P

pussi

jag har ett skimmel sto och ska betäcka med stravinsky ( svart) tror ni att det kommer att bli ett svart föl? jag hoppas på det. =)

Sv: färg?

Skimmel är ett dominant anlag! Därför är det större chans att fölet blir skimmel än svart..

Du har 50% chans/risk att få en skimmel

Vad du kan få för andra färger beror på vilken färg ditt sto hade innan hon skimlade av.

Om stoets bägge föräldrar är skimmlar, så är väl chansen stor att fölungen blir skimmel??? Beror på om mamman är homozygot, dvs har två skimmelanlag. Har hon det så blir fölis skimmel.
Annars 50 % chans på skimmel.

Vilken färg hade stoet då hon föddes? Vilken färg har hennes mamma, morfar, mormor etc. Vilken färg hade skimmelpappan när han föddes?
Allt det här behöver man veta för att kunna förutsäga om fölet kan bli svart.
Om stoet föddes svart så finns det chans för att få ett svart föl. Men det enda som egentligen behövs är att stoet bär på anlag för svart, annars är det kört.

Det finns en väldigt bra nålad tråd om tips på hur du kan göra när det gäller just färgfrågor !

Senast ändrad av en moderator:

Hakar på denna färgtråd med en ny fråga istället för att göra en ny.. Om mor är brun och har bruna och fuxar bakom sig. Hingst är skimmel, är det 50/50 då också? För både skimmel och brun är väl dominant??

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg