Färgforskning i avelssyfte

Saga

Trådstartare
Hej alla glada!
Jag försöker ta reda på vad mitt sto har för färg och därigenom vad hennes avkomma/ blivande avkomma kan få för färg.
Hon är en Islandshäst och har en lite udda färg. Har tidigare i min efterforskning fått till svar att jag måste forska i hennes stamtavla för att få mitt svar. Men vart hittar jag färgbilder på hästar i hennes stamtavla?
Tack på förhand!
Mvh Saga

:confused:

Sv: Färgforskning i avelssyfte

Hej!

Skriv ner stamtavlan så kan jag leta upp färgerna, inte alltid det finns bilder men det står oftast färgen på hingsten eller stoet.

MVH

Jenny

Sök på hennes stam på www.hestur.is. Oftast står hästens färg med där. Eller sätt in en bild på henne här så kanske vi kan komma med förslag! :idea:

Bilder kan jag tyvärr inte lägga in, vet ej hur man gör... :confused:
Men om du kan ta emot bilder på e-post så skickar jag gärna.
I passet står det isabell.
Pappan är svart, mamman är Isabell. Hon är född gulvit, med vita ögonfransar, blåa ögon och randiga hovar. På sommaren är hon guldfärgad över kroppen med mörka nästan svarta ben och mörk/svart mask över ansiktet. Man och svans är kritvita med lite "stänk" av svarta tagel, på ryggen har hon en "falsk ål" och över rumpan ser hon apelkastad ut.
På vintern är hon ljusare nästan åt det vita hållet, apelkastning syns tydligare och när jag nyligen rakade henne för första gången såg hon ut som en skimmel. Vit bakgrund och med lite stickelhår i brunt och svart. :love:
Något att bita i. :devil:
Här kommer stamtavlan.

Saga från Smedbygget SE1996206889

e: Atli frá Sydra-Skördugili SE 24 IS39101016
ee: Hrafn frá Holtsmúla IS39100802
eee: Snaefaxi frá Maelifell SE 4 IS39100663
eeu: Jörp frá Holtsmúla IS39203781
eu: Máría frá Sydra-Skördugili IS39204108
eue: Blesi frá Skáney IS39100598
euu: Blesa frá Sydra-Skördugili IS39203478

u: Lotta frá Felli IS87276631
ue: Gáski frá Raudabergi IS40177039
uee: Ljóri frá Raudabergi IS40177040
ueu: Hind frá Hólum Skag. IS39204806
uu: Fífa frá Hólalandi IS40275109
uue: Gáski frá Grund, jag saknar ID
uuu: Sóley frá Felli, jag saknar ID.

Det blev mycket om allt som kan vara till hjälp så.
Det jag är mest intresserad av är om det kan finnas skimmelanlag i släkten och om någon kan lista ut hennes färg.

Tack på förhand!
Mvh Saga
:bow: :bow: :bow:

Om färgen på föräldrarna stämmer så spelar det ingen roll ifall någon av deras förfäder är skimmel eller ionte. För HAR hästen skimmelanlaget så ÄR den skimmel. Och såvitt jag förstår så är ingen av föräldrarna skimmel = din häst kan omöjligt vara det heller.

Jag tycker att det låter som en HELT normal isabell, de blir ofta väldigt ljusa på vintern.

Om det är så att mamman är isabell och pappan är svart och färgen på avkomman är som du beskriver den är den troligtvis också isabell. Jag kunde inte hitta mamman och hennes närmsta förfäder på hestur men, pappan står som svart. Om inte mamman är skimmel så är inte heller din häst skimmel, precis som ameo skrev. Om din hästs mamma står med fel färg skulle din hästs färg kanske vara en annan.

Senast ändrad av en moderator:

Men jag reagerar på det där med randiga hovar. Kan de ha det utan att ha silveranlag?
Kan det inte vara en silvergulbrun eller liknande? Fast de kanske inte blir så ljusa? :confused:

Jag tror på perlino eller cremello när det gäller färgen, men sedan läste jag en gång till och kom då på kanske vitblack.
Maila mig på kongaislandshastar@home.se kanske man kan lista ut färgen då, kan inte jag så lägger jag in det i tråden.

MVH

Jenny

Jo, det enda förutom isabell som Saga kan vara är ljust silvergulbrun. Fast det finns egentligen inget som tyder på det, silverhästarna blir mörkare på vintern och isabellerna ljusare. Och Saga är ljus på vintern och mörk på sommaren. Vilket också diskvalificerar konstantskimmelanlaget. (vanlig skimmel är hon INTE)

OM hon skulle vara silvergulbrun skulle det gå att följa silveranlaget bakåt, det kommer inte från "ingenstans". Inget av namnen avslöjar något i den riktningen.

Men har inte Sagas uppfödare bilder på mamman?

Hade hovarna kolsvarta ränder när Saga var föl? Kolsvarta eller rosa ögonkanter de första dagarna?

Häftigt! Saga har jag kort på från när jag var på Smedbygget på ridläger :)
När jag var där så hade vi frågesport en regning dag och då var en av frågorna just hennes färg faktiskt ;)

Mamman är isabell. Gul och fin inga tvivel där. Så tyvärr får jag väl erkänna mig besegrad. Min häst är väl Isabell också, fast hon inte alls ser ut som det...
Hon ser ut som en ljus silvergulbrun, men hon blir ljusare på vintern inte mörkare som de blir.
Jag får nöja med med att hon iaf fått ett silverföl efter Askur.
// Saga

Ja, hon hade kolsvarta ränder på hovarna när hon föddes. Det har hon fortfarande.
Rosa ögonkanter vet jag ej, men hon hade blåa ögon.
// Saga

Kollade i Worldfengur och din häst är där registrerad som Isabell,
mamman är: Leirljós/Hvítur/milli- einlitt = Isabell
Morfar är: Brúnn/milli- einlitt= svart
Morfarsfar: Rauður/milli- einlitt = fux
Morfarsmor: Brúnn/milli- einlitt= svart
Mormor finns tyvärr inte med, men nåt med gult i borde hon ha varit.

Atli är ju svart som sin pappa det vet vi, och hans mamma är fux.

Så det verkar inte finnas några konstiga färggener i din häst.

Hittade en bild av Atlis mamma María,

m0008722.bmp

Rent hypotetiskt kan hon ju ha ett dolt silveranlag dolt av hennes röda?! Var det silverAskur hon fick ett silverföl med?

Ja, det är "silverAskur" som är pappa till hennes föl.
Han är jättesöt, pappa upp idagen..
// Saga

Tack Pocahontas för den fina bilden. Jag ser nu vem Saga påminner om. De var jättelika...
Tack så hemskt mycket för att du hjälpte mig...
// Saga

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·
Avel Hej! jag har ett gulbrunt sto (mamman gulbrun och pappan svettfux tror jag, Luxus CML) jag har tänkt att betäcka och blir så förvirrad...
Svar
7
· Visningar
2 190
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka