Farliga ekipage

S

Spiderchick

Hej!

Jag rider ett kallblod sedan en tid tillbaka som är knappt grundutbildad i ridningen. Han är väldigt stark och envis men när man väl hittat "knapparna" är han en ren fröjd att arbeta med. Han och jag fungerar jättebra tillsammans nu. I början var han väldigt svårriden men nu när jag lärt känna honom är det en dans på rosor att rida honom. Han krånglar aldrig!

Men när hans ägare rider så blir han en totalt annan typ utav häst. Han vägrar gå framåt, blir hemsk i munnen och verkar mest bara vilja springa ifrån arbetet. Hon har ramlat av honom flera gånger men har som tur var har hon inte skadat sig.

Hon kan inte ens grunderna och det är det som skrämmer mig. Hon har ingen som helst balans utan sitter och skumpar runt i sadeln och liksom dunsar honom i ryggen. Det värsta av allt är att hon håller balansen i tyglarna och därmed drar honom nästan konstant i munnen.

Jag mår verkligen dåligt över detta, att hon inte ens kan grunderna i ridningen och att han uppenbarligen inte mår bra utav hennes ridning för fem öre i och med att han beter sig som han gör med henne på ryggen. De två tillsammans är LIVSFARLIGA! Hon har inte kontroll på ett enda steg han tar.

Jag har försökt hjälpa henne och komma med tips på hur hon kan rida honom och så vidare för hon har sett mig rida honom och hon har sett hur lugn och fin han är då men hon verkar inte vilja lära sig rida utan skyller bara på att "han är dum" när det egentligen är så att det är hon som är dum.

Vad gör man?

Jag vill inte bli ovän med ägaren för jag vill verkligen fortsätta rida honom men det känns lite meningslöst att jag försöker utbilda honom ena dagen för att hon ska rida honom sönder och samman nästa dag.

Jag tycker att hon borde sälja honom och köpa en läromästare men hon håller envist fast vid honom för "han är ju så fin".

Sv: Farliga ekipage

Det där är jättesvårt! Man vill ju hjälpa men inte verka som någon översittare, hästfolk har ju en tendens till att hata att bli erbjudna hjälp :angel:

Men kanske du kan fråga om du får ta ut en tränare och rida för på hästen och efteråt berätta hur underbart bra det gick och "du borde prova, jag fick flera aha-upplevelser, det var jättekul"?

Så har jag gjort till folk ibland... "Jag red här om veckan för en jättebra tränare, hon ser verkligen till individen och vad just jag och hästen behöver träna på, vill du vara med nästa gång?" osv... :)

Jag ska faktiskt träna för en tränare snart. Kanske borde jag föreslå för ägaren att hon rider hälften av tiden? :D

nä det tycker jag inte, däremot kan ägaren vara med och titta och så kan ni träna varsin gång/vecka eller månad eller hur ofta ni nu vill :)

Det är något vi alla borde lära oss. Hästarna gör inte fel om vi inte låter dem göra det(dvs vi missar något).

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
938
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 456
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 617
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka