Färga sadel?!

porfyr

Trådstartare
Har hittat en sadel som verkar passa mina hästar ypperligt!
Det är en Appaloosa Venezia.
Problemet är att den är mörkbrun,all min utrustning svart:cry:
Går den att färga,narvsvärta?

Sv: Färga sadel?!

Går gör det väl men frågan är hur bra och snyggt det blir..
färgar inte det av sig på tex schabrak och ridbyxor sen?

Är det inte enklare att köta ett träns som passar sadeln?

Jovisst går det att köpa nytt träns,förbygel,stigläder,gjord mm;)
Men ena hästen är svart,så svart utrustning är klart snyggast!

Är också lite orolig över resultatet!
Köper nog denna så länge,så får jag leta vidare efter en svart i ett senare skede!

Fler med ideer?

Visst går det att färga sadeln. Hur bra resultatet blir beror på många olika saker. Narvsvärta till exempel måste kunna krypa in i lädret. Man måste bort med alla "ytor" som är i vägen, smörjmedel, färg m.m. Läderfärg är mera täckande men för ett bra resultat gäller som vid all målning att man ska ha en ren yta tt måla på. Är du rädd om sadeln och vill kunna sälja den vidare så avråder jag, kan du riskera att ingen vill köpa den efter färgning så prova. Det kan gå alldeles utmärkt!

det blir sällan snyggt och risken är väldigt stor att du sitter med en helt förstörd sadel istället. ^^

mörkbrun är snyggt, köp nytt träns istället.

att färga skulle inte kännas lockande för mig iaf.
hade en gång en sadel "för tillfället" till min ponny då det inte fanns något bättre.
den var nog ursprungligen vanligt (sliten) brun.
men någon hade gjort försök att färga den så hela sadeln var Lila/röd (skulle väl varit brun)
och färgade av sig på schabrak och diverse grejer när den blev lite fuktig.

:)

Nej,jag är också orolig för resultatet,men jag är verkligen inte förtjust i brunt:crazy:,men få fundera vidare.
Tack för alla svar!

Jag färgade min förra sadel för ett par veckor sen inför försäljning och jag har färgat mina sadlar många ggr med ett väldigt bra resultat, det färgar INTE av sig, det blir inte fläckigt om man gör rätt och sadeln ser som ny ut!

Men man måste vara otroligt noga med att göra rent sadeln från fett så att färgen kan fästa ordentligt, sen ska man även ha typ "klarlack" ovanpå färgen för att det inte ska färga av sig + att färgen håller lääänge och väl då :)

Jag köper narvsvärta från min sadelmakare som ofta köper sina produkter från bl a http://www.tjaderlader.se/shop/ och http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=3363&deptid=132

Har tyvärr inga före och efter bilder pga ny dator men min bruna sadel ska få sig en omgång snart tänkte jag och då kan jag ta bilder dock kommer jag att färga den brun som den är ursprungligen men den får ändå ett nyare och fräschare utseende.

Det går att färga från brun till svart eller ja ett ljust läder till ett mörkare, dock går det inte att färga ett svart eller mörkbrunt läder ljusare.

Glöm bara inte att om du färgar lädret så måste du ha någon typ av försegling efteråt typ "klarlack" som håller ytan!

Nej,det ska jag inte glömma!
Annars lär väl de vita ridbyxorna anta en annan färg!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 214
Senast: MiniLi
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Starlink
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur