Beror väl på hur man hanterar stången. Tar man en pytteliten förhållning och släpper så fort hästen söker sig i rätt riktning brukar det gå bra. Ger man efter vid rätt tillfälle så slappnar de flesta hästar av i sitt psyke (och slappnar huvudet av slappnar kroppen av).
Spänningar ser man tydligt; spänd nacke, spänd käke, överdrivet mycket skummande, man kan riktigt se att hästen biter ihop över bettet, hästen gäspar ovanligt mycket i samband med betsling (före, efter eller när den har fått eftergiften). En spänd häst = nacken upp vid tygeltag.
Sedan har jag något som är svårt att förklara, och det är säkert flera som har samma sinne som mig; jag SER på hästen vad som händer i hela hästen; finns där en spänning så känner jag av den (antingen i min kropp eller att något inom mig säger att det inte stämmer på ett visst ställe i hästen). Det syns på hästens blick, öronspel, svanshållning, kroppshållning, hållningen på nacken... Jag ser de där små sakerna som är skillnad mellan en nöjd och en olycklig häst, de små sakerna som hindrar en att nå sitt mål (i detta fall; avslappning).