får och stege över gärdesgård ???

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har lovat länsstyrelsen att min lilla fårflock ska gå och beta lite på naturreservatet som ligger intill vår gård. De har börjat göra smålandsgärdesgård runt det och har nu satt eltråd där det inte är klart med stängslet. SÅ långt är allt frid och fröjd - om det inte vore för att de satt upp en såndär fin stege över gärdesgården (för att folk inte ska gå genoim grinden och glömma stänga den...).
Frågan är, är det någon som har erfarenhet av får och såna stegar? JAG litar inte på att fåren ger f*n i att klättra över den, men maken påstår att han sett flera såna stegar vid marker där det går får.

Sv: får och stege över gärdesgård ???

Jodå, häromkring är det ganska vanligt att ha sådana stegar över både fårstängsel och gärdesgårdar.
Mig veterligen har inga får klättrat över, det är ganska brant, getter däremot........
Men det har du väl inga? ;)

Vi hade en sådan när vi hade får.Och trots 2 ihärdiga rymmare så kom de aldrig på att klättra på stegen :smirk:
Så jag tror nog du kan vara lugn.

Okej.. DÅ ska bara det halta fåret bli av med sin hälta (ska kollas av vet. i morgon, när vet. ändå är här i hästärende... :p), så gör jag ett försök att släppa över dem dit sen!

mamsens grannar har får (gute- och vanliga) och de har aldrig lyckats rymma på gärdsgårdövergångarna. Så det går nog bra ska du se....

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 000
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 051
Senast: Legolaz
·
  • Låst
Övr. Barn är fortfarande skakis... jag hade varit ute i trädgården och fixat, maken hade gått in lite tidigare med Emma, jag var på väg in och...
Svar
9
· Visningar
1 507
S
Träning Är upprörd, ledsen, arg och chockad! HUR kan man göra det!?!? Det var så här att min häst stod vid grinden och ville komma in från...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
15 510
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar