Färgförklaring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hemligisten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Färgförklaring?

Stoet är född fux men var vit redan som ett åring, jämnt skimmelblekt över hela kroppen om du förstår, Inte enns mörka ben utan vit. Fast jag har inte sett att pappan sett konstantskimmelaktig ut. Som 2 åring var han jämnt grå över hela kroppen
clic1.jpg

Här är han nog 3 eller 4. ursäkta Frida att jag lägger ut din bild!

imageSV3.JPG
Jag har en hingst e. P Camargue u. Umbelline ue.W Peng han föddes fux blev vit inom ett halvår från födslen, när han var ett år blev han gråare i färgen, är han konstantskimmel?
Jaguar,huvud.JPG

Min andra hingst är mer grå, mörkare man och svans. Jag vet inte vilken färg han hade vid födslen men han har 75% färgat bakom sig fuxar o bruna. Vad är han för typ av skimmel

Avblekbara båda två..
Hade de varit konstantskimlar hade de haft kvar färgen på huvudet, benen manen o svansen, helt utan vita hår.

OK, jag börjar förstå. Är helt ny på detta, jag har en till liten welsh... han var ganska grå när vi fick honom vid 6 års ålder, han är e. Ernford jester(fux) han själv har nu vid 11 års ålder blivit mycket vitare med massor av bruna fläckar över främst hela halsen men även en del på kroppen, vad är han har tyvärr ingen bild??

Rodde skrev:
OK, jag börjar förstå. Är helt ny på detta, jag har en till liten welsh... han var ganska grå när vi fick honom vid 6 års ålder, han är e. Ernford jester(fux) han själv har nu vid 11 års ålder blivit mycket vitare med massor av bruna fläckar över främst hela halsen men även en del på kroppen, vad är han har tyvärr ingen bild??
Förmodligen även han en avblekbar skimmel... De som blir prickiga brukar kallas flugskimlar - gissa varför :p
'Titta på welshs bilder på rödskimmeln, DET är en konstantskimmel - med färgen kvar på huvud, ben, man och svans.. Se växlar ibland nyns mellan årstiderna, men ser alltid ut sådär..

Tack snälla, jag tycker detta var en otroligt bra tråd vad kunnig du är på färger!

Kommer säkert på fler frågor vad det lider!

Jo en sak till... Min Jaguar den med svart man o svans kommer han att bli alldeles kritvit med åren?

Rodde skrev:
Tack snälla, jag tycker detta var en otroligt bra tråd vad kunnig du är på färger!

Kommer säkert på fler frågor vad det lider!
Jag BÖR ju kunna det eftersom jag är ID-kontrollant...
(tyvärr kan inte ens alla ID-kontrollanter, tyvärr.. :crazy:)

Jo en sak till... Min Jaguar den med svart man o svans kommer han att bli alldeles kritvit med åren?
Jupps, han kommer bli vit..

Synd, han som är så snygg nu....... Tack snälla!

MissFideli skrev:
Nä, alla föl efter 2 skimlar blir inte skimmel. Jag vet en NewForest (nu död f:1974) efter 2 skimlar och han var brun.

Nej, just det.... tankefel av mig....:)
Skimmlarna måste ju vara homozygota om det garanterat ska bli skimmelföl.

Är premieringen på Greva på hösten också? Det brukar ju vara på "rörliga" platser :confused:

det vet man nog inte förrän propparna till premieringarna komme rut... :crazy:

Grevagården är i vår för specialraser i mars ridponnyer första helgen i april o för welsh andra i april....

Hästen till vänster är svettfux och han till höger står som svart-brun. Bild

Ok vi träffas då också..... min dotter har en welshare som ska visas!

Kan man få en fux om man vet att stoet har anlag att lämna fux?? men vet inte om hingsten har det...
( jag minns inte om vi diskuterade det när du var här)
stoet an man nog beteckna SVART....hingsten är svartbrun.....

Jag VILL VILL ha en fux .....:D

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: AbCdE
·
Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
649
Senast: Caoimhe
·
Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka