Färgernas arv??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare favoritponny
  • Startdatum Startdatum
F

favoritponny

Har en helbrun liten hingstunge, finns inte ett tecken på honom.
Hans mamma är brun. Hennes pappa och farfar är skäckar.
Hans pappa, farfar, farmor, farfarsfar är skäckar. (Det kan finnas fler. Har inte papperen här)

HUR i hela friden har han kunnat bli brun utan tecken??
Min fundering är oxå, kan det vara så att han vid betäckning bara ger skäck avkommor??

Hjälp mej snälla att bena ut detta. Man hör så mkt olika ang vad som är starka färger och ej. Nu vill jag veta!
:confused: :confused: :confused:

Sv: Färgernas arv??

favoritponny skrev:
Har en helbrun liten hingstunge, finns inte ett tecken på honom.
Hans mamma är brun. Hennes pappa och farfar är skäckar.
Hans pappa, farfar, farmor, farfarsfar är skäckar. (Det kan finnas fler. Har inte papperen här)

Min fundering är oxå, kan det vara så att han vid betäckning bara ger skäck avkommor??

Hjälp mej snälla att bena ut detta. Man hör så mkt olika ang vad som är starka färger och ej. Nu vill jag veta!
:confused: :confused: :confused:

Skäck är ett dominant anlag, dvs det behövs bara ETT sådant för att fölet ska bli skäck. Men samtidigt betyder det att en av föräldrarna måste vara skäck för att avkomman ska bli det. Din häst kan alltså inte få skäckavkommor om inte mamman är skäck.

Det spelar ingen roll hur många skäckar som finns bakåt. Har pappan bara ett skäckanlag (det krävs ju bara ett för det ska bli skäck) så kan han ge sitt "icke skäck-anlag", och då blir det en enfärgad unge om mamman är enfärgad.

Jag fattar ingenting... Eller jo det gör jag väl. Men jag tycker att det är mkt konstigt allt detta.

Hur kan då en hingst som är (osäker på namet) Cremello ( Creme vit med blå ögon) vara homozygot (Namn??) och ge ENBART bork och isabell föl oavsett moderns färg!?

Ibland ser man ju enfägade hästar som det står att de bär på skäck anlag?? vad menas då med det?

Som jag har fattat det så syns skäckanlaget om hästen har det.
Man kan bara vara säker på att få en skäck om nån häst är homozygot i sina anlag, jag tror inte det är så vanligt....
Hästar som inte är skäckar ger inte skäckar bara för att de har tex föräldrar som är det. Det står alltså fel i en del annonser....
Sen är det en annan sak med cremello, de nedärver sina gulanlag och de blir synliga oavsett vilken färg de betäcks med.

// Åsa

favoritponny skrev:
Jag fattar ingenting... Eller jo det gör jag väl. Men jag tycker att det är mkt konstigt allt detta.

Vi skall försöka bena ut det...

favoritponny skrev:
Hur kan då en hingst som är (osäker på namet) Cremello ( Creme vit med blå ögon) vara homozygot (Namn??) och ge ENBART bork och isabell föl oavsett moderns färg!?

Det svenska namnet på cremello är gulvit. En sådan häst har TVÅ gul-anlag, det anlag som bleker grundfärgen och ger isabell istället för fux och gulbrun (f.d. bork) istället för brun. Isabell, gulbrun och gulsvart är ETT gulanlag på botten av fux, brun respektive svart grundfärg.

Eftersom den gulvita hästen har två anlag så kommer alltid minst ETT att föras vidare till avkomman = man kan med 100 % säkerhet säga att alla avkommor till en sådan häst får ett gulanlag och alltså blir isabell, gulbrun eller gulsvart beroende på grundfärgen.

Skulle en skäck ha TVÅ skäckanlag så skulle samma sak gälla. Skillnaden är att gulanlaget ser annorlunda ut i enkel och dubbel uppsättning. En fux med två gulanalg är gulvit har den bara ett är den isabell. Alltså är det mycket enklare att hitta "dubbelgula" hästar än "dubbelskäckade".

Men: en homozygot häst måste alltid ha två föräldrar med det aktuella anlaget. Men även vid en sådan parning är det bara 25 % chans att få en dubbelgul eller dubbelskäckad häst.

favoritponny skrev:
Ibland ser man ju enfägade hästar som det står att de bär på skäck anlag?? vad menas då med det?

Det finns tre förklaringar:

1. Någon har missförstått färgernas nedärvning (mycket vanligt).

2. Det finns faktiskt olika sorters skäckar. En av skäckfärgerna nedärvs recessivt, d.v.s. anlaget kan ligga dolt. Det kan vara ett sådant skäckanlag som åsyftas.

3. Hästen är en "vanlig" skäck som genetiskt "är" skäck, men som har fått så lite vitt att den ser enfärgad ut. I ett sådant fall kan jag tänka mig att man kan uttrycka sig som du skriver.

Hoppas du blev lite klokare! Fråga på annars!

Indy

:) Oki.... Nu börjar jag få lite mer kläm på det här.
Men jag kommer genast med FLER frågor ang dessa färger.

Det är så svårt att veta hur alla menar när man får höra olika saker jämt!!

Har nyss haft en liten söt ponny hemma. Hans färg var enligt ägaren mörk palomino. Dock så står det i papperen att han är fux. Hur kommer det sej då?
Hans färg sommar och vinter är ju mkt olika!!! :smirk:
Sommartid är han ljus, kola gulbrun kan man väl säga, och nu vintertid med vinter päls så var han mer svartgrågulbrun. :rofl:
Manen och svansen är vit, grå, silver.

Vad är detta igentligen.
Vad är det för skillnad på Isabell och palomino då?

Isabell och palomino är samma, isabell är det svenska namnet på färgen. Om han är fux eller isabell kan vara mycket svårt att se, men för att vara isabell krävs att minst en av föräldrarna är gul, t.ex isabell.
Titta på rasen haflinger, den är alltid fux trots att vissa påstår att dom har en isabellfärgad haflinger.

Hm.. ponnyns föräldrar vad okända, så då kan man ju inte veta om det är palomino, kan det vara därför man skriver fux??
Lite konfunderad blir man ju. Jag har gått igenom hela hästen och allt verkar stämma utöver så det är ju rätt häst men fel färg... :confused:

Ärligt talat så tycker jag att det här med färger är svårt... Hur det kommer sej och så menar jag.

MissFideli skrev:
Titta på rasen haflinger, den är alltid fux trots att vissa påstår att dom har en isabellfärgad haflinger.
Fux med ljus man och svans är det på flingor. Men kan tilläggas att en del är väldigt ljusa i färgen och skulle kunna ses som isabell. Min stumpa var rätt ljus som nyfödd men just nu är hon nästan rödfux med lingul (vit) man och svans.

Du verkar ju ha koll på detta! :)

Undrar om jag skulle kunna svara på en annan fråga om skäckar i avel när vi ändå är igång.

Jag funderar nämligen på att ta föl på min ponny då hon inte verkar gå att sälja. (dressyr ponny som är skäck verkar inte vara så poppis... :mad: )

Hon är alltså skäck, hennes mamma och mormor också. Vad som finns längre tillbaka hos hennes mormor vet man inte, men det kan vara så att både hennes gammelmormor och gammelmorfar är skäckar då det har blivit väldigt mycket skäck i familjen. (ungefär hälften av hennes syskon är skäckar och de är samtliga efter NF-hingstar.) :banana:
Hennes morfar är Connemara och pappa New Forest (alltså inga skäckanlag)

alltså för att förtydliga:
e. New Forest
u. skäcksto
ue. connemara
uu.skäcksto

Så till frågan: Om jag betäcker henne med en ridponnyhingst som inte bär på några skäckanlag, hur stor chans är det då att det blir en skäck? Hon har haft två föl redan, en blev skäck, den andra fux.

Är stoet ett tobiano tecknat sto som betäcks med enfärgad hingst är chansen 50%.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 937
M
Övr. Hund Jag har en cocker spaniel tik som är blue roan MEN hon är oxå brun/leverfärgad både i ansiktet o på kroppen... mest ner mot magen . Jag...
Svar
3
· Visningar
1 955
P
Avel Hej hej! Min lillkille som jag kommer att få hem den 1a November är en fux utan tecken. Hans släktingar har följande färger...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Pacific ocean
·
Avel Hej! De finns säkert 100 sånna här trådar men jag har en liten fundering, mitt sto har gråa papper och jag har betäckt med en godkänd...
Svar
1
· Visningar
792
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka