Får stor häst 174cm och grov...

Sv: Får stor häst 174cm och grov...

ja har en valack ca 1789 cm stor lång o grov, vi kör me ett vanligt fogelsta släp, enaxlad, vilket går bra, hade vart bättre med en större men man tar vad man har, pressar pappa att vi ska köpa ettt eget nu!:love: hoppas hoppas :banana: då bli r de garanterat en större, då vi får dra 2,4 ton me vår bil, då pappa harr BE..

Hur klarar släpet att lasta så mycket? Jag tycker att det brukar vara svårt att lasta stora hästar i enkelaxlade släp just för att man överskrider maxlasten=

förra medryttarpållen var ett stort hbl på 170+ och grov.. han fick plats i släpet! :D

Vad åker pållen i för transport idag? Om ingen, stor idé att låna en och prova dej fram. Det är ju ganska individuellt hur hästar trivs eller fungerar som i alla andra fall. Det som funkar för en, funkar inte alls för en annan...

Allvarligt? Fick du in 184mkh i Trane? Tryckte in min NSV 166 mkh i en enkelaxlat Trane och aldrig mer, som tur är hon lugn i transporten och åkte brett men det tog på rumpan på damen när luckan stängdes.:crazy:

Min häst är 175 cm hög, groc och ganska lång. han blir för stor för många transporter. Både för låga och för korta:crazy:

*knapplån*

Detta tycker jag är intressant! Man tänker kanske oftast på höjd och bredd vad gäller släp kontra stor häst. Men även längden är ju något man måste ta i beräkningen. Ex vv classic är bara 2,86 långt medan ex star diamant är 3,00 långt. Henra Contess XL är i sin tur 3,45 långt! Så visst skiljer det en del mellan släpens innerlängd.

Min häst är 1,67 i mankhöjd och drar 155-160 i täckesstorlek och han stod bra i ett thule star diamant, men frågan är om det skulle fungera med en vv classic...

Spiltans längd är i sådana fall mest intressant.
I Boj är spiltan 2,0 m, på gränsen för min häst på 173 cm - men helt ok (invändig längd 3 m).
I Boj Wagon (B-lastbilen de säljer) är spiltan bara 1,9 m, väldigt kort.

jag kan rekomendera umesläpet. a60 kan du få extra hög o bred om du vill. Jag har stora breda hästar som åker aldeles utmärkt i den.

Spiltans längd är i sådana fall mest intressant.
I Boj är spiltan 2,0 m, på gränsen för min häst på 173 cm - men helt ok (invändig längd 3 m).
I Boj Wagon (B-lastbilen de säljer) är spiltan bara 1,9 m, väldigt kort.

Smart! Det är ju såklart den längden som är intressant, men den finns ju inte att läsa någonstans utan det står ju bara innerlängd. Man får ta med sig tumstocken när man tittar på släp då!

Tja, Boj redovisar måtten på släpens alla håll och kanter på sin hemsida - jättebra och enkelt tycker jag!

Tja, Boj redovisar måtten på släpens alla håll och kanter på sin hemsida - jättebra och enkelt tycker jag!

Det är ju jättebra, men jag ska inte köpa något bojsläp så jag får glatt ta med mig tumstock och mäta på plats!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar