S

stall

Skall betäcka min ponny som är tigrerad(mycket prikar) och vill få ett föl som är tigrerad oxå, vilken färg på hingst är då bäst att välja eller slår det igenom endå? Har tänkt en isabell, bra eller dåligt val?

Sv: Färg?

Hälften av avkommorna blir tigrerade oavsett vilken färg hingsten har. Är även hingsten tigrerad blir ytterligare 25 % tigrerade men då homozygoter. Skimmel, skäck och hästar med gulanlag, t ex isabell, är inte så lämpligt att välja. Inom knabstrubberrasen får de inte ens användas, tror jag. Det är för att då syns inte tigreringen så tydligt. Ett exempel på tigrerad isabell är russhingsten Donald S 257, som inte verkar i aveln längre men är morfar till den tigrerat gulbrune hingsten Orust 433 .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix