Farligt att söva häst?

Sv: Farligt att söva häst?

Kirre skrev:
Begreppet "dö i narkos" innefattar hela proceduren från premedicinering till uppvak och ytterligare några dagar efter. Det gör det även på humansidan. Hade tex Vision dött av koliken inom några dagar så hade det räknats in i statistiken. De flesta dör ju faktiskt inte i själva narkosen,

Då förstår jag varför vi missuppfattar varrandra. Det jag talar om är att dom dör under själva narkosen och det finns inte en tjans av att rädda dom i det läget. Min egen sövdes med narkos och "plupp" två minuter senara så va den sten död och ingenting gick att göra. Vid obduktion så påvisades det att det fanns ett försvagat organ som man inte i undersökningen innan operation kunde påvisa.

Handlade inte tråden om det va farligt att söva häst??? Då kan man väl inte blanda in massa oförutsädda faktorer som så långt som flera dagar senare kan ge dödsfall. Det finns en rad faktorer som kan få hästen att dö efter uppvar upp till en vecka senare, dock så har det visat sig vid dom fall där ägaren bemödat sig att genomföra en obduktion att det aldrig haft samban den själva narkosen att göra.

Denna statestik är dock lite missvisande, då inte många hästägare ser sig villig till att ta på sig den kostnade för att utreda den verkliga orsaken.

Det brukar vara billigare att bara påstå att det hade med nedsövningen att göra.
 
Sv: Farligt att söva häst?

peter_lundin skrev:
Titthål fån flanken går väl an men om man skall gräva tumörer från penisbasen underifrån blir nog både resultat o säkerhet lidande.
PL

Du verkar vara väl insatt så jag antar att du är veterinär? Du rekommenderar alltså att ingreppet sker liggande? (Jag har full förståelse för om det kan vara känsligt att svara offentligt.)

Jag hade tänkt ringa runt till de tre kliniker som finns på någorlunda rimligt avstånd (ca 15-20 mil) och höra om någon kan tänkas göra det stående.Tumörerna sitter mitt på skaftet alltså på sidan.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Förra gången (knappt två år sen) han opererades för samma sak var jag inte speciellt orolig. Vi trodde det var ett ganska enkelt ingrepp att ta bort några vårtor. Blev lite chokad när de sa att han skulle sövas och läggas direkt. Allt gick så fort. Som tur var gick allt bra och vi fick hämta hem honom redan samma dag.

Blev så glad när provsvaren kom att vårtorna var godartade. Nu har jag dock läst analysen lite noggrannare och där står det att man ska se upp för plattepilomscarcinom. Han har på senare tid fått nya snabbväxande vårtor som ser annorlunda ut än de som opererades bort och dessa är just platta :cry:. Alltså blir det operation.

Efter att ha läst era svar verkar det som att både uppvaket och tiden efter medför en viss risk. Är det då inte olämpligt att transportera hem hästen i 15-20 mil samma dag?
 
Sv: Farligt att söva häst?

Jovisst, skrev ju att det självklart beror på hur de ser ut och hur de sitter. Även också hur klinikens faciliteter ser ut.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Det är inte jag som hittat på att man även ska räkna in komplikationer i uppvak, det görs även i humanvården så det är inget konstigt. Uppvaket måste man ju dessutom gå igenom om man sövs så självklart måste alla risker även där räknas in.

Tror få bara påstår att dödsorsaken skulle vara narkosorsakad om den inte med största sannolikhet är det. Att hästen skulle få kraftig myosit och inte kunna resa sig i uppvakningsboxen 20 min efter att den vaknat kan knappast kopplas till annat än narkos, likaså om den kvävs osv osv.

Som sagt, inte jag som blandar in "oförutsedda händelser", för kan man narkos vet man att de inte är oförutsedda utan att det föreligger stor risk för just dessa händelser.

För mig är förlusten lika stor oavsett om den dör när den sover eller när den precis är på väg att vakna eller dagen efter pga kolik, saker som inte skulle ha hänt om jag inte sövt den och stadier som den måste passera. Du kommer aldrig få mig att säga att det är små risker med sövning oavsett hur du räknar, vänder och vrider på det.
 
Sv: Farligt att söva häst?

Håller med PL. Om du inte litar på att veterinären gör det som är lämpligast, kan du lika gärna byta veterinär/klinik från början. Annars är utgångsläget dåligt från början...
 
Sv: Farligt att söva häst?

Ang transportera hem, 'min' klinik släpper inte hem narkoshästar förrän dagen efter, oavsett. De ska vara uppe och vakna och ha fått igång magen ordentligt. (Nu kan det bli fel ändå, min valack op på fm på tisdag och åkte hem ons kväll. Tors morgon visade han koliksymptom, tors natt behandlades han för grovtarmsförstoppning. Hade haft normal avföring på klinik, och la en hög när vi lastade)
 
Sv: Farligt att söva häst?

Det var ang häst vi pratade, men veterinären kan ju ha varit trött och blandat ihop.

Håller för övrigt med om at uppvak osv ska räknas in till narkos. Hade man inte sövt hästen hade den ju inte genomgått uppvak liksom, och då inte dött (om den nu gör det vid uppvak då)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 739
Senast: Tualma
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp