färgfråga

ThereseF

Trådstartare
Vad blir det eller kan det bli för färg på ett föl som har en musblack mamma e Spuni frá Midsitju u jarpvindott efter Silfurmani, och en pappa som är svart färgväxlare? :confused:

Sv: färgfråga

Vad blir det eller kan det bli för färg på ett föl som har en musblack mamma e Spuni frá Midsitju u jarpvindott efter Silfurmani, och en pappa som är svart färgväxlare? :confused:

Jag är ingen expert men silver anlag och konstantskimmel(färgväxlar) anlag sätter sig ju på andra färger och därmed kan det bli en blandning.

musblack, silvermusblack,svart, silversvart, brun, silverbrun, brunblack, silverbrunblack + att kanstantskimmelanlaget kan sätta sig på dessa kombinationer också.

hmm undra om de funkar jag kanske inte var rätt person att svara.
Undra om det skulle gå med en tex silvermusblackkonstantskimmel tex? Undra hur mkt det kan blanda sig liksom.

Spännande, hoppas bara de inte blir en fux som slår igenom eller nåt annat trist nu när de finns så många roliga färger i stammen.

Det beror på om föräldrarna har röda anlag eller inte, och i så fall om hingstens konstantskimmelanlag är kopplat till rött eller svart.

så en av föräldrarna måste vara silver för att avkomman ska bli det, det kan inte bara ploppa upp? för mormorn är ju silverbrun.

jarpvindott är väl ändå silverbrun?
Och då finns ju både brun och silveranlag eller?
Jag är ingen färgexpert men jag tycker det är intressant.

Nej det kan inte bara ploppa upp, en av föräldrarna måste ha anlaget precis alla andra dominanta anlag. (dvs alla utom bukskäck och fux)

En röd häst kan dock ha ett silver- eller brunt anlag utan att det syns eftersom det krävs närvaro av svart färg för att de anlagen ska synas.

men en musblack kan inte bära silver eller brun. Då skulle den vara silvermusblacl eller brunblack eller silverbrunblack.

Men lysingur från tulka då han blev ju silver utan att ha någon silver förälder och oskasteins föräldrar är väl svarta? Hur kommer det sig har det inte ploppat upp där?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Detta är en trådhopslagning gjord av moderator då färgfrågor samlas under en rubrik. Hej! Som många vet föds oftast en skimmel svart...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
74 293
Avel Jag har ett föl e. godkänd halvblodshingst u. ridponnysto som kommer växa över och bli storhäst. Hur tycker ni att jag ska regga fölet...
Svar
8
· Visningar
1 317
Senast: Iglatjarn
·
Islandshäst Jag har hittat det perfekta stoet att köpa, allt är perfekt förutom faktum att hon är linjeavlad. Jag har/hade tänkt använda henne till...
Svar
11
· Visningar
2 824
Senast: Garpur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka