Färg på hö?

A

Ashira

Jag var iväg till en bonde igår för att köpa hö, det är för övrigt bonde nr 3 som jag handlar av denna vinter då min vanlige inte har mer kvar.

Blev lite fundersam när jag såg höet för jag är van (och kanske lite bortskämd :)) med jättefin grön färg på höet.

Detta såg helt annorlunda ut. Färgen var snarare lite åt det grön/bruna hållet! :confused:

Hade alltså en trist färg om man jämför med det jag brukar köpa.

Jag blev lite ställd och tveksam men kände att jag inte hade så mycket val. Jag hade nämligen bara två balar kvar av mitt gamla att blanda ut med det nya så jag köpte 20 balar av det.

Det är inte det minsta dammigt för då hade jag absolut inte köpt det! Det är heller inte så där torrt och fnöskigt utan känns normalt när man tar på det.

Det finns också gott om blad i höet men bladen är liksom inte gröna utan i stället denna trista grön/bruna färg. Mer brunt än grönt.

Vad tror ni? Varför kan ett hö se ut så här?

Sv: Färg på hö?

Vad jag har fått lära mig så kan det bero på att det har kommit regn på höet eller att det legat lite längre efter att det slagits och att färgen därför har lakats ur.

Jo, jag har också hört liknande.

Men om det kommit regn på höet, borde det då inte varit dammigt/mögligt? Finns inte damm överhuvudtaget på det! :confused: Syns inget mögel heller, jag har verkligen studerat det in i minsta "molekyl". :)

Det där med att det ligger länge efter det har slagits, blir det brunaktigt då? Trodde det blev gult? Fast gult blir det kanske bara om solen bränner på det?

Precis som någon skrev här så kan hö't bli gul/brunt om det kommer en skur på det medan det ligger på marken och har hunnit torkat lite innan dess. Det behöver inte vara någon katastrof för det. Lukta på det och luktar det gott är det ingen fara.
Vi slår eget hö och råkade ut för detta i somras. :(

Hmmm, jaaa att det kom regn på det är nog inte så konstigt kanske. Regnade ju en hel del förra sommaren! :)

Jag är verkligen urdum när det kommer till höhantering så man blir ju lite ställd.

Men om det regnar på det när det ligger på marken så kan det alltså få en annan färg säger du? Men händer det något med värdena i höet?

Nu vet jag i och för sig inget alls om några värden för höet är oanalyserat. Men blir det liksom ev ännu sämre om det ligger ett tag och blir brunt?

Hö kan få den färgen av att det blivit solblekt oxå, behöver inte vara att det kommit regn på det

Hö kan få den färgen av att det blivit solblekt oxå, behöver inte vara att det kommit regn på det

Solblekt hö har jag haft något år men jag tyckte det var mer åt det blek-gula hållet i färgen då.

Det här höet är liksom lite ljusbrunt eller vad man ska kalla det. Med lite gul/gröna inslag.

Suck! Man är ju så rädd att man ska ge hästen något som är dåligt men eftersom det inte dammar överhuvudtaget så borde det i alla fall inte vara mögligt. Eller? :crazy:

Jag har lärt mig att varje gång man vänder på höet så sjunker värdena. En så snabb torkning som möjligt är att föredra. Sen har jag också fått lära mig att den gröna (inte gröna) färgen framförallt bara anger hur mycket vitamin A som finns i höet. Rätta mig någon om jag har fel tack :)

Om inte hö´t dammar eller luktar svamp så är det ingen fara, det kan ha regnat på det och att bonden sedan fått vända det några extra gånger innan det varit torrt nog.

Hö som är gammalt kan också få den färgen (fjolårshö) men då brukar det lukta "lada", gammalt alltså.

Det du kan tänka på är att det förmodligen har lägre värden, vilket händer om det behövts vändas flera gånger.

Jag har lärt mig att varje gång man vänder på höet så sjunker värdena. En så snabb torkning som möjligt är att föredra. Sen har jag också fått lära mig att den gröna (inte gröna) färgen framförallt bara anger hur mycket vitamin A som finns i höet. Rätta mig någon om jag har fel tack :)

Så med andra ord, om det t ex har kommit regn på det slagna höet så måste kanske bonden låta det ligga längre och vända det fler gånger för att det ska torka och då sjunker värdena. Är det så du menar?

Oj, såg att TinyWiny hade svarat ungefär på det jag frågade om! :)

.................................................................................................

Ok, kanske lite sämre värden alltså. I och för sig vet jag ju inte värdena ändå men i alla fall.

Får hålla koll på hästen så han inte börjar tappa men nu kommer väl snart gräset mer och mer så katastrofen blir väl förhoppningsvis inte så stor. :)

Senast ändrad av en moderator:

Färgen på höt säger inget om energi/protein värdet på höt.Det behöver inte alls vara sämre värden pga att det är tråkigt i färgen.

*Q som en gång lyckats få ett "kalasfint" knallgrönt hö med en kvot på 3.2 och en gång ett brun/grön/gult med en kvot på 9.1*

Här nere i söder där jag bor och det inte finns så många skulltorkar utan att de flesta som har hö torkar det på fältet. Så är det väldigt sällan som det är grönt hö. Inte för att det har regnat på det utan det är blekt av solen.
De gånger jag får tag i grönt hö kommer det till 90% uppåt ifrån landet och är då tokat på höskullen i en tork. Är det grönt hö härifrån så är det nästa alltid risk för mögel för då har det sällan varit riktigt torrt vid pressningen.

Förra sommaren var väldigt regnig och tog man inte hö innan midsommar så fick man vänta ganska länge innan det blev skörd. Vårt hö är sent skördat och i och med att det åldrades mer innan det slogs så var det även brunare. Vi fick inget regn på vår skörd men eftersom det var ett äldre gräs så blev det brunare.
Kolla med bonden när det är skördat. Är det sent skördat är väl näringsvärdet lägre så man kan behöva ge lite extra protein om hästen är svårfödd.

Anledningen till att värdena blir/kan bli sämre om man tvingas vända höet flera gånger har med att göra att bladena då trillar av. Och det är ju i bladena näringen sitter. Samma handlade det om när man fick skäll som liten då man hoppade i höet vid bärgningen eller när allt var klart. ;) DÅ fattade man ju inte varför det var förbjudet att hoppa i höet, men nu vet man ju varför.

Grönt hö är karotinrikt. Karotinet kan hästen omvandla till A vitamin. Ett blekt/gult hö kan vara blekt/gult pga solen. Då har karotinet förstörts, men höet är D-vitaminrikt. Har höet blivit urvattnat av tex regn, är höet socker och karotinfattigt.

Färgen kan variera även beroende på vilka gräs/örter som ingår. Som andra sagt: färgen har inget med kvalitén att göra.

Förra sommaren var väldigt regnig och tog man inte hö innan midsommar så fick man vänta ganska länge innan det blev skörd. Vårt hö är sent skördat och i och med att det åldrades mer innan det slogs så var det även brunare. Vi fick inget regn på vår skörd men eftersom det var ett äldre gräs så blev det brunare.
Kolla med bonden när det är skördat. Är det sent skördat är väl näringsvärdet lägre så man kan behöva ge lite extra protein om hästen är svårfödd.

Ja, jag min kloke f*n glömde förstås att fråga när det var skördat. :o

Blev så ställd av att färgen var helt annorlunda och hade bara "jakten" på mögel i huvudet. :)

Här nere i söder där jag bor och det inte finns så många skulltorkar utan att de flesta som har hö torkar det på fältet. Så är det väldigt sällan som det är grönt hö. Inte för att det har regnat på det utan det är blekt av solen.
De gånger jag får tag i grönt hö kommer det till 90% uppåt ifrån landet och är då tokat på höskullen i en tork. Är det grönt hö härifrån så är det nästa alltid risk för mögel för då har det sällan varit riktigt torrt vid pressningen.

Ok, men då har nog min vanlige höbonde skulltork och likaså han jag köpte hö av förra gången för bådas deras hö är grönt. Men det ligger säkert något i det du säger angående färgen och skulltork. :)

Min vanlige bonde skördade sitt hö innan midsommar och innan "monsunregnen" började så han hade inget problem med att få höet torrt snabbt tror jag. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 029
Senast: tara
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 017
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI