J
Jessica
Sv: Farligt med E-vitamin?
Inte min mening att verka snorkig, men många litar blint på veterinärer vad gäller foder o det är inte helt bra alla gånger... lika lite som man kan lite på veterinärer vad gäller sadelinpassning.
Och ja, jag tycker att det är ytterst allvarligt att man helt plötsligt bestämmer sig för att 2 mg selen per dag är livsfarligt för hästen när maxtoleransen anses vara 6 mg per dag... gör mig ytterst konfunderad. Vill ju veta vad som gäller!!!
Personligen räknar jag inte gärna på mer än rek giva, dvs 0,2 mg / 100 kg häst, men frågan är ju hur alla andra gör, som inte får reda på detta. Tycker det är lite läskigt.
mvh Jessica
Lickety skrev:Nix. Jag har inte heller sett detta trots att även jag läser ridsport :smirk:
MEN nu har jag hört detta från en människa som kan mycket mer än jag. Är det då fel av mig att varna folk för risker? Eller tar du illa upp av det?
Om jag skulle beräkna selenbehovet skulle jag använda den rekommenderade dosen såklart! Som vi är överens om är 0,2 mg/100 kg kroppsvikt.
Men jag skulle inte överskrida den dosen!
Det är väl ingen som är insatt i foder som siktar på att överskrida rekommendationer? Varför i så fall?
Om jag skulle ge selentillskott till min häst så skulle jag inte ligga över 0,2 mg. Varför i hela friden ska man ligga nära de övre gränserna när det kan vara giftigt?
Tack för den! :smirk:
Detta tror jag nog beror på vem veterinären är. Alla har inte bara kvar grundutbildningens kompetens, detta yrket kräver att man håller sig uppdaterad.
Det finns naturligtvis veterinärer som inte kan ett jota om foder!
Men inte ens de fick en felaktig utbildning, även om den är otillräcklig för att bli expert på området...
Det finns också både veterinärer och agronomer och andra som forskar om foder, och de är spetskompetensen i landet.
En av dessa sa just härom dagen att 2 mg / 100 kg är toxiskt... Men du behöver som sagt inte tro det om du inte vill, det är upp till var och en!
MVH Lickety
Inte min mening att verka snorkig, men många litar blint på veterinärer vad gäller foder o det är inte helt bra alla gånger... lika lite som man kan lite på veterinärer vad gäller sadelinpassning.
Och ja, jag tycker att det är ytterst allvarligt att man helt plötsligt bestämmer sig för att 2 mg selen per dag är livsfarligt för hästen när maxtoleransen anses vara 6 mg per dag... gör mig ytterst konfunderad. Vill ju veta vad som gäller!!!
Personligen räknar jag inte gärna på mer än rek giva, dvs 0,2 mg / 100 kg häst, men frågan är ju hur alla andra gör, som inte får reda på detta. Tycker det är lite läskigt.
mvh Jessica