Får stor häst 174cm och grov...

Sv: Får stor häst 174cm och grov...

Min som är 173 cm måste stå i en extra hög transport. Den jag har nu är 240 cm och öronen snuddar ändå taket, men han behöver i alla fall inte sänka huvudet i denna (Boj Bravo 220 SEH).

Bredder är aldrig något problem, det är ju bara att låta mellanväggen stå åt sidan så att hästen reser brett.

Vanlig hästtransport kan ju variera rätt mycket i utseende... Har i alla fall en rejäl häst (kring 170 cm, grov och lång i kroppen) i stallet, den åker bra i ett vanligt släp, men av lite rejälare typ (dubbelaxlat). Den åker då själv med extrabred bom.

Om du ska köpa transport, låna och testa modellen innan så vet du. Hästar är olika, och beter sig olika vid transportering.

Det är nog mer frågan om vikten än om storleken. Om hästen är stor och grov så kan ju en del "vanliga" transporter har fär låg lastvikt.

När vi hade ardenner så var det sldigt problem med storleken i någon typ av transport.

Jag fick ialla fall köpa ny transprot när jag köpte min stora häst på 173cm. Det beror ju lite på vad manb menar med vanlig transport. Finns ju rätt många modeller

Jag menar vanliga "varmlandsvagnen tex. Jag förstår att man kan åka brett, men jag menar mer om det får plats på längden?

Jag menar vanliga "varmlandsvagnen tex. Jag förstår att man kan åka brett, men jag menar mer om det får plats på längden?

Jag hyrde en värmlandsvagn till min valack 175 och grov och visst fick han plats:D men det var inte mycket över så aldrig igen:eek:
Har köpt en extrabred Thule och där åker han mycket bättre...

Beror på vad du menar med vanlig hästtransport...

Min 184 cms valack fick plats i ett Trane enkelaxlat, men inte med mellanväggen i.

Samma med min mycket grova och långa valack på 169 cm. Det hade däremot INTE gått med stoet vi har nu, 175 cm och runt 750-800 kg. Främst därför att man rent viktmässigt inte får lasta så mycket i det "vanliga" enkelaxlade släpet.

Dem vi köpte vår Värmlandsvagn av hade sitt halvblod på 1,78 cm i transporten, och det funkade utmärkt.

Jag har fått köpa nytt släp till mitt sto på 1,74. Det gick i det förra men hon trivdes inte särskilt bra...

tack alla.
Men opm jag ska köpa en transport finns det då "extra långa/höga"? Något bra förslag, måset vara boggie.

De Boj som heter något med "EH" efter sig är alla extra höga och breda. Passar utmärkt till större hästar.
F ö den högsta transporten på marknaden med sina 240 cm tror jag?

Ifor Williams 510 modell är väldigt rymlig. Takhöjden är "bara" 2.30 dock men min foderhäst (shire på 1,82) hade plats nog därinne i alla fall.

Det är en bra påpekande!
Det är ju väldigt olika hur högresta hästar är, så en hög mankhöjd ger ju inte automatiskt krav på jättehög takhöjd på transporten.
Kan gott tänka mig att en Shire inte står så högt med huvudet, trots mankhöjd.
Även halvblod är ju mycket olika i det avseendet, individer emellan.

De Boj som heter något med "EH" efter sig är alla extra höga och breda. Passar utmärkt till större hästar.
F ö den högsta transporten på marknaden med sina 240 cm tror jag?

precis det jag var ute efter, nu kan jag börja leta tack!

Vårt stora sto på 178 cm mkh, 9 år, okänd härstamning, får inte plats i transporten! Vi köpte en sprillans ny Henra, extra hög, bara för henne, då var hon ca 6 år. Nu har hon tydligen vuxit, för hon går inte in på längden! Bogen tar i vid bommen längst fram...

Just längden är det många som inte tänker på. Stoet jag nämnde tidigare är drygt 1,80 lång också vilket gör att hon inte får plats så bra i en vanlig transport. Näst sist när hon åkte fick kraken stå på diagonalen i ett star släp... det var enda sättet vi kunde stänga luckan på.

Det är det jag gillar allra mest med Ifor-släpet, att det är långt! Och att det är brett är ju ingen nackdel heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar