Farligt med hönät med hösilage i transport?

Domino_s

Trådstartare
Den här tråden kanske egentligen ska ligga på foder, men eftersom jag frågar i hälsosyfte så la jag den här....:D

Vi ska köra min 2 pållar lite över 12 mil på lördag....

Jag är livrädd för att ge hö i transporten....p g a att dom inte har tillgång till vatten....

Men hur är det med hösilage?
Är det lika farligt?

Tänkte att dom behöver nåt att göra, e ju en bit att köra....

//Domino_s

Sv: Farligt med hönät med hösilage i transport?

Inga problem. En häst i vilt tillstånd klarar sig med att gå till vattenhålet en eller möjligen två gånger om dagen. Dessutom dricker dom betydligt mycket mindre på vintern än på sommaren. En varm sommardag kan dom dricka 50 l. En vinterdag 10 till 12 liter. Ja jag har kollat när vi haft strömavbrott och fått ge dom i hink på den tiden dom fick hö. Om du vill kan du ju ta med en hink och försöka få dom att dricka. Vatten kan man få på dom flesta bensinstationer. Troligen kommer dom att vara ganska ointresserade av att dricka. Berätta gärna efteråt om dom drack.
Har själv kört hästar mer än 20 mil i veckan dom sista 30 åren.

Den här tråden kanske egentligen ska ligga på foder, men eftersom jag frågar i hälsosyfte så la jag den här....:D

Vi ska köra min 2 pållar lite över 12 mil på lördag....

Jag är livrädd för att ge hö i transporten....p g a att dom inte har tillgång till vatten....

Men hur är det med hösilage?
Är det lika farligt?

Tänkte att dom behöver nåt att göra, e ju en bit att köra....

//Domino_s

Hösilage är perfekt att ge dom under resan. Dels så dammar det inte. Dels så är det lite blött med. Glöm inte att ta med en spann vatten. Även under resan så ska dom ha det. Du kan ju inte veta om du blir stående många timmar pga. en olycka mm.

Inga problem. En häst i vilt tillstånd klarar sig med att gå till vattenhålet en eller möjligen två gånger om dagen. Dessutom dricker dom betydligt mycket mindre på vintern än på sommaren. En varm sommardag kan dom dricka 50 l. En vinterdag 10 till 12 liter. Ja jag har kollat när vi haft strömavbrott och fått ge dom i hink på den tiden dom fick hö. Om du vill kan du ju ta med en hink och försöka få dom att dricka. Vatten kan man få på dom flesta bensinstationer. Troligen kommer dom att vara ganska ointresserade av att dricka. Berätta gärna efteråt om dom drack.
Har själv kört hästar mer än 20 mil i veckan dom sista 30 åren.

Jag ska defenitivt göra som du föreslår....ska erbjuda dom vatten när vi stannar....:idea:

När jag kört med hö i nät innan jag hörde om det där med att det kunde vara farligt att ge hö i transport....DÅ ville dom inte heller ha vatten när dom blev erbjudna det...

Tack för svaret!

//Domino_s

Det är ingen fara att ge dom hö i transport :p

Ger aldrig mig grovfoder vid resa. Då det ökar risken för transportsjuka,.

Men låter bättre med hösliage i transporten än hö. då det dels dammar inte och är mera vatten i

Jag ger inte iom att jag oftast reser korta resor.

Gav dock en liten tuss med ganska torrt "änglahårssilage" för ngt år sen.
Den glupska hästen fick foderstrupsförstoppning av det.
Har aldrig hänt hemma.

Vi kör alltid utan foder i transporten, och åker relativt regelbundet en 30 mil enkel resa. Rönen om foder och transportsjuka gör att jag är än mera tveksam till att fodra under färd.

Ge dem ordentligt med mat o vatten innan färd.
Det tar ju inte ens 2 h. att åka.

*lite KL*

Var kan man få tag på de rönen? Alltid intressant att läsa ;)

Är det bättre att isåfall passa på att ge lite grovfoder i samband med pauser? Brukar ge hösilage i transporten och min pålle äter helst när man åker...

Jag ger alltid mina hö på långresor, Alltså över 12 mil.. Har råkat ut för foderstrupsförstoppning 1 gång på 12 år & den släppte själv i transporten när vi fortsatte åka för att möta upp veterinär.
Åkte Norrtälje-Göteborg på tävling för 14 dagar sen med mat både dit & hem utan problem. Visserligen hade denna häst druckit bra innan avfärd osv. Men det är nog upp till individen också tror jag, att en del hästar har lättare för "stopp" än andra. Vissa får det i princip jämt & andra "aldrig".

12 mil är ju ingen längre sträcka. Så hästarna behöver varken vatten eller mat under resan.
Jag kör längre än så med sto och föl för att komma till seminstationen. Varken stoet eller fölet är trötta, törstiga eller hungriga när der kommer fram.
Dessutom är det väldigt få hästar som äter under själva resan. De flesta äter bara när transporten står still om ens då.

Behöver nåt att göra? De har nog fullt upp med att bara stå under resan. 12mil är ingen särskilt lång resa och riskerna med t.ex foderstrupsförstoppning och annat skulle iaf få mig att avstå från att hänga upp hönät (som ofta är svårt att hänga upp säkert) med hö eller hösilage i transporten. Ge dem mat o vatten innan resan istället. De har ju dessutom sällskap av varandra.

Jag sällar mig till dem som menar att hästarna inte behöver någon mat under en såpass kort resa.

Immer

Hästar som står uppbundna ska inte ha hö i hönät eller upphöjt över huvudtaget, de andas in massa damm och mögelsporer. Åker man nu så långt att de behöver mat så kan man låta dom ha fodret någon halvtimme och sedan vattna.

Jag ger mina hö när vi åker och så stannar gör man några pauser så får dom dricka ordentligt!

Ger aldrig mig grovfoder vid resa. Då det ökar risken för transportsjuka,.

Men låter bättre med hösliage i transporten än hö. då det dels dammar inte och är mera vatten i

Transportsjuka har framförallt samband med stress - detta i samband med att häste druckit för lite samt dålig ventlierad transport. Hästar har fått transportsjuka vid andra tillfällen, men då det blivit en något vanligare händelse vid transportering, kallas det ju för transportsjuka.

Har ni några vetenskapliga/informativa trådar gällande höutfodring som leder till transportsjuka? Skulle vara intressant ....

Énligt vad jag har båda sett o hört så kan det vara det....

//Domino_s

Okej? För att? Intresserad bara då jag för en liten kort tid sedan var på föreläsning just gällande transportering och myter kring detta. Skulle vara trevligt att ha lite mer information om vart ni fått tag i detta .. så man kan ställa forskarna och veterinärena på kanten lite.

Jag har sysslat och transporterat mina hästar på långa och korta resor. Har aldrig haft problem och gillar vetenskaplig information.

Jag skulle aldrig ge mina hästar varken hö eller hösilage på en så pass kort resa. Skulle jag resa längre skulle jag stanna och fodra dem.
Anledningen till detta är risken för foderstrupsförstoppning.
Har själv råkat ut för det under en resa på en knapp mil. Det var INTE kul!
Hästen har inget problem att klara sig några timmar utan mat.

// Anna

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 784
Senast: svea
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: akleja
·
Foder & Strö Min häst Har alltid varit lite tunn i kroppen. Efter att ha bytt stall i slutet av Aug.-13 så har han lagt på sig bra. Idag har han fri...
Svar
6
· Visningar
1 320
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Har en D-ponny som är 28 år och som jag haft i 14 år. Han är otroligt svårlastad, och avskyr att åka transport (skakar och är dyngsur...
Svar
12
· Visningar
1 357
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10