Färgfråga, brun som ändrar nyans?

hannahkarlsson

Trådstartare
Har en liten färgfråga, min unghingst som jag köpte i november förra året, har hela vintern haft en jämn rödbrun färg. På bilderna jag fick på honom som ung så är han nästan ljust appelkastad.
Foto-OMVCTPUN.jpg

i vintras har han haft den här färgen,fast ändå lite mörkare än på bilden, och ljupare röd
Foto-RJK6MZGO.jpg

Nu är han inne i värsta fällningen, och där han nästan fällt färdigt, i ansiktet, lite på halsen och bringan, är han nästan mörkbrun!

Så min fråga är, kan en häst som är född ljust brun, bli mörkare brun med åren? Ja, mörkbrun vet ja att han inte kan bli, men mörkare brun? Hans pappa och mamma är båda mörkt bruna..

Sv: Färgfråga, brun som ändrar nyans?

Han är väl född 2011? Det är väl ganska vanligt att de byter färg lite hursom när de är yngre.

Mitt 18 åriga sto byter färg varje år. Allt ifrån gyllengul till mörkt gråbrun.

Han är väl född 2011? Det är väl ganska vanligt att de byter färg lite hursom när de är yngre.

Mitt 18 åriga sto byter färg varje år. Allt ifrån gyllengul till mörkt gråbrun.

Ja han är född 2011.. Vet inte, har bara haft vuxna bruna hästar, och dom hade en färg på vintern och en annan på sommaren, skiftade inte från år till år. Men tänkte att med unga hästar så kanske det ändras, från fölpälsen till den vuxna!

Fölpäls är i allmänhet ljusare än vad den päls som de får senare är. Vinterpäls har hos de flesta hästar en annan nyans än sommarpälsen. Inga konstigheter alltså.

Har ett par stycken bruna som är kastanjebruna på vintern som din och som blir nästan svarta mitt i fällningen och som på somrarna slutligen blir rödbruna. Det roligaste är att jag flera gånger har trott att de har fällt färdigt för de är så korta och blanka i pälsen men sen fäller de liksom en omgång till...

Sommar
31557836.jpg

Vinter
32125394.jpg

Vår
32387051.jpg

Liknande trådar

Utrustning Ja, jag får väl inse att jag ridit i svarta färgskavande stigläder lite länge nu i min lite äldre Stubben Edelweiss NT deluxe. Nu när...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: EZMK
·
Utrustning Hur noga är ni med matchning? Är det katastrof om det är olika färg på spännena på tex sadel och träns? Måste det vara exakt samma...
2 3
Svar
42
· Visningar
10 148
Senast: Digbil
·
G
Utrustning Ny brun sadel = nytt brunt träns! :) Sadeln är ganska rödbrun i nyansen, och hyfsat mörk. Har kikat på Tolga bl a, och är lite kär i...
Svar
11
· Visningar
3 435
Senast: panaccea
·
M
Utrustning Det är mkt trådar om färger. Hur väljer du färg till din häst? Hästar jag valt åt: Peewee: blå på sakerna (inte säker på nyans änn...
Svar
12
· Visningar
1 247
Senast: tinituss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama