Farligt att söva häst?

S

Sveipur

Hur pass farligt är det att söva en häst? Någon som råkat ut för att något har hänt? Naturligtvis ökar riskerna med åldern. I mitt fall gäller det en 16-åring.

När jag har frågat veterinär blir det mer svävande svar "att det aldrig är riskfritt att söva". Det kan ju betyda vad som helst.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Min häst ska in på operationsbordet kl13... Jag har oxå försökt få ett bra svar men de är ganska luddiga i sina formeleringar... Men det va en av vet. där som sa att egentligen är det inte sövandet som är så farligt utan att deras kroppar inte klarar av att ligga på rygg någon längre tid, att musklerna ger upp.. Sen finns det ju alltid risker under operationer oavsett hur bra odds man har.
Nu vet jag ju givetvis inte varför de ska söva din pålle men all lycka till!
 
Sv: Farligt att söva häst?

Min häst har redan opererats en gång för ca 2 år sen för vårtor på snoppen. Tack och lov visade analysen att de var godartade. Eftersom han har fått nya vårtor på snoppen, har jag pratat med flera veterinärer om jag kan avstå en operation, eftersom det finns risker och de har tyckt att det varit ok. Frågan är om det går att undvika hur länge som helst om de blir större och fler.

Lycka till med din häst!

Jois skrev:
Min häst ska in på operationsbordet kl13... Jag har oxå försökt få ett bra svar men de är ganska luddiga i sina formeleringar... Men det va en av vet. där som sa att egentligen är det inte sövandet som är så farligt utan att deras kroppar inte klarar av att ligga på rygg någon längre tid, att musklerna ger upp.. Sen finns det ju alltid risker under operationer oavsett hur bra odds man har.
Nu vet jag ju givetvis inte varför de ska söva din pålle men all lycka till!
 
Sv: Farligt att söva häst?

En veterinär kan ju Aldrig lova att det kommer att gå bra med sövningen oavsett djurslag, eftersom att det alltid finns en risk att något går på tok.
Oftast så går det hur bra som helst, men som sagt de kan inte (får inte?) lova att det går bra..
 
Sv: Farligt att söva häst?

Gnist skrev:
En veterinär kan ju Aldrig lova att det kommer att gå bra med sövningen oavsett djurslag, eftersom att det alltid finns en risk att något går på tok.
Oftast så går det hur bra som helst, men som sagt de kan inte (får inte?) lova att det går bra..

Nej, det är klart att de inte kan, men jag menar bara en grov procentuell uppskattning eller mer verbalt "etremt ovanligt", "mycket ovanligt" etc.

Själva ingreppet i sig har jag fått intrycket av att det är ganska enkelt, med att det blir kraftig blödning.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Vår veterinär svarade också luddigt om nedsövning, vi opererade bort ett öga på vårt 23-åriga New forest-sto för några månader sen, hon behövde bli nedsövd två gånger!!! Båda gångerna studsade hon upp pigg som en lärka:bump: :bump: :bump:

Hon har sammanlagt varit nersövd tre gånger i sitt liv, första gången var för 15 år sen också operation av samma öga(de tog bort en polyp). Då, har förra ägaren berättat, sövde de ner henne i en hage vid stallet också opererade veterinären knästående!!!

//millus- vars ponny är en riktig krutgumma
 
Sv: Farligt att söva häst?

millus skrev:
Vår veterinär svarade också luddigt om nedsövning, vi opererade bort ett öga på vårt 23-åriga New forest-sto för några månader sen, hon behövde bli nedsövd två gånger!!! Båda gångerna studsade hon upp pigg som en lärka

Vad skönt att det gick bra. Hon var ju inte helt ung heller.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Men måste han verkligen sövas?? Kan ni inte operera ståande?

Min gammling hade en stor knöl i skapet som togs bort. Han fick lugnande och smärtställande+ lokal bedövning. Det gick jättebra!
 
Sv: Farligt att söva häst?

Centaur skrev:
Men måste han verkligen sövas?? Kan ni inte operera ståande?

Min gammling hade en stor knöl i skapet som togs bort. Han fick lugnande och smärtställande+ lokal bedövning. Det gick jättebra!

Nej, tyvärr måste det ske liggandes enligt veterinären som utförde operationen på klinik. Förmodligen för att de sitter på ett så konstigt ställe som snoppen.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Risken att hästen inte ska klara narkosen har jag hört är en på tusen. Om det är sant eller ej vet jag INTE. Sen är risken för komplikationer vid uppvak ( t ex att de bryter benet) något högre än risken de dör av narkosen, men inte *så* himla hög ändå.

Det sövs ju en massa hästar varje år runt om i Sverige och de allra flesta fall går bra. Risken finns dock alltid som sagt. Bägge mina är sövda en gång var utan minsta problem, men man biter ju alltid på naglarna tills man hör de är på benen utan komplikationer igen.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Alexandra_W skrev:
Risken att hästen inte ska klara narkosen har jag hört är en på tusen. Om det är sant eller ej vet jag INTE. .

Åh, det var väl något sånt jag ville höra :) . Får väl hoppas att det är någorlunda sant.

Läget har nämligen förändrats (har lusläst de 2 år gamla provsvaren) och jag kommer att ringa och boka tid för operation.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Det är en BETYDLIG risk att söva sin häst. Hos människor är det en på 10000 som dör i narkos eller dagarna efter att de varit sövda, hos smådjur, hund/katt, är det en på 1000 och hos hästar är det en på 100.

Som någon skrev, hästar är inte gjorda för att ligga ner mer än max 20-30 min och det i bröst eller möjligtvis sidoläge men absolut inte i ryggläge. På 20-30 min hinner hästen max precis läggas tillrätta på operationsbordet. Sen ska det rakas, tvättas och opereras. Även den enklaste operation där ingreppet inte tar lång tid i sig, blir en lång narkos. Ska inte gå in på alla de fysiologiska förändringar som händer i hästen när den ligger på rygg men bra är det INTE!

Uppvaket är en stor risk och det är av stor vikt att den djursjukvårdare som passat narkosen har gjort det optimalt och förberett hästen för att få ett lugnt uppvak redan innan den körs till uppvakningsboxen.

Vi som djurägare anser jag har en stor plikt i att fråga om personalen som sköter narkosen har adekvat utbildning för så är dessvärre inte fallet och trots att hästnarkoser är den mest riskfyllda narkosen bland våra vanliga djur är det där som det generellt används minst övervakningshjälp.

Nu försöker nog de flesta kliniker med lite framåttänkande att göra de operationer som går stående, för att undvika just liggmomentet men många gör som de alltid gjort...

Jag skulle definitivt tänka efter både en och två gånger innan jag söver min häst OCH kräva VÄL utbildad och engagerad personal!

Kirre - som tycker det tom är läskigt att söva och passa narkoser på mindre djur när man vet allt som kan gå fel....
 
Sv: Farligt att söva häst?

Jag uppskattar ditt ärliga svar. Jag förstår att du jobbar med detta. Jag har ingen aning om varför det måste ske liggandes, men säkert beror det på att vårtorna sitter på snoppen. Jag får fråga kliniken imorgon om det går att göra stående. Vad tror du?

Till råga på allt blev han huggormsbiten för ett antal år sen vilket tydligen sliter på de inre organen. Så förutsättningarna kanske inte är de bästa.

Jag får nu väga mellan att undvika riskerna som en operation innebär mot farligheten i att vårtorna blir kvar. Å andra sidan kan operationen i sig gå bra, men vårtorna vara så elakartade att det inte hjälper ändå :cry:

Pest eller kolera :confused:
 
Sv: Farligt att söva häst?

Det beror säkert på var och hur vårtorna sitter men spontant känns det ju som om det borde gå att göra ståendes om kliniken har utrustning för det. Kastreringar kan ju göras stående även om det kanske inte krävs samma finlir gällande att sy som det kanske kan komma att göra på din häst. I ditt fall kan jag annars tänka mig att det är arbetställningen som inte är så rolig och därmed avgörande för narkosval.

Är vårtorna till besvär för din häst, växer de snabbt? Om möjligt skulle jag nog avvakta men det är ju svårt att säga när man inte sett det.

Ja, huggormsbett påverkar lever och njurar som mycket riktigt får ta hand om narkosmedlen när de ska ut men funktionen på de organen kan man ju kolla med blodprov för att se om de är nedsatta.

Visst är det en risk att söva men måste man så måste man men man ska vara medveten om riskerna och att hästen kan opereras för en enkel sak och sen bryta benet i uppvaket och avlivas.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Visst är det en risk att söva hästar. Min ena fick en tand bortoperarad för många år sedan och låg då för länge i narkosen. Det resulterade i att hon fick en typ av korsförlamning. Med behandling blev hon dock bra igen. Blev operarad ytterligare en gång ett antal år senare och då var det inge bekymmer.

Det sämsta med den första operationen var att jag inte blev informerad om komplikationeran av djursjukhuset. Hon var så pass full av medikamenter när jag fick hem henne att hon inte vinglade förrän hon vart hemma i två dagar. Då ringde jag till Hbg och deras svar var "-Oj, hoppsan. Fick du inte Butta för det?". Känns inte så bra med ett "oj,hoppsan" när hästen knappt kunde gå på bakbenen...
 
Sv: Farligt att söva häst?

Sveipur skrev:
När jag har frågat veterinär blir det mer svävande svar "att det aldrig är riskfritt att söva". Det kan ju betyda vad som helst.

Riskfritt är det väl aldrig och det tycker inte jag är ett svävande svar utan ett ganska klart svar. Det enda som kan hända är att hästen dör på operationsbordet och som jag ser det så har jag väldigt svårt att finna en mer human död för en häst en denna död.

Vanligt är det dock tack o lov inte, min erfarenhet är att av drygt 650 sövda hästar som jag känner till så har en dött på operationsbordet, tyvärr va det min egen men jag känner mig ändå glad över att den fick dö just på det sättet då jag sett så otroligt många andra hästars hemska öde, lidande och långvarig smärta innan dom i vissa fall tvingades till självdöd. Allt från kraftig penecillinchock med spräckt skalle som följd till brutna ben stående i hage under flera dygn,grava kolikanfall där hästen i ren desperation utifrån smärta slagit ihjäl sig själv i boxen, dödsstörtande hästar under högpresterande tävlingar, hästar som p.g.a. ålderdom inte kunnat tillgodogöra sig föda och helt enkelt blivit utsparkade ur flocken och tvingats sig själv till svältdöd.

Listan kan göras mkt längre men jag tycker det räcker här då det ger en fingervisning om att risken vid att hästen dör vid en nedsövning finns, dock så är den väldigt liten, dör den då så har den i alla fall dött utan långvarig smärta och under god omvårdnad.

Jag tror inte du behöver vara orolig.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Men nu var väl inte frågan om man skulle låta hästen självdö vaket eller dö i narkosen. Visst dör dom under själva narkosen dör de väl jättefint men många gånger sker det i uppvak. Har du sett ett dåligt uppvak hos en häst? Ingen trevlig syn. Slutar det dessutom med ett brutet ben och en panikavlivning på en innan narkosen frisk häst så är det ingen rolig död, vare sig för hästen eller djurägaren.

Vill egentligen kanske inte ta upp denna statistiken men då du själv nämner 650 narkoser och en död, kan jag säga att under 2-3 veckor, 9 narkoser och 4 dödsfall, inte lika fin statistik. :crazy: Och ja, det är sant, på ett större djursjukhus här i sverige.

Hästnarkoser ska tas på allvar och inte viftas bort på det sätt du gör. Risken är stor, BETYDLIGT större än alla andra arter som sövs.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Håller med dig i allt du skriver. Jag har tyvärr också upplevt en hel del dödsfall under narkos på häst (På ett av de större djursjukhusen..) Det är en risk att söva hästar, betydligt större risk än t ex hundar och katter.
Viktigast av allt är narkospersonalen, att de är utbildade och kunniga. Vilket som du skriver tyvärr ej alltid är fallet överallt.
Det är många kliniker som numera undviker att söva om det inte absolut behövs och gör en hel del stående i stället. Trots omaket att få böja sig t ex.
En bekant opererade en ettåring för en banal åkomma nyligen, som lika bra skulle kunna gjorts stående, den dog i narkosen.
Ja jag har tvärr narkosskräck då det gäller häst, här sövs bara då det verkligen behövs, annars åker jag dit de opererar stående.
 
Sv: Farligt att söva häst?

*lånar knapp* Till Er båda. Det är ganska grova påståenden ni kommer med och kan ni inte delge källan till Era påståenden så vore det kanske bättre att sluta skrämma upp mindre erfarna personer utifrån vad ni helt utan belägg här skriver. Det påstås tydligen även att det förekommer outbildade narkospersonal på kliniker??? Kan ni hänvisa till källhänvisning för det???
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 739
Senast: Tualma
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp