Färg i stallet!

Q

QueenM

Nu ska jag äntligen ta tag i stallet o bygga/måla om. Men färgtips behövs verkligen. Stallet är ganska nytt ca 2år sen vi bygde de, men de ser ändå lite gammeldags ut. De är ett litet stall (en storhästbox en D-ponny och en B-ponnybox) De är högt i tak och två stora fönster, men de är ändå ganska mörkt. Väggarna är av brädor ner till ca e1,½ meter upp, och resten av väggen är gipsskivor o de ska va olika färger uppe och nere. Just nu är de vitt nere och ljusrosa uppe, men vitt är ganska opraktiskt. Jag har funderat på mörkbeige nere eller mörkgrönt och vitt uppe.

Så in med tips och gärna bilder! :)
 
Sv: Färg i stallet!

Nu ska jag äntligen ta tag i stallet o bygga/måla om. Men färgtips behövs verkligen. Stallet är ganska nytt ca 2år sen vi bygde de, men de ser ändå lite gammeldags ut. De är ett litet stall (en storhästbox en D-ponny och en B-ponnybox) De är högt i tak och två stora fönster, men de är ändå ganska mörkt. Väggarna är av brädor ner till ca e1,½ meter upp, och resten av väggen är gipsskivor o de ska va olika färger uppe och nere. Just nu är de vitt nere och ljusrosa uppe, men vitt är ganska opraktiskt. Jag har funderat på mörkbeige nere eller mörkgrönt och vitt uppe.

Så in med tips och gärna bilder! :)

Absolut vitt upptill! Och nertill behöver det inte ju vara *mörkt* (särskilt inte som du upplevde det mörkt redan i stallet), hellre tvätta lite oftare än att måla stallet mörkt tycker jag... Vi valde en rätt ljus 'gammelgrågrön' färg till vårt stall och det är jag nöjd med. Man kan ju också och köra grått och vitt och sedan köra detaljer i ngn klar färg. Eller så gör du ett stall som överraskar =) Vi har just gjort en sadelkammare som inte ska kännas som en sadelkammare där vi använt turkost, lime och rött på krokar, hyllor och sadelöverdrag.
 
Sv: Färg i stallet!

Jag har grått och vitt i mitt stalll med svarta detaljer. tyckte det blev riktigt bra faktiskt.
 
Sv: Färg i stallet!

mitt stall har tjocka stenväggar, dem har jag kalkat. Inredningen är solit trä som har fått roslagsmahogny på sig, dvs tjära. Väldigt mysigt, snyggt o luktar gott! Dessutom så äter inte hästarna på väggarna om man underhåller någorlunda ofta.
 
Sv: Färg i stallet!

Vi håller precis på att måla om stallet. Vi tänkte ha vitt upptill och "natur"brun nedtill. Men så blev det inte. Istället tog vi himlesblått nedtill. Det blev riktigt bra faktiskt :)
 
Sv: Färg i stallet!

Tack för alla svar :) Någon som har bilder?
Självklart behöver de inte vara jättemörkt nertill men tycker inte ljusa färger är så praktiskt då ja har en riktig gris som både skiter o slaffsar betfor och kli på väggarna:p
 
Sv: Färg i stallet!

Nu ska jag äntligen ta tag i stallet o bygga/måla om. Men färgtips behövs verkligen. Stallet är ganska nytt ca 2år sen vi bygde de, men de ser ändå lite gammeldags ut. De är ett litet stall (en storhästbox en D-ponny och en B-ponnybox) De är högt i tak och två stora fönster, men de är ändå ganska mörkt. Väggarna är av brädor ner till ca e1,½ meter upp, och resten av väggen är gipsskivor o de ska va olika färger uppe och nere. Just nu är de vitt nere och ljusrosa uppe, men vitt är ganska opraktiskt. Jag har funderat på mörkbeige nere eller mörkgrönt och vitt uppe.

Så in med tips och gärna bilder! :)

Håller på och målar/renoverar stallet och dom har gått från grönt och svart till rödbrun(mer åt det bruna hållet)färgen heter hassel 206,silver galler och vitt tak.Lite som engelsk stil:p Med bra belysning och högt itak så blir inte detta ett mörkt alt.
Bilder kommer in imorgon:idea:
Det blir fint vad du än väljer....lycka till:banana:
 
Sv: Färg i stallet!

Ooo de lät fint :d väntar med spänning på bilderna :)
 
Sv: Färg i stallet!

Vi har målat vårat stall terracotta nedtill och vitt upptill.
Boxarna är vitlaserade på utsidan så att man ser trät igenom.
Från början hade jag tänkt göra en bård uppe vid taket med galopperande hästar i samma färg som nedtill, men tiden räckte inte till innan hästarna var tvungna att flytta in. Sen har det aldrig blivit av.
Hittade tyvärr inga bilder på datorn.
 
Sv: Färg i stallet!

Hej!
vi Håller nu på att renovera vårat stall. Det kommer att bli helkalkade vita väggar tak och trästomme. svarta galler och metaldetaljer.... sedan mahogny lack på "Boxsektionerna"... :)

Vi vill ha så mycket ljus som möjligt! som vi sade så spelar det ingen roll om vi får kalka om varje vår... :) det e vääärt det för ljuset!
 
Sv: Färg i stallet!

KL

Puttar upp tråden massor!
Har köpt uteboxar.
Men dessa behöver målas. Färg är ju ett problem men mitt största är vilket SORTS färg?
Var inne i stans stora färgvaruhus men dem såg väldigt vilsna ut då jag sa att jag ville måla hästboxar som ska stå ut, färgen skall vara slistark och lätt att måla om/nytt om nått år.
Röd falufärg ute är ju en idé men svårt att ångra sig sen, inte direkt det lättaste om man vill måla med nått annat. Sen inne i boxarna? Ska man bara lacka eller måla? Vilken färg är bäst?
 
Sv: Färg i stallet!

Om det är de gjorda av trä är det linolja och tjära som ger bäst skydd för träet, efter det rödfärg. Ren linoljefärg har egentligen bara en nackdel och det är att den torkar ganska långsamt, men det gäller att kontrollera noga att det inte är inblandat någon form av plast (brukar heta alkyd) i färgen. Linolja blandat med tjära är också bra men nyansen är förstås svart-brun.

Förutom att linoljefärgen skyddar träet bra så är den också väldigt bra genom att man inte behöver skrapa bort gammal färg när man målar om. Allra bäst är att själv blanda färgen själv, med kokt linolja och pigment och ev. lösningsmedel, då blir det väldigt billigt och man vet pigmentets egenskaper. Jordfärgerna(jordpigmenten) är nästan alla absolut ljusäkta och bleks aldrig, inte ens på hundra år.
 
Sv: Färg i stallet!

Så linolja o tjära, ska/kan man måla över det?
Eller är det så att det är det som är bäst att måla inne i boxarna?
Och sen slå på husfärg utan på (håller ju i upp till 15 år jämnfört med falufärg som håller 3)?
Låter det vettigt?

Hur ljus kan man få linolja-tjära blandningen utan att den förlorar sitt syfte? Vill ju inte att det blir föör mörkt i boxarna, lite färg att dölja skitighet med är ju inte fel men får inte äta för mkt ljus.
 
Sv: Färg i stallet!

KL

fråga som jag hoppas ngn insatt kan svara på :)

Vi har svart nedtill och vitt upptill på alla fasta väggar i vårt stall, det funkar bra, stallet är ljust och trevligt. MEN: själva boxarna är såna där färdigbeställda boxar, dvs vanligt behandlat trä, där träfärgen är genuin och ådrorna i träet osv syns.

Går det att måla dessa boxar på ett sätt som ser snyggt ut? gärna att ådrorna lyser igenom fortfarande, så att färgen inte ser platt och tjock ut ovanpå så att säga? eller blir det bara fult att måla ovanpå? vi har aldrig vågat göra det av rädsla för att det ska se förstört och påmålat ut.

jättetacksam för råd och insatta svar. :bow:
 
Sv: Färg i stallet!

Jag vill bara varna för tjäran, om du ska måla över sedan. I stallet jag lånar (svärföräldrarnas) håller jag på att måla. Innan har de målat med någon slags asfaltsfärg, dvs den är full av tjära. Tjäran blöder igenom och ger fula gulbruna fläckar i den nya färgen. Jag håller på att måla med linoljefärg från ett företag som tillverkar den utan lösningsmedel och den torkar på ca 24 timmar. Han som tillverkar färgen har tipsat om att jag ska grunda med shellack på den svarta ytan innan jag målar. Har inte kommit så långt ännu, men det är skitjobbigt att hålla på och "mecka" med den svarta delen på väggen. Så akta dig för tjäran om du vill måla efteråt. Jag vet inte om den blöder igenom om man målar på trä, men jag skulle vara försiktig. Jag tror det räcker gott att grunda ordentligt med linolja och sedan måla med linoljefärg ovanpå.

Rörigt luddigt inlägg, men sådan är färgdjungeln tycker jag. ;)
 
Sv: Färg i stallet!

Att den blöder igenom lät ju inge vidare, vill ju ha möjligheten att kunna måla om, då jag köpte dessa boxar på istället för att bygga för att det skulle bli lättare att ta med sig när man flyttar...
hm...undrar om det räcker med linolja o sen färg på det för att skydda så bra som möjligt...?
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 399
Senast: cherie
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 632
Senast: Fille
·
Anläggning Det är dags så fort våren fått fäste, att fräscha upp stallet :bump: Det är väldigt bra och funktionellt och så, men färgerna börjar se...
Svar
3
· Visningar
1 623
Senast: Havanna11
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 418
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp