Färga om svarta byxor med röda sömmar?

Septicemia

Trådstartare
Jag har vid ett par tillfällen färgat om mina svarta jeans när de börjat tappa färg - inga problem.

Men hur funkar det med ett par svarta byxor som har röda sömmar? Förblir sömmarna röda eller blir de missfärgade? Har ett vagt minne av en kompis som färgade sina vita jeans svarta, sömmarna förblev vita.
 
Sv: Färga om svarta byxor med röda sömmar?

Är byxorna sydda med polyestertråd så är risken (eller chansen, beroende på hur man ser det) stor att sömmarna förblir röda.

Jag har sett byxor av bomull där alla "innersömmar" är sydda med poylestertråd men stickningar och dekorsömmar är av bomull och då färgas även de sömmarna.
 
Sv: Färga om svarta byxor med röda sömmar?

Jag vill ju helst att sömmarna ska vara röda fortsättningsvis så det vore toppen om det var så. Det är väl ok om de verkligen blir svarta, men inte flammiga. Hur ser man skillnad på bomulls och polyestertråd? Byxorna är i bomull i övrigt och tråden känns som bomullstråd.

Det är inte de här byxorna, men samma märke och material.
31334314.jpg
 
Sv: Färga om svarta byxor med röda sömmar?

Kolla tvättråds lappen vad det står, kan ge en fingervisning.
Står det att det är 100% bomull så vet du att sömmarna är i bomull. :)
 
Sv: Färga om svarta byxor med röda sömmar?

Om du kan få tag i en liten tråd-tåt så kan du testa att försöka dra av den. Går det hyfsat lätt är det troligtvis bomull, är den seg som tusan är det troligtvis nån form av polyestertråd. Är det någon som helst stretch i byxorna är det nästan garanterat polyestertråd.
 
Sv: Färga om svarta byxor med röda sömmar?

Zizzy: det står 95% cotton, 5% lycra (och tvättråden satt skumt till, fick vända ut in på byxorna för att hitta de :rofl: ) De är inte direkt stretchiga.

Tassen: Har lagt ner de ett par cm och trådarna som blev över är lätta att dra sönder, så jag antar att det är bomull. Då är frågan om trådarna blir helsvarta eller ej om jag färgar?
 
Sv: Färga om svarta byxor med röda sömmar?

Jag skulle tippa på att det är bomull, men det kan också vara nån blandningstråd. Är nån av trådarna som blev över röda? Testa färga dem, vetja. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Äldre Jag avskyr att köpa byxor och är nu på jakt efter ett par bra, slitstarka svarta jeans. Jag vill ha ett par som tål att användas ett par...
2
Svar
30
· Visningar
6 600
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid (typ så långt tillbaka jag kan minsann) upplevt mig själv som lite udda och annorlunda. Blev mobbad för det genom hela...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 638
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp