Farligt med betfor

T

tottenham

Hur länge kan betfor svälla?
Vad händer om det står blandat med vatten för länge? Exvis om man blandar den och ger den först ett dygn senare?
Vad kan detta ge för effekter på hästen?

*t - som försöker övertyga stallägaren att inte blanda betfor så långt i förväg...*
 
Sv: Farligt med betfor

Så här års är det inget större problem att blanda betor ett dygn i förväg, om man förvarar det i ett kallt stall. Vad som kan hända om man förvarar det för länge och för varmt är framför allt att börjar jäsa vilket ju inte är speciellt bra, även andra microorganismer kan ju växa till.
 
Sv: Farligt med betfor

Det är inte så farligt om betforen står ett dygn om den förvaras kallt. Men bakterietillväxt sker alltid så fort du lägger foder i blöt, det går långsammare när det är kallt bara.

Hästar kan få kolik av betfor som stått för länge.
 
Sv: Farligt med betfor

alternativet är inomhus eller i stallet där det är runt nollgradigt om inte kallare under dagarna. då kan man alltså inte ställa det kallt för det innebär att det fryser.

ingen som vet vart det finns info om detta? jag vill veta svart på vitt vad som händer med fodret och vad som i sin tur kan hända med hästarna som äter det.
 
Sv: Farligt med betfor

Vi har alltid blandat betforen ett dygn innan utfodring och inte haft några problem men maila till SLU eller Krafft. De om några borde ju kunna svara.
 
Sv: Farligt med betfor

vi har blandat ett dygn i förväg, till och med på sommaren och då haft det i stallet som håller ca 13 graden ( gammalt kallt stall, även på sommaren) och det går finemang, men när det börjar närma sig 2 dygn luktar det surt... pröva själv och känn skillnaden...
 
Sv: Farligt med betfor

Enligt min veterinär växer där till microorganismer. Ju längre betforen står, desto fler microorganismer. Vet dock inte hur lång tid det tar innan det blir "farligt".
Kan ju tala om att många tävlingsstall utomlands blöter sin betfor i varmt vatten endast ca 5 minuter innan den ges till hästarna. Själv blöter jag min i kallt vatten, men den står bara i ca 30 minuter, sen fodrar jag. Betforen är precis lika svälld efter 30 minuter som efter 2, 3 eller fler timmar. Har faktiskt kollat. Och dessutom har jag gett mina hästar betfor på detta sätt många år nu, och de har aldrig varit sjuka....

Mvh / Linda
 
Sv: Farligt med betfor

Mikroorganismer finns det flera sorter av, farliga och ofarliga. T ex är hela tarmen på hästen är full av mikroorganismer, som sköter nedbrytningen av fodret. Så att bara säga att det "kan växa mikroorganismer" i betforen säger inte ett dugg.

Om betforen däremot börjar jäsa och lukta illa mår hästen inte bra av att äta den.
 
Sv: Farligt med betfor

Hur är det egentligen med att ge föl och unghästar betfor? Vi började inte ge varmbloden betfor från dom var i träning vid två tre års ålder.
 
Sv: Farligt med betfor

Jag ger min 6 månaders fölunge betfor och han har ätit det ur mammans foder sedan han bara var någon vecka gammal.
Iofs handlar det om mindre mängd, knappt 100 gr får han själv + det han äter av mammans då.

Han frodas och mår bra. ;)
 
Sv: Farligt med betfor

Det är ingen fara med att ge Betfor till unga individer, själv ger jag mina 1 kg/dag, den yngsta är strax över 1 år gammal, de andra 2,5 och 3,5.
Fördelen med Betfor är att det ger små rester av slaggprodukter samt bra för hästar som har svårt att hålla hull.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 030
Senast: Görel
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 915
Senast: MML
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
775
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp