Färdigfoder vs havre/korn.

caradan

Trådstartare
Finns det egetligen ngn anledning att ge ex Krafft/ fibergi/ salsa etc om hästen fungerar bra på helt vanlig havre/korn och betfor med mineraler?
Är färdigfodrena bättre än det "gamla beprövade"?

Sv: Färdigfoder vs havre/korn.

det är nog en smaksak, färdigfodren är ju exakt avvägda vad gäller innehåll.
Jag ger havre,betfor,mineraler, fungerar utmärkt:laugh:

Generellt försöker jag undvika kraftfoder, det är inte så snällt mot hästmagen och kan i många fall ersättas av t ex ett bra grovfoder (hö med tillskottsgiva lusern t ex).

Personligen tycker jag inte om stärkelse till hästar och undviker därför spannmål så långt det går. Halvblodet går när hon är i träning på lusern och en skvätt olja, tidigare några gram havre för att liva upp tillvaron.

Det viktigate är grunden, grovfodret. Har du bra grovfoder slipper du många gånger kraftfoder.

Nej det finns ingen andledning att ge färdigfoder om det fungerar bra med havre/korn.

Färdigfoder har uppkommit eftersom många har dålig kunskap om vad hästen egentligen behöver och de ger färdigfoder (och även havre/korn) ibland helt i onödan.

Färdigfoder har ju ett kilo pris som vida överskrider den finaste havren.

Nej det finns ingen andledning att ge färdigfoder om det fungerar bra med havre/korn.

Färdigfoder har uppkommit eftersom många har dålig kunskap om vad hästen egentligen behöver och de ger färdigfoder (och även havre/korn) ibland helt i onödan.

Färdigfoder har ju ett kilo pris som vida överskrider den finaste havren.

Håller med fullkomligt, och dessutom luras mindre kunniga hästägare att hästen verkligen får i sig allt den behöver genom att man ger så mkt färdigfoder och hö som det står på färdigfoderförpackningen. Man är ju lika beroende av ett analyserat hö oavsett om man använder färdigfoder eller ej, men många förleds att tro att så inte är fallet. Dessutom - om man läser Kraffts utfodringsrekommendationer på t ex Grund (jag är up to date just nu - räknade foderstater på årets hö i går och var inne på Kraffts hemsida för att kolla värden då jag behöver komplettera upp protein) så rekommenderar de typ 2-4 kg grund och 6-8 kg hö till en normalpresterande häst. 6 kg hö är SYNNERLIGEN lite till en stor häst... Dock rekommenderar de ju även, MEN INTE PÅ SAMMA STÄLLE, att man ska analýsera grovfodret och räkna foderstat, men summan av kardemumman är nog tyvärr ändå att ganska många läser på fullfodersäcken och ger de angivna mängderna och faktiskt tror att de gör rätt... För FULLFODER måste väl betyda "all inclusive" ;)?

Jag läste precis samma sak på deras hemsida, att de rekommenderar 6-8 kg hö till en stor häst. Sinnessjukt! :confused:

Jag läste precis samma sak på deras hemsida, att de rekommenderar 6-8 kg hö till en stor häst. Sinnessjukt! :confused:

Just detta vill min veterinär ha som orsak till de ökade antal hästar som får fång.
för lite hö o mkt kraftfoder o knappt nån motion

Låter ju inte orimligt. Jag själv har alltid misstänkt att liknande saker leder till en massa onödiga koliker lander övet.

Jag ger färdigfoder av praktiska skäl: Står i stall med liten foderkammare så man får inte plats med mycket mer än en tunna, och jag vet många stall med samma problem. Dessutom har jag behövt komplettera ett proteinfattigt grovfoder förut (dvs havre faller bort då hästen inte får mycket kraftfoder), och hästen gillar inte luzern, men älskar hippo grow alfa och hestekraft, så färdigfoder har varit praktiskt. Hästen gillar inte heller korn, därmot havre, men han har varit konvalescent dså jag har inte riktigt vågat experimentera med havre än, annars har jag inget emot havre-baserad foderstat.

Jag har inget emot en foderstad baserad på havre eller korn om det passar hästen och det arbete den utför.

Själv ger jag ett färdigfoder i müsliform, detta för att havre fungerar inte på min häst och han tycker inte om korn.

Jag valde att pröva på pelleterat havrefritt färdigfoder då min ponny har muggproblem, vi tänkte i stallet om han är känslig för havre. Fysiskt har det inte än kommit något resultat men psykiskt, wow! Min absolut hypernervösa hemrusande klant har utan att tappa energi på nåt sätt bara lugnat ner sig. Som sagt, han är lika pigg och alert som förr men allt det övriga hispandet gick upp i rök. Vi kom med stallägaren (som är väldigt hästkunnig och kom med idén) att det passar bättre. Vi följer inte förpackningens beskrivning utan ger extra mineraler och samma högiva som förr, skulle vi följa säckens beskrivning skulle någon explodera och garanterat flyga ända till månen. Sunt bondförnuft fungerar bäst. :idea:

Senast ändrad:

... men summan av kardemumman är nog tyvärr ändå att ganska många läser på fullfodersäcken och ger de angivna mängderna och faktiskt tror att de gör rätt...

Ja gud ja! Vet inte hur många jag pratat med som säger typ "men det står ju på säcken att han ska ha si eller så mycket!"

När man då börjar ifrågasätta det genom att fråga vad deras hö innehåller så ser de ut som levande frågetecken.... :(

Sånt här tycker jag de skulle ta upp mycket mer på teorilektionerna på ridskolorna t ex. Nog så viktigt i jämförelse med att lära sig plocka isär/sätta ihop ett träns på snabbast möjliga tid :grin:

I övrigt angående färdigfoder eller ej: Om det behövs ger jag hel havre - funkar bra till min pålle.

Jag ger havre, korn, rågvete och betfor. Mineraler, kalk, selen som tillskott i år. (Tyvärr så går det itne att få tag på bryggerijäst längre) Enda gången jag gett fullfoder var i somras till mitt sto som hade fölat och tappat enormt mycket i vikt efter att ha stått på klinik till och från i 7v för sin sjuka fölunge. Det var smidigt med allt i fodret och slippa slabba mitt i sommaren. Sen är det ju enorma mängder hö, mina ligger i snitt på 22kg hö/häst och dag.

Så först och främst hö, sen allteftersom hur hästen ser ut och om och när den ska föla så blir det kraftfoder.

Havre/korn + betfor är inget fel o ge om det passar till grovfodret man har, tyvärr är det ofta så att grovfodret innehåller för mkt mj i förhållande till smrp o då är det ju onödigt o trycka i hästen mer mj, när det är smrp den behöver.

Jag har inget emot en foderstad baserad på havre eller korn om det passar hästen och det arbete den utför.

Själv ger jag ett färdigfoder i müsliform, detta för att havre fungerar inte på min häst och han tycker inte om korn.

Vad för müsli innehåller inte havre eller korn?
// Linda

Jag ger müslifoder till min ponny, men även betfor, mineraler, olja och lite annat smått och gott. Jag tycker att det är läskigt att fodra med havre/korn eftersom jag har nollkoll på vad det innehåller, analys på kraftfoder är i alla fall för mig väldigt ovanligt. Därför ger jag färdigfoder för att då har man lite mer koll vad som är i (näringsvärde alltså).

Jag ger Hippo Bas Harmoni, är havrefritt men inte kornfritt vad jag vet. Han äter det men han äter inte bara korn.

Ja det där har jag oxå reagerat på, liksom 6 kg hö och 4 kg kraftfoder typ... :eek: I ett travstall jag är ibland får de flesta hästarna inte mer än 3-4 kg kraftfoder/dag och de räknas ju då ändå som högresterande...
Tror kraftfoder många gånger är väldigt onödigt slöseri med pengar...

alla har enormt olika uppfattning om havre, så nu vill jag ha svar från er som GER havre, det skrivs, ge inte för mkt, men vad är för mkt? När jag hade min första häst så åt ALLA stora hästar 2-3 kilo havre per dag- de levde längre o mådde tom bättre än alla kolik, fång, mugg o magra hästar i stallet idag.
Vad sägs om 8-10 kilo ensilage och 2 kilo havre till liten stor häst, som rids varje dag?

Detta ger bra värden på hippocampus sida, ngt mkt energi, men ok om hästen är bra i hull (den går väl upp och inte ner av mkt havre?)
På Krafft sade de tom åt mig att detta var OK, och att jag ej behövde ge Krafft grov 90 som jag gav då!!!

Vem kan ngt om olika havre: Matilda, svart, Kraftt Blå, Krafft Röd??

Hjälp mig gärna i havre djungeln

alla har enormt olika uppfattning om havre, så nu vill jag ha svar från er som GER havre, det skrivs, ge inte för mkt, men vad är för mkt? När jag hade min första häst så åt ALLA stora hästar 2-3 kilo havre per dag- de levde längre o mådde tom bättre än alla kolik, fång, mugg o magra hästar i stallet idag.
Vad sägs om 8-10 kilo ensilage och 2 kilo havre till liten stor häst, som rids varje dag?

Alltså jag tycker inte man kan säga om det är lagom eller inte när man inte vet förutsättningarna.

8-10 kg ensilage säger du - ja men för det första undrar man ju då vilket ts ensilaget har? Alltså hur mycket torrsubstans dvs rent grovfoder är dina 8 kg när man räknat bort vattnet? Ger du 8 kg och det är t ex 50% ts innebär det ju att det bara är 4 kg grovfoder, vilket är väldigt lite för en storhäst.

Man vill ju också veta värdena på ensilaget för att kunna räkna ut hur mycket kraft det sedan ev behövs.

Sen är det ju väldigt olika vilket behov olika hästar har - kan variera mycket. Min lilla storhäst på 155 mkh kommer inte att få någon havre alls nu. Har precis fått min analys och där finns gott om energi i höet (så det blir över) - det enda jag kommer att tillsätta är sojaskrå för att få upp proteinet samt mineraler.

Ang vilken havre så brukar jag bara köpa vanlig hel havre hos Lantmännen - funkar fint när det behövs :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 640
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka