Färgkorsning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ezze79
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ezze79

Hej jag tänkte starta en tråd om färgkorsning! :grin:kanske finns men hittade ingen!
Jag har ett skimmelsto och tänkta avla henne med en Mörkbrun hingst .
Vad kan det bli för färg på fölet.
Finns det någon expert på Färgavel??
Om man korsar en ljus fux med en skimmel kan det bli isabel??
Lite funderingar bara!:idea:

Sv: Färgkorsning?

Det beror helt på vilken färg hästen är under skimmel"täcket". Skimmel är ingen färg i sig, det är ett anlag som gör att den riktiga färgen bleks ner av det vita. Genetiskt har den förstås den andra färgen kvar.
Ska en fux och skimmel kunna ge isabell så krävs det att skimmeln under det vita är nån form av gul.
I skimmel vs mörkbrun så kan det i princip bli vad som helst beroende på vad skimmeln egentligen har för färg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 382
Senast: Bison
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 383
Senast: qitis
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24