Fåra/rand som hästar kan få i bakre bukregionen?

Qodrofenia

Trådstartare
Vad kallas den..En fåra som syns och är ett tecken på att något med magsmältningen kan vara galet..En häst kan ju bli uppdragen i flanken. men kan oxå få en typ av fåra som går från flanken och framåt..vad kallas den och vad beror det på?
Mitt minne har svikigt mig :confused:
Någon som vet?

Jag vet inte vad fåran kallas men jag tror du menar fåran som kan synas på hästar med kvickdrag dvs andningsproblem.

jupp det är den jag menar... den kan ju uppkomma även av den orsken som du nämner..
Har setat hela eftermiddagen och funderat :confused:

Samma här!! Den uppkommer pga hästen strävar med att få luft och pga det så bildas det onormala muskler där. Om jag minns rätt!

låter inte bra...kan hästen få det av att överansrängas+ min pålle fick det för ngra dar sen :crazy:

Antalgligen är kvickdragsfåran ordet jag söker..Men jag har för mig att denna fåra kan uppkomma vid annan sjukdom oxå ..som har med matsmältningsaparaten att göra :confused:

ja läste att det heter kvickdragsfåra på agria.
ja hoppas att det inte är det på min polle, men nu är det borta? (sorry om jag snodde tåden lite, men e JÄTTERÄDD) :crazy:

När hästen jobbat hårt så kan bukmuskulaturen dra ihop sig, så det kan vara det du sett. Det blir som en fåra på nedre delen av magen.

Den fåran kan man se när hästen har kolik och kramper, är det mer vinthundslikt så kan det bero på för lite stråfoder.

MVH/

Tack!Trodde att jag var helt ute och cyklade i det blå ett tag :D
Finns det ett mer medicinskt namn på den fåran?På latin kanske?

När hästen jobbat hårt så kan bukmuskulaturen dra ihop sig, så det kan vara det du sett. Det blir som en fåra på nedre delen av magen.

men kan hästar få det av att jobba hårt? går fåran tillbaka efter ett tag?

Hästar kan även få denna fåra på nedre delen av buken när de är i mkt hög kondition och vältränade. Jag tränar araber för galopp och mina 3-åringar har just börjat få fram sina "magrutor" som vi kallar det. Så fåran kan ju bero på mer saker än bara sjukdom. Kan tillägga att mina hästar alltid har fri tillgång på stråfoder och därmed aldrig uppdragna i flanker eller fåra pga av hunger.

Min har en liten fåra där ibland när han går omkring i hagen. Han har dock inte något som man på något sätt skulle kunna nämna bronkit/kvickdrag. Den enda träningen han haft hittills är att gå i hagen (lösdrift) och busa med de andra unghingstarna. Kanske de får magrutor av det ;)

Du menar inte som när det har fått grässjuka då? Då blir de tydligen sådär uppdragna i buken och fåran syns.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 850
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar