Färg på papper

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bettan85
  • Startdatum Startdatum
B

bettan85

Om jag förstått det rätt så är gröna papper bäst.? Om stoet har gröna papper och man betäcker med en godkänd hingst får då avkomman gröna papper då? Hur fungerar det med de andra färgerna? :confused:

Först:
Detta med färg på papprena är en ren HALVBLODSfråga...

Sen:
Gröna papper får den häst som har tre fulla leds härstamning, dvs att far, morfar och mormosfar är godkända halvblodshingstar...

Mitt sto har vita papper. Hon är e en godkänd hingst (Ceylon 454) och har en godkänd morfar, men en icke godkänd mormorsfar. Men han har känd stam och tillhör av ASVH godkända stamböcker.

Gröna papper är alltså fullständig halvblodshärstamning.

Vita papper om hästen har en morfar eller mormorasfar som inte är godkänd men har fullständig stam.

Gula papper, ofullständig härstamning men godkänd p g a prestationer.

Gråa papper, häst av halvblodstyp där ett eller flera led i härstamningen inte är kvalificerade.

Rosa papper, svensk halvblodshäst född i USA.

Hittade ovanstående uppgifter i min hästs hästpass.

Ja skall man avla halvblod är ju gröna papper såklart bäst.
Är det en valack som skall tävla spelar det ju mindre roll vilken färg den har på pappren om man inte vill deltaga i swede horse / ASVH alla unghästchampionat.

fast nöjer man sig med Falsterbo ;) går även grå papper bra.

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar