Farligt med hönät med hösilage i transport?

Sv: Farligt med hönät med hösilage i transport?

*KL*

Ger aldrig hö i släpet, dels har även jag läst avhandlingarna som menar på att det kan vara en av de bidragande orsaker till transportsjuka, men ffa vill jag inte de ska andas in damm/boss som det gärna blir, och eftersom de inte kan sänka huvudet till golvnivå förs det inte ut med slemmet heller. Luften är som den är i släp ändå utan hö. Av samma anledning har jag inte halm i den heller.

Däremot ger jag alltid hösilage vid resa, oavsett om vi bara ska åka en halvtimme (oftast åker vi minst 2 h enkel resa dock).

Har kört 40 mil med en annan häst jag lånat samt med min egna. Ska åka 40 mil igen nästa vecka. Hade då fri tillgång på hösilage. Dock tog det slut efter 30 mil för lånehästen, han åt som ingen annan, hade säkert 8 kg i nätet. :D
Vi stannade 3 ggr, gav då betfor och extra vatten i betforet. Gjorde dem gott :) jämfört med 40 mil är 12 mil ingenting. Se till o stoppa en hel del hösilage o ha massa extra vatten med dig samt gärna lite betfor.

Jag undviker att ge kraftfoder i transporten, känns inte bra av någon anledning.

Nu är TS resa för kort för att det ska vara aktuellt, men kom ändå att tänka på det ang kraftfoder i släpet. Jag ger heller inte kraft i släpet, med ETT undantag. Långa resor varma dagar, då har jag blööt betfor med mig i bilen. Iaf mina är ganska pippliga med att dricka i släpet/på ny plats direkt och så. Samma sak på tävling/träning/liknande. Däremot brukar betforslabbet gå ner och så får de i sig vätska så.

(OBS - betfor i värme jäser, så ha kylväska, kylbox, isklampar etc)

Gång 1 - vi kommer till en tävlingsplats och när vi öppnar framdörren står ponnyn och hänger över frambommen...Vi springer och hämtar banveterinär.

Banveterinären kikar, säger att det beror på att den käkat hö i 9 mil utan vatten....(vi erbjöd den 2 ggr när vi stannat, men den ville inte ha)....

Hon sa att det enda att göra är att få i den vatten...

Gång 2: utspelade sej precis som gång 1 förutom att jag ej var med, var min hovslagare (är för övrigt travtränare) som var iväg, körde mellan sitt hemma stall och travbanan (ca 6 mil) och den banveterinren sa exakt samma sak....Vatten....

Första hästen (ponnyn) hade åkt vanlig transport, travhästen (gång 2) hade åkt lastbil....

//Domino_s

12 mil är ju ingen längre sträcka. Så hästarna behöver varken vatten eller mat under resan.
QUOTE]

Anledningen till att jag funderar på att ha hösilage i släpet är för att unghästen är rätt brötig att köra, och den gången innan hon fått ha hönät så har hon varit mycket lugnare...:)

Att dom klarar sej utan mat o vatten är jag alldeles övertygad om....

//Domino_s

12 mil är ju ingen längre sträcka. Så hästarna behöver varken vatten eller mat under resan.
Jag kör längre än så med sto och föl för att komma till seminstationen. Varken stoet eller fölet är trötta, törstiga eller hungriga när der kommer fram.
Dessutom är det väldigt få hästar som äter under själva resan. De flesta äter bara när transporten står still om ens då.

Min erfarenhet är tvärt om att det är väldigt populärt att få äta under resan, det brukar gå hårt åt hönätet och jag tycker det är trevligt för hästarna att få något att plocka med. En häst producerar till skillnad från en människa magsyra hela tiden och då är det bra för dem att kunna äta även under en resa.

har alltid betfor vatten, mina tävlingshästar är ur knepiga att få att dricka när de kommer till travet. De total vägrar i släpet, luktar lite på det fast det är betfor i. Damen jag har åkte Åby tur & retur för 14 dagar sen på tävling.. hon drack max 5 dl under hela dygnet, underpresterade såklart i loppet men klarade å äta hö iaf. under natten när vi kom fram & under resan hem. Väl hemma 9 tim senare drack hon dock- HOME SWEET HOME!

Ingen som har varit med om att hästen har fastnat i hönätet?

Det har jag och det är skälet till att jag aldrig kör med hönät i transporten numera.

har alltid betfor vatten, mina tävlingshästar är ur knepiga att få att dricka när de kommer till travet. De total vägrar i släpet, luktar lite på det fast det är betfor i. Damen jag har åkte Åby tur & retur för 14 dagar sen på tävling.. hon drack max 5 dl under hela dygnet, underpresterade såklart i loppet men klarade å äta hö iaf. under natten när vi kom fram & under resan hem. Väl hemma 9 tim senare drack hon dock- HOME SWEET HOME!

Fast jag ger alltså inte bara vattnet, utan väldigt väl blött betfor.

Hästar som står uppbundna ska inte ha hö i hönät eller upphöjt över huvudtaget, de andas in massa damm och mögelsporer. Åker man nu så långt att de behöver mat så kan man låta dom ha fodret någon halvtimme och sedan vattna.

Mmm, tänkte skriva detta. Brukar inte gä hästarna hö i transporten av anledningen att de andas in mycket mögelsporer och sånt äckel.

Sen så som många andra skrev, det är ju inte en så lång resa att de kommer bli särskilt hungriga:)

Mmm, tänkte skriva detta. Brukar inte gä hästarna hö i transporten av anledningen att de andas in mycket mögelsporer och sånt äckel.

Sen så som många andra skrev, det är ju inte en så lång resa att de kommer bli särskilt hungriga:)

Det är därför man ger hösilage i släpet =)

Jag serverar som sagt alltid hösilage (aldrig hö) i släpet oavsett reslängd. De brukar tycka om att stå och tugga istället för att bara stå och 'glo in i väggen'.

Ett sto jag hade var extrem, hon stod som ett ljus sålänge det fanns käk. När käket tog slut kunde man inte missa det, det hördes *S*

jag har ALLTId hö i släpet elle rhösilage beroende på vilken häst. även om vi bara kör 5 min så har dom hö.. de lugnar ner om att ha höet tycker jag. mina har alltid fått de å så kommer jag fortsätta. d eman ska passa sej för e att dom ej kan fastna i hönätet så jag har bara en ikea kase hängande så dom ej kan fastan med hovarna om dom flaxar runt lite.

KL
Har nästan alltid ensilage till hästarna i transporten. I morgon ska våra -07 åka från Norrtälje- Öland. De kommer att serveras ensilage i transporten på marken då de åker lösa.
Till vuxna hästar använder jag mig av vita bomullsnät, större öglor och bränner inte lika illa om en häst skulle fastna i det. Har dessutom alltid en kniv i transporten.

ska inte vara några problem med hö/hösilage dock kanske du ska undvika hönätet om du inte är helt hundra på att de aldrig någonsin kommer fastna med hoven, vet två stycken på stallet som haft hästar som fstnat och måste skäras bort. Bara en liten varning, själv använder jag hönät till min gamla häst men absolut inte till unghästen.

ska inte vara några problem med hö/hösilage dock kanske du ska undvika hönätet om du inte är helt hundra på att de aldrig någonsin kommer fastna med hoven, vet två stycken på stallet som haft hästar som fstnat och måste skäras bort. Bara en liten varning, själv använder jag hönät till min gamla häst men absolut inte till unghästen.

Jag slutade använda hönät efter min dam fastande med tänderna i nätet

Det är bättre med en ikea påse :d

Jag kör träckor på 60 mil med mina hästar... dom har tillgång till hö. men jag stannar också alltid minst 3 gånger under en sådan resa och erbjuder vatten samt betfor med vatten.

Om man har ett foder som innehåller mögelsporer gör man bäst i att slänga det på gödselstacken och inte ge det vare före eller under en transport.

med tänderna?!?
det har jag aldrig hört förr.. hovar jovisst, men ska man nu behöva oroa sig för tänderna så ryker nog hönätet även för Tussi även om hon står pall på alla fyra i transporten.

med tänderna?!?
det har jag aldrig hört förr.. hovar jovisst, men ska man nu behöva oroa sig för tänderna så ryker nog hönätet även för Tussi även om hon står pall på alla fyra i transporten.

ja hon fastnade när hon stod och åt hösilage i i transporten i väntan i mellan starterna.
Som tur var stod pappa och pratade med en vid transporten och såg de. tror att en tråd hade fastnat vid lanerna och hon fick inte loss det. Kunde gått riktigt illa om inte pappa var där :love:

har fudnerat på att köpa ett stort nät med bomulls snören i stället eller skita i det helt :crazy:

Fudnerar nämligen på att hänga in ett i boxen (högt) så hon verkigen har fri tillgång med inte kan sprida ut det i hela boxen.

jag hade hönät i boxen till Tussi innan eftersom hon står på spån (tyckte hon skulle ha lite att göra) och om man bara lägger in så är det slut på fem röda :eek: slutade dock när hon började knyta upp dubbelknutarna och tömma ut innehållet i boxen..:rofl: kändes inte helt lönt då längre :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 784
Senast: svea
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: akleja
·
Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Har en D-ponny som är 28 år och som jag haft i 14 år. Han är otroligt svårlastad, och avskyr att åka transport (skakar och är dyngsur...
Svar
12
· Visningar
1 357
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10