Jag håller med om att rekommenderad ts/100 kg häst kan vara en förenkling, dock en ganska användbar förenkling för en buke-tråd. Har några frågor innan jag lämnar tråden då jag tillfört vad jag kan.
Anser du att det finns ngn lägre gräns för mängd ts?
Vilket NDF-behov har hästar?
Anser du att samma foder lämpar sig till dräktiga/digivande/unghästar som till lättfödda lågpresterande?
Om inte, vilken av grupperna skulle en diet baserad på uppblötta lusernpellets passa bäst? (Dvs näringsvärde i energi och sbrp som ligger mkt nära det här fodret)
Blir ett blött foder mer näringsrikt om det torkar?
Kan jag (frånsett hygien- och sockeranspekten) ge mina hästar drygt en bal hö istället för två om jag lämnat blött upp det då jag plötsligt får fler antal kg?
Kan du göra ett förslag på foderstat till en lättfödd häst med detta foder där NDF-behovet tillfredsställs, det går att administrera utan för lång tid mellan fodringar, energibehovet inte överskrids och makromineralbehovet tillgodoses utan överdrivna mängder tillskott (antaget medelvärden för ca/p/mg per kg ts) utan att tillföra halm (eller sly?) utan större problem?
Anser du att bukesvaren här innebär brist på kunskaper och att du därför anser att dina svar är enkla eller lätta att ta till sig hur du menar/avser ?
Isåfall känner jag att du har en udda syn på vad som är enkla förklaringar på vad/hur man menar, i kombo med att du utifrån dina svar inte är alls tydlig eller korrekt med hur du anser/menar