Färgenetik...

Mynta2

Trådstartare
Hamnade på en sida om genetiska färgkoder på kaniner. Fast jag fattar nada...ska inte avla eller nåt sånt, bara funderade på vad: vit/blå japantecknad blir med en gul/svart japantecknad...vilken färg blir ungarna ??

Sv: Färgenetik...

Det blir svartgula japaner med anlag för svartvit ev att det blir blågul japan om den svartgula har ett anlag för blå färg.

Ok..hej förässten...Näe...här blir inge avel..men hade bara dessa 2 att kolla på när jag studerade färggenetiksidan :-)). HUr vet man anlagena då ? Allstå det du sa om den blå färgen ?

Antingen för att man vet, tex om du parar en svart kanin med en blå och de inte bär på några dolda anlag alls så blir alla ungar svarta med anlag för blått. OM båda bär på gult så får man rödbruna (är eg enfärgad gul) och svarta. OM båda bär på gult och den svarta redan bär på blått jag då ökas det på och kan bli både rödbrun , svart och isabella som är en gulblå enfärgad kanin.

Osv osv, sedan finns det viltfärger osv osv det är en djungel men det går relativt lätt att lära sig om man är intresserad för det är logiskt. Men vet man inte släktingarnas och eller syskons färger så får man testpara.

Testpara..he he..näe, tänkte mest man kunde klura ut i färgdjungeln. Men det kanske inte är så svårt när man väl får ett hum om det. Fast jag mins när jag och syrran var liten och hade kaniner, 1 svart hona och en vit hanne. Dom fick enbart beiga, svarta, gråa ungar, eller blandat av svart/beige/vit hela tiden. 1 gång i livet kom en vit unge, men det var den enda oxå. Kom bara den vita, aldrig mer en till.

Var den vita rödögd då eller? DE kan nämligen bära en massa färger dolt. Svårt veta vilka färger det blev när du inte vet exakt namn på dem , beskriv de beige mer? De grå var de helblå eller med vit mage eller var hårstråna inblandade med andra färger oxå? Det var nog så att den svarta o vita bar båda på dessa färganlag och så blev det sådana ungar men att den svarta hade ett anlag för albino, logiskt sett skulle det blivit albino oftare då men det blir inte alltid % entuellt rätt i praktiken :D

paradiset skrev:
Var den vita rödögd då eller? DE kan nämligen bära en massa färger dolt. Svårt veta vilka färger det blev när du inte vet exakt namn på dem , beskriv de beige mer? De grå var de helblå eller med vit mage eller var hårstråna inblandade med andra färger oxå? Det var nog så att den svarta o vita bar båda på dessa färganlag och så blev det sådana ungar men att den svarta hade ett anlag för albino, logiskt sett skulle det blivit albino oftare då men det blir inte alltid % entuellt rätt i praktiken :D

Nej, den vite hannen var inte rödögd. Tja, vad kan jag säga om de beiga ungarna....ljus/beige med lite vitt här å där :D . Nej men svårt att förklara, oftast hade dom tex: en vit tass, eller vit fläck på nosen osv. De sk gråa, kunde vara ljus grå, till nästan blåfärgade...dom hade mest vita strån inblandade i pälsen. Visst förklarar jag jättebra :rofl:

AHA! vitt på tass eller nos, det är wienertecken, dvs var pappan blåögd då? Hursomhelst så måste både han och mamman haft det i sin släkt för annars kan de inte ge sådana ungar. Väldigt vanligt hos dvärgkorsningar som har hermelin i sig. Kritvit med bruna ögon finns inte så hade han bruna ögon så måste han även haft tex grå skuggor på nos och tassar eller öron o svans iallafall dvs viltsiames, som en skimmelhäst! Fast på kroppen kommer med åren på kaniner istället för att blekna som skimmlar gör :D

Måste bara fråga en sak, jag också. Hur nedärvs pälsanlaget fuchs? Har precis fått hem en ny kaninunge som är hermelinfuchs och tänkte para honom så småningom med min hermelinhona, men hur stor är chansen att man får fuchspäls på ungarna?? :confused:

Du får bara normalpälsade med anlag för fuchspäls på ungarna. Såvida inte hermelinen redan är bärare men de brukar inte blanda så chansen är liten. Pälsen på ungarna kan bli fluffigare som små men blir sedan helt normal. Om du parar en sådan unge med en fuchs sen så får du enligt teorin 50% fuchsar men ibland får man ingen ibland fler :smirk:

Lånar din gamla tråd för min fråga handlar om samma ämne typ!

Planerar att para en av mina honor i april-maj ngn gång.
Vilka färger är möjliga för en kull som har följande färger bakom sig:

Far: Brun sobel siames (renrasig dvärgvädur)
Farfar: Blå sobel
Farfars far: Vit rödögd (albino)
Farfars mor: Blå
Farmor: Brun sobel
Farmors far: Brun sobelsiames
Farmors mor: Brun sobel

Mor: Svart otter, löwen/rex
Morfar: Svart otter, löwen
Mormor: Viltgul, rex
Kan snart kanske komplettera moderns färger i längre led bakåt. Har skrivit till tösernas uppf. och frågat.

Tacksam för svar!! :bow:

Det blir svarta ottrar, och svarta. Ev att det blir en ngn siames otter. dvs zobelsiames med vita fält runt ögon, öron ,nos mage osv. Men bara om Mamman bär på anlag för zobel eller vit rödögd bakåt.

Löwen är ofta hej vilt blandade så finns det blått där kan du få samma som ovan fast i blått oxå :love:

Kompletterar med bilder på den ev. mamman samt pappan!

Far: Brun sobelsiames
Bild 1, 2, 3
Mor: Svart otter
Bild 1, 2, 3, 4, 5.
Bild på modern och hennes syskon (om det säger dig något mer).

Tack så jättemycket för din diagnos! :bow: :bow:
Skriver så fort jag fått veta mer bakgrund på modern.
Om jag istället skulle använda moderns helsyster, en viltgrå tös, vad skulle det då kunna bli för färger?
Hur är det med pälsslagen och öronhållning då? Mina har haft lejonman och kjol, men fällt nästan allt nu så jag gissar på att det inte kommer tillbaka heller. Pappan fällde öronen sent.

Ok nu ser jag att hon madagaskar syskon vilket är en gul färg. Så då är chansen ännu större för siames. Var ungen i vänsrta hörnet blå? Då kan du få blått. para du med viltgrå kan du få svart och otter + viltgul och madagaskar samt madagaskar otter. och viltgrå såklart.ev även viltblå då.

lånar tråd, för jag har också lite färgfrågor ;)
paradiset - du får mkt att göra här, du. :P

jag har en dvärgvädurstös som är brun sobelsiames. jag tänkte para henne med en hane som är blå manteltecknad. har inga papper här just nu, så jag kommer inte riktigt ihåg vilka färger de har bakåt... men jag har för mig att honans båda föräldrar var sobelsiames, antingen en brun och en blå, eller båda blå. alla hennes syskon var sobelsiameser, tror det var två bruna och två blåa, eller så var alla bruna. hanens föräldrar var manteltecknade båda två, den ena blå och den andra svart (tror jag..). vad kan det bli för färger där?

ev blir det en annan hane, som är svart manteltecknad... hans pappa var också svart manteltecknad, vet inte vad han hade bakåt. mamman var manteltecknad, men osäker på färgen.. brun, men inte helt samma färg på alla stråna utan de var blandade med lite mörkare brunt eller om det var svart... nån slags japan, antar jag? hanens syskon var manteltecknade (eller åtminståne vita med färgade fläckar, kan nog inte kallas för manteltecknade men..) nästan allihopa, bar en enfärgad som jag tror har samma färg som mamman. vad kan det bli här? :)

sen lite andra avelsfrågor nu när vi ändå är i farten... hur gammal bör honan vara? vet bara att hon måste vara yngre än ett år. hur länge ska honan och hanen gå tillsammans? hur länge är honan dräktig? hur länge ska ungarna gå med mamman, och när bör man plocka ur hanarna? ska dessa då sättas en och en, eller kan de gå med pappan ett tag?

paradiset skrev:
Ok nu ser jag att hon madagaskar syskon vilket är en gul färg. Så då är chansen ännu större för siames. Var ungen i vänsrta hörnet blå? Då kan du få blått. para du med viltgrå kan du få svart och otter + viltgul och madagaskar samt madagaskar otter. och viltgrå såklart.ev även viltblå då.

Häftigt att det blev så många fler kombinationer med viltgråa! :)
Jag har dock bestämt mig för att para viltgråa med denna herre som jag fött upp själv! Vill ha ett barnbarn till min hona som gick bort i höstas. :cool:

Om du orkar vill jag gärna att du ställer en "diagnos" på de ungarna också! :bow:
Hanens mor, mormor (i bakgrunden), morfar har ungefär denna färgen (inte han på kortet) och far. Kullsyskon, 1 2 samt en blå. Moderns syskon var några helsvarta och resten vita med grå, svart eller bruna markeringar lik hennes egna.

Tusen tack för all din hjälp!! Driver du egen avel när du är så duktig? :idea:

Blir nog viltgrå, svart, viltgult i brokat och enfärgat.
Japp det gör jag sedan 12 år! renrasiga japantecknade dvärgvädurar och dvärgharar samt harkorsningar och minirex tillsammans med min syster. Alla hopptävlar.

www.paradisets.kaniner.se

TACK! *lägger till dig på bra-att-ha-listan!* :love: ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 444
Senast: Amha
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det blev massa krångel med den klänningen som jag ville ha så nu måste jag hitta nåtannat. Och det är inte så jätte lång tid kvar så det...
Svar
15
· Visningar
979
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur