farligt att lära hästen buga????????

manpila

Trådstartare
jaa som rubriken lyder. är de det? har börjat att lära min det. gjorde så att jag tog upp hennes ena framben och bad henne backa samtidigt som jag drog lätt i grimman.hon sänker sig då bakåt och går ner och nuddar det böjda fram benet marken. men jag tycker att det ser så läskigt ut när det icke böjda benet sträcker sig så,och när hon ibland lägger sig ner och ska upp igen så ser det ut som om hon ska kota över med framhoven. då hon ställer sig på tån:grin:. kan hon bli halt eller så,då knät tar en del vikt. vi har endast tränat 2 ggr och ca 5-6 gången åt gången av de 2 passen. idag så bugade hon helt och låg ner och jag hann ge henne godis när hon låg. jag vet vad jag gör, med ska jag ändå sluta:confused:
 
Sv: farligt att lära hästen buga????????

Att buga är inget som är farligt för hästen rent fysiskt så länge den är frisk och kry sedan innan. Skulle väl kunna tänka mig att det kan vara skadligt om hästen har svåra defekter någonstans men det har väl inte din häst antar jag. Dessutom antar (och hoppas) jag att du bara övar korta stunder och att hästen är i bugnings-position under en mycket begränsad tid, bara ett par sekunder åt gånger och att du inte övar flera timmar om dagen.

Så du kan vara lugn, öva på du bara och lyssna på hästen.
 
Sv: farligt att lära hästen buga????????

Om hästen tappar balansen på vägen ner eller går ner för fort, ja då finns en risk för skrapade knän. Samma sak om man tränar på dåligt underlag.
Om hästen inte är van att sträcka ut frambenen kan det vara en god idé att ta det lite försiktigt och vara rejält uppvärmd innan för att undvika skador i musklerna.

Jag har aldrig varit med om att hästen skadat sig när man tränar bugningar, vare sig från marken eller uppsuttet. Men jag är väldigt noga med att hästen är uppvärmd, mjuk och avslappnad samt att underlaget är lagom mjukt.
 
Sv: farligt att lära hästen buga????????

Ååh puh okej då vet jag:) nej då jag tränar inte alls länge. En gång på en dag. Och bugningen varar inte mer än ca 3-5 cek som hon är ner;). Och jag tränar i hagen där det är mjukt:) tyckerbbaravatt det ser ut som om hon ska kana iväg med det icke böjda benet. Fast å andra sidan så brukar hon göra sitt egna trick, hon tar fram frammbenen jätte långt och sjunker ner så magen nästan nuddar marken och skjuter upp baken^^ ser as läskigt ut och ibland så knakar det lite i ryggen och så stönar hon. Haha
 
Sv: farligt att lära hästen buga????????

Det enda jag kommer på är att man måste lära hästen att se skillnaden på när du ska kratsa hovarna/hovis kommer, så att den inte försöker buga då. Men i det fallet är det inte skadligt för hästen men kan vara störande och anses ouppfostrat om hästen försöker gå ner i en buga så snart man lyfter hoven på den. *Har själv en häst som kan buga*

En annan sak är väl att man lär buga från båda hållen eftersom det ändå är en stretchade övning och det kan vara bra att stretcha liksidigt :)
 
Sv: farligt att lära hästen buga????????

Jag har lärt in Buga på min 25åriga häst, mest som en stretchningsövning. Men då att han ska föra huvudet mellan båda frambenen för att stretcha ryggen. Så är du rädd för ömma ben osv, lär din häst att buga med böjda ben och huvudet emellan.
Ungefär såhär.
556647_338878686192492_106539700_n.jpg


Sen kan ju öka graden vart hästen ska placera huvudet och böja benen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 443
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp