Färg i stallet!

Sv: Färg i stallet!

Jag gick på fönsterrenoverarkurs hos nämda färgtillverkare. Där impregnerade man först träet i fönstret med linolja och sedan målade med linoljefärg ovanpå, två eller tre lager. De fönstrena håller lääänge. Beror ju förståss lite på virke och sådant, men jag tror inte att det är några problem med hållbarheten. Plastfärger och sådant gömmer och stänger in träet så man inte heller ser hur det mår efter en tid. Jajaja känner mig hjärntvättad. :p Men man har faktiskt använt linoljefärg i flera hundra år, så nåt rätt måste det ju vara.
 
Sv: Färg i stallet!

KL

fråga som jag hoppas ngn insatt kan svara på :)

Vi har svart nedtill och vitt upptill på alla fasta väggar i vårt stall, det funkar bra, stallet är ljust och trevligt. MEN: själva boxarna är såna där färdigbeställda boxar, dvs vanligt behandlat trä, där träfärgen är genuin och ådrorna i träet osv syns.

Går det att måla dessa boxar på ett sätt som ser snyggt ut? gärna att ådrorna lyser igenom fortfarande, så att färgen inte ser platt och tjock ut ovanpå så att säga? eller blir det bara fult att måla ovanpå? vi har aldrig vågat göra det av rädsla för att det ska se förstört och påmålat ut.

jättetacksam för råd och insatta svar. :bow:

En mörk lasyr måste väl funka bra?
 
Sv: Färg i stallet!

Tack! Funkar det utan att man måste "behandla" boxarna innan, dvs går det att bara stryka på existerande redan behandlade yta? Finns sån lasyr i olika färgtoner/färger?

outbildad gällande trä och målning - jag vet :rofl:

tusen tack för ditt svar! :bow:
 
Sv: Färg i stallet!

Vi har satt upp panel runt hela stallet, i boxar och allt. Till det köpte vi bets (valnöt) på Rusta och strök på. Ingen behandling av träet före. Det var lätt att stryka på, behövdes bara en gång och blev jättefint.
 
Sv: Färg i stallet!

Du behöver inte grunda före, det är bara att stryka ut lasyren. Lasyr finns i olika nyanser och finns inte den du söker kan du köpa färgpigment och bryta själv i en färglös lasyr.
 
Sv: Färg i stallet!

Jag har laserat nästan allt i mitt stall. Det håller bra!
Färgen mörknar för varje pigmenterad strykning, så nästa gång jag målar kommer det att bli med ofärgad lasyr för att ha kvar samma färg.

Väggarna i stallet i en ljus brun nyans (tror den heter ljus teak).
Stall6.jpg


I sadelkammaren är det en vit nyans (soft white).
20091113021.jpg


Det finns massor av olika färger på lasyr, bara att gå in och fråga i färgaffären!
 
Sv: Färg i stallet!

Idag har jag handlat all min färg (om den räcker vill säga) 3 papp gick det på, till endast 2 uteboxar!:eek:

Så här är planen
Grundolja på ändträt, sen grunda "insidan" för att sen måla hälten utav planken vita med fönsterfärg och den andra hälften med beige färgade fönster färg på "insidan".
"Utsidan" blir det två lager lasyr på i klassiska Faluröd som på resten utav den här gården.
Nu har helvetet på 35 kvm plank ska grundas.:grin:
 
Sv: Färg i stallet!

Mitt stall är vitt och grått med svarta detaljer. Mest för att jag lyckades hitta bra och billig färg i just dom nyanserna, men jag är nöjd :). Har aldrig gillat laserade/oljade stall utan tycker det är finast med färg även om det är mindre praktiskt.. (f.d. ladugård med tre boxar och en sadelkammare)

31614605.jpg


31614608.jpg


31614609.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 399
Senast: cherie
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 632
Senast: Fille
·
Anläggning Det är dags så fort våren fått fäste, att fräscha upp stallet :bump: Det är väldigt bra och funktionellt och så, men färgerna börjar se...
Svar
3
· Visningar
1 623
Senast: Havanna11
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 418
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp