får vi ha henne på dagis, del 2.

Cilla

Trådstartare
å alla dessa regler till höger och vänster.....

Andreas ska ju som de som läste den gamla tråden jobba borta 7 dagar, sen hemma och vara ledig 7 dagar.
jag jobbar heltid, mån-fre.

trodde vi ja......

Andreas kommer nu jobba borta 7 dagar, mån-sön, sen jobba hemma för samma arbetsgivare måndag och torsdag på "hemmaveckan", medans jag går hem och blir arbetslös.

ett kompispar till mig, samma kommun, hade sin lille kille på dagis 15h/vecka när pappan var arbetslös och mamman var hemma, dock inte anmäld arbetslös, men utan anställning.

så vad gäller i mitt fall nu då? hemma hela veckan och 15 H den vecka Andreas jobbar eller, 15 H båda veckorna?

Sv: får vi ha henne på dagis, del 2.

Om din kommun har att barn till arbetslös förälder får vara på dagis 15h/veckan så är det den tiden ni får ha barnet där.
Din sambo jobbar, du arbetslös => 15h/vecka.
Dock inte fredagen den vecka han jobbar hemifrån.

Om du är arbetslös har ni rätt till 15h/vecka, tiderna brukar vara bestämda då av förskolan. Hos oss går barn till föräldralediga/arbetslösa tis-tors 8.30-13.30.

Oavsett om pappan/mamma är hemma en dag så har man rätt till 15h/vecka.

Måste nog vara lite tydligare när jag skriver.:D

han är hemma tisdag, onsdag och fredag på hemmaveckan.

Skriver på tele nu, därför kort skrivet!

Då har ni rätt till förskola måndag och torsdag på veckorna som han är hemma.

Hur gammalt är barnet? Det var inte så länge sen som det ändrades så att alla barn över x år (någon annan kanske kan ange vilken ålder, jag har inte lagt det på minnet) har rätt till 15 h/veckan oavsett familjesituation.

Sen är det kanske sent påtänkt, men vill ni utöka tiden på förskolan så kan jag tipsa om studier. I min kommun behövde jag dock studera mer än halvtid (halvtid räknade de med att jag skulle hinna med under de 15 timmarna man får som f-ledig).
Jag tog mina poäng, men det kan det ju knappast finnas krav på. Jag läste på distans och tog varken lån eller bidrag.

Kolla med förskolan och/eller kommnen, så får ni klara besked. Jag skulle nog tro att ni kan få ha henne 15 h båda veckorna när läget är som det är.

Ja men just nu blev det tokigt från min sida.

Här i vår kommun har barnen rätt till 15h oavsett vad föräldrarna pysslar med och är det så i Cillas kommun så får dom givetvis nyttja det om dom vill.

Ursäkta Cilla, mitt missvisande svar tidigare. Bäst är att höra med just er kommun precis som ako skriver.

Du är arbetslös och går hemma. Får man fråga VARFÖR du vill ha barnet på förskola när du är hemma? :confused:

För att jag måste ha barnomsorg för att kunna stämpla.
Och för att hon ska ha rutin på att vara på dagis den dagen det blir ett måste.

Hon är nu 16 månader.

Du är arbetslös och går hemma. Får man fråga VARFÖR du vill ha barnet på förskola när du är hemma? :confused:

Dels behöver man ju som arbetslös ha tid och möjlighet att söka jobb, och dels är det nog inte så lyckat att ta ett redan inskolat barn ut verksamheten för den period då det inte behövs. 15 h per vecka är ju inte mycket för barnet att vara i förskola, och för de flesta barn är dessa timmar mycet positiva.

Hon ska ju ha tid att söka jobb och kunna fara på intervjuer! Och barnet har antagligen stor glädje av de timmar hon får gå på förskolan.
Hos oss är det så att barn över 3 (?) år har rätt till 15h allmän förskola (gratis).

Får man fråga VARFÖR du vill ha barnet på förskola när du är hemma?

Kanske för att hon är arbetslös, inte hemmafru?

Arbetslösa får dels ersättning från a-kassan, men bara om det finns barnomsorg åt ev barn, och arbetslösa behöver ju söka arbete. Jag tycker snarare att 15 timmars barnomsorg i veckan låter lite för lite, om man ska söka arbete mycket aktivt.

Barnet har säkert stor nytta och glädje av att träffa andra barn, också.

Pratade med kommun förut, 15h när ja är arbetslös, oavsett hur pappan jobbar.
Samma som hos alltså. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 002
Senast: fejko
·
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 154
Senast: Sar
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar