Farligt med hönät med hösilage i transport?

Sv: Farligt med hönät med hösilage i transport?

Fudnerar nämligen på att hänga in ett i boxen (högt) så hon verkigen har fri tillgång med inte kan sprida ut det i hela boxen.

Bättre du skaffar en haybar, bygger en hölåda eller liknande då. Hög ätställning ger negativa effekter och är inte att rekommendera.

Förstår dock till fullo att du vill hindra omkringspridningen. Alla mina tre nuvarande sprider det. En äter upp det ändå, de andra ratar det. Så ena av dem har lågt satt höhäck, den andra har en 'hökrubba' i starkt nylonmaterial. De sprider lite ändå, men svinnet blir mindre, och ätstättningen är ändå okej.

Helst skulle jag ha Haybars dock.

Bättre du skaffar en haybar, bygger en hölåda eller liknande då. Hög ätställning ger negativa effekter och är inte att rekommendera.

Förstår dock till fullo att du vill hindra omkringspridningen. Alla mina tre nuvarande sprider det. En äter upp det ändå, de andra ratar det. Så ena av dem har lågt satt höhäck, den andra har en 'hökrubba' i starkt nylonmaterial. De sprider lite ändå, men svinnet blir mindre, och ätstättningen är ändå okej.

Helst skulle jag ha Haybars dock.

Jag har haft hönät nu i 2 dar. och fyller det med 6 kg hösilage, sen får hon på marken eftermiddag på 1 eller 2 kg och kväll på 2 eller 3 kg.

Men hon förredrar att äta ur nätet och det är det som hon äter först ur.

Ska köpa ett nytt nätt men i bomull.

Sen vet jag at ställningen är inge bra för hästen då när det ligger på marken får dom sänka huvudet och strecha ut ryggen, men har kollat på hur högt jag satt det och hon behöver inte direkt höja huvudet utan stå som vanligt. men ändå inte kunna fastna i nätet.

ska kolla upp det du skrev med Haybars, då det låter smidigt och bra :)

jag hade hönät i boxen till Tussi innan eftersom hon står på spån (tyckte hon skulle ha lite att göra) och om man bara lägger in så är det slut på fem röda :eek: slutade dock när hon började knyta upp dubbelknutarna och tömma ut innehållet i boxen..:rofl: kändes inte helt lönt då längre :crazy:

haha vilken smart häst :D

jag har gjort så att det är omöjligt att få loss de, har nämligen satt ett grimmskaft knäpp som alla ringar i hönätet och satt i. sen dragit det över boxgallret och fäst det i en krok på utsidan.

Mina hästar får alltid hö i hösegel vid längre resor. Har man problem med dålig luft, damm och mögelsporer så ska man nog i första hand kolla upp det foder man ger samt ventilation i släpet. En häst är betydligt mer avslappnad om den har något att tugga på. Den som säger att hästar inte äter någog när dom åker har nog väldigt begränsad erfarenhet av att köra hästar. En bra trailer med god ventilation är vad som krävs för att hästen ej skall bli sjuk.

Mina hästar får alltid hö i hösegel vid längre resor. Har man problem med dålig luft, damm och mögelsporer så ska man nog i första hand kolla upp det foder man ger samt ventilation i släpet. En häst är betydligt mer avslappnad om den har något att tugga på. Den som säger att hästar inte äter någog när dom åker har nog väldigt begränsad erfarenhet av att köra hästar. En bra trailer med god ventilation är vad som krävs för att hästen ej skall bli sjuk.

Allt hö innehåller 'damm' och småpartiklar.

Den som säger att hästar inte äter någog när dom åker har nog väldigt begränsad erfarenhet av att köra hästar. En bra trailer med god ventilation är vad som krävs för att hästen ej skall bli sjuk.

Tja, vi övervakar våra med kamera - och de står och sover i stället för att äta. Trots en bra trailer, så skulle jag inte riskera att ge hö i transporten.

Den som säger att hästar inte äter någog när dom åker har nog väldigt begränsad erfarenhet av att köra hästar. En bra trailer med god ventilation är vad som krävs för att hästen ej skall bli sjuk.

Ja min häst äter då inte något grovfoder även när hon har tillgång till det.

Hon får grovfodret när vi kommit fram och då äter hon med glädje men annars nej.

Som med allt annat så är det ju högst individuellt.

Alla mina äter i släpet, dock så omfattningen varierar stort. Arabvalacken äter inte 'bara för han åker', utan han äter om/när han är hungrig. Är inte annorlunda att köra om han åker utan mat.

Fblvalacken vet jag inte riktigt, han har åkt 2 resor med mig, bägge var 2 h enkel resa, så han har gjort 4 st 2h resor. Han har ätit ca 1 - 2 kg under de 2 h. Aldrig åkt utan mat hos mig så vet inte om han skulle protestera om han inte fick mat.

Mitt arabsto käkade nästan konstant under färd, då var hon en hungrig sak även annars. När maten tog slut märkte man det, då började hon hitta på annat att liva upp tillvaron med, t ex bank, gunga släpet osv :crazy:

Lillkillen äter och sover under färd, står gladeligen i släpet och väntar hur länge som helst med bara han har käk därinne. Då varvar han stå och äta och stå och sova. UTMÄRKT tycker jag, det vådar gott för framtida tävlingskarriär.

Fblstoet åt och sov/vilade under färd, åt ungefär 3 kg på 2 h. Var oroligare utan mat men ingen besvärande skillnad, hon trampade om och rörde på sig mer bara.

Dock har jag haft ett par som INTE ätit alls i släpet, gemensamt för dessa har varit att de inte varit avslappnade med att åka (valacken åt inte första fyra åren..), även om de utåt sett varit lugna har de ändå upplevt stress/nervositet, och inte fått ro att äta. (Dock, att en häst äter betyder inet alltid att den är lugn och avslappnad,d et finns de som stressäter istället.)

Som med allt annat så är det ju högst individuellt.

Alla mina äter i släpet, dock så omfattningen varierar stort. Arabvalacken äter inte 'bara för han åker', utan han äter om/när han är hungrig. Är inte annorlunda att köra om han åker utan mat.

Fblvalacken vet jag inte riktigt, han har åkt 2 resor med mig, bägge var 2 h enkel resa, så han har gjort 4 st 2h resor. Han har ätit ca 1 - 2 kg under de 2 h. Aldrig åkt utan mat hos mig så vet inte om han skulle protestera om han inte fick mat.

Mitt arabsto käkade nästan konstant under färd, då var hon en hungrig sak även annars. När maten tog slut märkte man det, då började hon hitta på annat att liva upp tillvaron med, t ex bank, gunga släpet osv :crazy:

Lillkillen äter och sover under färd, står gladeligen i släpet och väntar hur länge som helst med bara han har käk därinne. Då varvar han stå och äta och stå och sova. UTMÄRKT tycker jag, det vådar gott för framtida tävlingskarriär.

Fblstoet åt och sov/vilade under färd, åt ungefär 3 kg på 2 h. Var oroligare utan mat men ingen besvärande skillnad, hon trampade om och rörde på sig mer bara.

Dock har jag haft ett par som INTE ätit alls i släpet, gemensamt för dessa har varit att de inte varit avslappnade med att åka (valacken åt inte första fyra åren..), även om de utåt sett varit lugna har de ändå upplevt stress/nervositet, och inte fått ro att äta. (Dock, att en häst äter betyder inet alltid att den är lugn och avslappnad,d et finns de som stressäter istället.)

självklart är det från häst till häst och jag svarade bara för min häst.

min flicka är avslappnad när hon åker och har inga problem i transporten. står helt stilla och äter inte när hon åker transport.

Därimot när hon åker lastbil så äter hon grovfoder.

Det är därför man ger hösilage i släpet =)

Jag serverar som sagt alltid hösilage (aldrig hö) i släpet oavsett reslängd. De brukar tycka om att stå och tugga istället för att bara stå och 'glo in i väggen'.

Men fodrar man inte med ensilage så är det ju ingenting man har... Iaf inte vi. Men varför skulle de inte andas in mögelsporer från hösilage eg? Är det skillnad från hö? Visst det är ju inte dammigt, men mögelsporer finns väl i ändå?

Men fodrar man inte med ensilage så är det ju ingenting man har... Iaf inte vi. Men varför skulle de inte andas in mögelsporer från hösilage eg? Är det skillnad från hö? Visst det är ju inte dammigt, men mögelsporer finns väl i ändå?

Mögel ska inte finnas övht. Så där är ingen skillnad eg. Men OM det skulle vara mögelsporer, så silaget är blött, dvs mögelsporerna sitter fast vid stråna, och följer med ner i magen mer än andas in. Men möglet ska inte finnas alls. (Dock är det större risk i hö).

Men tänk på varför man blöter hö till hosthästar, det är för att binda damm, sporer osv till stråna, så att de äts upp istället för frigörs i luften och andas in. Silaget är ju redan blött så att säga.

Har man inte silage däremot är det ju svårt, därav min smiley efter, att jag har det enkelt och bra =)

(När jag fodrade med hö fick mina endera plockat gräs i släpet den säsong det var läge, eller så fick de fuktat lucernhack vid lastning, som räckte en stund men inte flera timmar. Sen fick de hö när vi var 'framme'.

Hon som inte åkte bra utan mat åt alltid hösilage, hade jag fodrat hö på hennes tid hade jag helt ärligt köpt horsehage eller nåt enbart för att ge i släpet. Hon var hemsk så, men det tillhör ju extremerna.

Men eftersom jag fodrar med silage kan jag utan problem erbjuda mat i släpet, och gör därför det. Vilket uppskattas.

Men ingen häst dör av att stå 2 - 3 timmar i ett släp utan mat, utan det är ju valfritt hur man gör. För mig är det enklare att låta dem äta under färd än stå och behöva vänta på att de ska äta när jag stannat någonstans eller innan vi ska åka hem etc. Men jag hade det så på hötiden, och det är bökigare men inget problem eg. Men kan jag vara lat och hästarna få färdkost så gärna för mig =)

Jag ger hösilage i Umesläpets "hösegel" under resa vilket ger en bättre ätställning än med hönät. Tycker att det har bidragit till hästar som stått nöjda och stilla i transporten och minskat risken för stress.
Däremot ökar tydligen risken för transportsjuka ju mer damm det finns i transporten och där är inte bara hö/hösilage utan även spån tänkbara "bovar".
Klipper in Agrias förklaring till transportsjuka
http://www.agria.se/agria/index.nsf...url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/737

"Sjukdomen orsakas av stress i samband med påfrestande transporter i kombination med luftvägsviroser, dålig luft och nedsatt kondition. Dessa faktorer möjliggör infektion med en rad bakterier, ofta ur normalfloran, som ger upphov till en lunginflammation.

För att motverka sjukdomen ska man vara mycket noga med ventilation av lastutrymmet. Under längre resor ska man minst var fjärde timme göra ett uppehåll och ta ut hästarna i friska luften.

Om detta är omöjligt, bör man stanna och vädra ut transportutrymmet. Utfodring ska om möjligt ske så att hästen kan äta med sänkt huvud. Då får den ur sig slem och partiklar som annars fastnar i andningsvägarna."

Måste bara fråga en liten sak :)

vad gäller det med kraftfoder? Hur funkar det. kan amn ge dom det nära åkandet eller ska man vänta ett tag mellan givan och åkandet?

Måste bara fråga en liten sak :)

vad gäller det med kraftfoder? Hur funkar det. kan amn ge dom det nära åkandet eller ska man vänta ett tag mellan givan och åkandet?

Så länge du ser till att de svalt ordentligt innan du åker är det inga problem. Jag undviker dock kraftfoder alltför nära innan om det är en häst som är nervös för lastning/åkning. Kanske i onödan, men känns som att när de får 'extra sprutt' på magen i samband med åkandet, så vill jag inte riskera (kanske inte ens kan ske, men..) att det blir en för snabb process av kraftfodret genom tarmen.

Så länge du ser till att de svalt ordentligt innan du åker är det inga problem. Jag undviker dock kraftfoder alltför nära innan om det är en häst som är nervös för lastning/åkning. Kanske i onödan, men känns som att när de får 'extra sprutt' på magen i samband med åkandet, så vill jag inte riskera (kanske inte ens kan ske, men..) att det blir en för snabb process av kraftfodret genom tarmen.

okay :D

Nää för funderade lite iom att man inte ska rida för nära inpå en kraft fodergiva och ska helst vänta i minst 1 timme.

okay :D

Nää för funderade lite iom att man inte ska rida för nära inpå en kraft fodergiva och ska helst vänta i minst 1 timme.

Det där gäller bara om givan är stor.
Om man fodrar vid få tillfällen per dag o rider när det är matdags så får man en olycklig häst.
Ge den lite mat innan ridning.

Jag fick inte bada på 2 h. efter att jag ätit en macka på stranden när jag var liten. Man kunde få kramp hette det.

Det där gäller bara om givan är stor.
Om man fodrar vid få tillfällen per dag o rider när det är matdags så får man en olycklig häst.
Ge den lite mat innan ridning.

Jag fick inte bada på 2 h. efter att jag ätit en macka på stranden när jag var liten. Man kunde få kramp hette det.

haha :D

Jag brukar rida så jag inte är borta vid fodringen utan att jag rider innan eller efter. Men ger aldrig hästen grovfoder innan ridningen.

Transportsjuka har framförallt samband med stress - detta i samband med att häste druckit för lite samt dålig ventlierad transport. Hästar har fått transportsjuka vid andra tillfällen, men då det blivit en något vanligare händelse vid transportering, kallas det ju för transportsjuka.

Har ni några vetenskapliga/informativa trådar gällande höutfodring som leder till transportsjuka? Skulle vara intressant ....

Nej inte riktigt samma men ändå. FWinberg säger att tävlingshästarna inte ska ha hö/hösilage under resa till tävling. Anledningen är att hästarna står med nosen i höet. Flåsar ut slem och annat som gror i dammet/småpartiklar och som de sedan andas in. Alltså grogrund för bakterier. Lastbil/transp har ofta rel dåligt ventilation också. Inget ovanligt att hästarna får hostattacker när de kommer fram då allt slem/partiklar ska upp, även utan hö.
Det handlar då om längre resor, inte några timmar.:D

På sådana långa resor stannar vi och ger mat och vatten.

Själv ger jag hö på korta sträckor om hästen är orolig eller ovan att åka. Kör numera med kamera så jag vet att det är bara en av mina hästar som har jobb med balansen. Fast så kör jag försiktigt också. :angel:

Farligast med hönätet är om hästen kan nå det med framhovarna.

Min uppfattning är att ge lite hö men jag brukar inte låta hästen stå med höet vid näsan hela resan. Vi brukar köra 54 mil. Har hört att risken ökar för transportsjuka när dom står och andas in damm från höet eller hösilaget även fast det dock är lite mindre i hösilaget. Så jag brukar ge hö längre sträckor, när vi stannar sen tar jag bort det igen. Åker vi en kort bit som tävling eller dylikt har jag bara vatten och eventuellt kraftfoder beroende på. Så gör vi och det har fungerat utmärkt. Dessutom har jag dålig erfarenhet av att ge grovfoder då jag gav det till min ponny när vi skulle tävla och han sket oavbrutet och var ganska jobbig i magen.

Varje gång jag åker med hästen åker jag sammanlagt minst 16 mil. Han får alltid hö i transporten under färd, när man kommer fram får han några klunkar vatten ur en hink.

Det är absolut ingen fara! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 784
Senast: svea
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: akleja
·
Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Har en D-ponny som är 28 år och som jag haft i 14 år. Han är otroligt svårlastad, och avskyr att åka transport (skakar och är dyngsur...
Svar
12
· Visningar
1 357
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10