! @Sassy , om du skickade ditt material till TS via PM, skulle du vilja skicka det till mig också? :)

Jag sträcker också upp handen lite diskret, @Sassy : vill du PM:a mig också? Vi åker dit i början av juni och stannar 4 nätter i Torshavn och har hyrbil alla dagar. Vill se en massa häftig natur! Och så är det visst Kulturnatt samt maraton när vi är där!

Var där för...10 år sen kanske, minst tror jag :p.
Fin natur, får och fårskit överallt typ. Och ett rikt fågelliv.
När vi var där var det enligt lokalborna väldigt torrt, det fanns inte många vattenfall vilket tydligen flödar (:D) längs bergväggarna i vanliga fall.
Kan absolut tänka mig åka dit igen.
Minns att vi träffade en ensam häst som kom knatande på ett ställe. Såg ut som en islandshäst i typen.

Det jag hört är att det regnar mycket där, så bra regnkläder är nog inte fel att ha med sig.
Hade gärna åkt dit själv för att fiska, uppleva naturen och kulturen :)

Puttar upp denna tråd igen. Snart bär det av! :D @macan och @Araminta , hur hade ni det?

Kan man lita på restiden som Google Maps föreslår? Eller tar det längre tid att köra? Hur är vägarna? Finns det någon plats där man vill spendera lite extra tid?

@Idas Vi hade det jättebra :) Regnkläder är ett måste men vi hade ett par timmar med strålande sol och värme också. Vi bodde i en pytteby långt upp i norr och hade inga problem med vägarna överhuvudtaget. Jämn och fin asfalt överallt. Vet inte hur väl restiderna stämde med Maps precis men det är inga stora öar vi pratar om. Avstånden är förhållandevis små även om vägarna går i sicksack. Folk är oerhört trevliga och alla pratar norska/danska/svenska så det är inga problem att fråga sig fram.

Enda smolket i bägaren var att vi missade Mykenes pga stormbyar. Det går att boka biljetter till färjan på nätet och gör man det får man även mejl om/när de ställer in avgångarna. Beroende på hur länge ni stannar så kan det alltså vara en idé att planera in Mykenes så tidigt som möjligt så att ni har möjlighet att planera om.

Beroende på hur petiga ni är med mat och hur ni tänkt bo så kan det vara en ide att ta med råvaror från Sverige. Utbudet i affärerna är sådär och vi råkade på riktig dålig fryst fisk...

Var där i sommars, håller med det är helt fantastiskt natur.

Skulle vandra hela vistelsen först med drog på mig en knäskada så blev ofrivilligt några nätter i huvudstaden och några bussresor med reseledare.
Underbara människor.

Kommer resa dit fler gånger.

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: lil-sis
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 588
Senast: Hazel
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?