Färg på passet?

C

Cettan

Vet inte om tråden ligger rätt. Flytta den gärna annars. Är det någon som vet hur man ser vad man har för färg på sin häst papper? jag vet att i vanliga pass så är papprena gröna, gråa eller vad det nu är på riktigt, men jag har ett pass från Tyskland. Mina papper där är blandade färger... :confused: Jag läste på någon hemsida att det finns olika koder för de olika färgerna och att det ska gå att utläsa av registreringsnummret vilken färg hästen har? Men jag förstår inte hur :confused: Han är registrerad i sverige också, men jag fick inget nytt pass, bara en stämpel i det gamla. Någon som kan hjälpa mig?

Sv: Färg på passet?

Jag är inte helt 100 på att jag förstår riktigt vad du menar, men för att ta ett ex, så har mitt shettispass blått omslag och alla sidor inuti är vita.
Där i står regnr, färg chipnr, regår, födelseland, signalementsbeskrivning mm. Kolla med din rasförening om det går att skicka in det utländska passet och få ett svenskt i stället. Det borde ju inte vara något större problem. Se´n kan det ju vara så att passen skiljer sig åt i utförande och färg, beroende på ras????

Vad jag har förstått så är alla svenka pass till svenskfödda hästar blåa. Men mitt är vinrött... Att byta ut passet går inte, jag har redan frågat. Frågan är om han har rätt färg för att få starta i championatet. Jag läste någonstanns om raskod 54? Och att det nog ska synas på registreringsnummret vad hästen har för färg på papprena?

mina båda tyskimporterad hästar har vinröda pass, där de första sidorna är gula/gulaktiga och resterande papper är vita. Man kan inte byta ut ett utländskt pass mot ett svenskt i och med att en häst endast kan ha en identitet.

Vad det är för regler för championatet vet jag inte och kan därför inte svara på om din häst får starta där.

man får ha grönt, gult, grått eller vitt pass. Men de tyska passen följer ju inte de färgerna. Så hästen kan ha ex gröna papper om den har godkända föräldrar i 3 led bakåt eller vad det är, men tittar man i passet så är den faktiska färgen vit. Hade det varit ett svensk pass så hade det varit gröna papper även i passet.

Kontakta avelsföreningen, dom måste kunna hjälpa dig!

Pass till svenskfödda hästar har en blå plastbaksida och en genomsking plastframsida. Och sen är då alla sidor i passset av den färg som hästens papper är.

Cettan skrev:
man får ha grönt, gult, grått eller vitt pass. Men de tyska passen följer ju inte de färgerna. Så hästen kan ha ex gröna papper om den har godkända föräldrar i 3 led bakåt eller vad det är, men tittar man i passet så är den faktiska färgen vit. Hade det varit ett svensk pass så hade det varit gröna papper även i passet.

Min häst har rött pass...Det är ett grundpass för oreggad häst med okänd härstamning

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 539
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har en fundering och behöver veta om någon har erfarenhet om samma sak och vad som kan ha hänt. Detta gäller en häst jag precis...
Svar
5
· Visningar
1 296
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar