färgen på höet?

SiZo

Trådstartare
har färgen på höet någon betydelse?
jag har nu fått tag på ett hö som bara kostar 1kr/kg anledningen till det är att det är brunt!mörkare än halmen jag har! halmen iofs är väldigt fin i år. i övrigt är stråna mkt fina och typ mjuka. och enligt analysen så är det
9,4 mj
64 smpr
vilket ju inte är någon fara med, men däremot är det ingen analys på mineral innehåll, jag visste inte ens att man bara gjorde analys på energi och så, för det är ju det som är lättast att se om det saknas, eller hur? men hur ser man brist på tex kalk förens det är typ försent.

höet luktar bra och så och är extremt torrt, aldrig haft så torrt hö! jag hade tänkt att använda detta hö som extra hö i hagen,de har alltså fri tillgång och då kunde de ju få en bal fint hö och en bal av det här tänkte jag.

om nu hästarna äter det, de fick det i natt och såg inte ut att ha ätit mkt, det andra höet är extremt smakligt. därav fick jag 3 balar gratis för att se om hästarna äter det... jag hoppas de gör det för det här höet har igentligen bättre kvot...

ja så vad tror ni? är det livsfarligt att ge dem det?

Sv: färgen på höet?

Vad du har är ju en näringsanalys, inte en analys på den hygieniska kvaliteten. Vilket är nog så viktigt. Om du ska köpa mkt kanske det är läge att skicka iväg ett prov för en hygiensk analys... Att det luktar bra är ju positivt.

de höet vi fick in detta året var också lite mörkare men super kvalite. hästarna vräker i sen å håller hullet super så jag tror inte färg spelar så stor roll. visst grönt fö ser ju mer aptitligt ut i våra ögon.

att höet har blivit brunt beror på att det har kommit regn i det när det skulle torka på åkern och sen har blivit torrt, det behöver inte vara så mycket regn i det för att det ska bli brunt, gör en analys på höet, så ser du hur bra det är!

grejen är ju den att hästarna tycker inte att det är jätte gott... eller valacken, men han är jätte kräsen, unghästen äter massor!

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Köpte hö från en person som så att höensilge skulle va minst 70% ts och gav mig en analys efter pressning . Analysen såg väldigt bra ut...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 543
Senast: ameo
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka