Får och kan man tillbringa hela natten på Landvetters flygplats?

Jag såg nu att flygplatsen hade en chatt på hemsidan. Så jag skrev och frågade om flygplatsen är öppen dygnet runt och om man kan åka dit kvällen innan om man ska med ett tidigt morgonplan. Fick till svar att flygplatsen är öppen dygnet runt. =)

//r

Jag såg nu att flygplatsen hade en chatt på hemsidan. Så jag skrev och frågade om flygplatsen är öppen dygnet runt och om man kan åka dit kvällen innan om man ska med ett tidigt morgonplan. Fick till svar att flygplatsen är öppen dygnet runt. =)

//r
Fråga dem om du kan checka in, droppa bagaget och gå igenom säkerhetskontrollen kvällen innan. Isåfall har du åtminstone en bar med soffor att tillgå. Annars måste du stanna i avgångshallen där det bara finns ett kafé med stolar, om jag minns rätt.

Aaaaaah nu har jag bokat! Jises, trodde nog inte jag skulle göra det, men kändes så onödigt att inte göra det när jag ändå ska ner till Kalmar o hem pga skolan så det blir nästan lika mkt pengar bara på det... bättre tillfälle får man ju leta efter...

@mandalaki Det ska jag fråga! Men, hur är det med mat då? Får jag ha med mig nåt eget att äta genom säkerhetskontrollen, det får jag inte va?

Åh så tänkte jag på bagage... jag hade tänkt resa med bara handbagage pga jobbigt o dra på massa skit, men såg nu att handbagage får bara väga 5 kg, klarar man sig på det? Tänkte det var 8, det är det när vi flyger till Lissabon senare i sommar... (annat bolag). Och solkräm får man inte ha i handbagget va? fast det hade jag tänkt på innan o får väl köpa det på plats.

//r

Aaaaaah nu har jag bokat! Jises, trodde nog inte jag skulle göra det, men kändes så onödigt att inte göra det när jag ändå ska ner till Kalmar o hem pga skolan så det blir nästan lika mkt pengar bara på det... bättre tillfälle får man ju leta efter...

@mandalaki Det ska jag fråga! Men, hur är det med mat då? Får jag ha med mig nåt eget att äta genom säkerhetskontrollen, det får jag inte va?

Åh så tänkte jag på bagage... jag hade tänkt resa med bara handbagage pga jobbigt o dra på massa skit, men såg nu att handbagage får bara väga 5 kg, klarar man sig på det? Tänkte det var 8, det är det när vi flyger till Lissabon senare i sommar... (annat bolag). Och solkräm får man inte ha i handbagget va? fast det hade jag tänkt på innan o får väl köpa det på plats.

//r

Du får ha med dig mat som inte är flytande, mackor och frukt går bra. Ta med en tom vattenflaska så kan du fylla den på toa när du gått genom kontrolken.

@svea Åh, tusen tack för ditt svar =) Det var ju jättebra. Får äta upp det innan ombordstigning bara, för det läste jag att på planet fick man inte äta medhavd mat.

//r

Hur ser din packning ut? Jag har sovit en natt på Heathrow men hade med mig liggunderlag och sovsäck. Det var INTE trevligt eller bekvämt men jag sov väl några timmar i alla fall..... Jag har också "sovit" en natt på Arlanda, vi turades om att använda den enda lediga liggbara soffan. Så visst går det men man är ju inte direkt utvilad efteråt.....

[...] Åh så tänkte jag på bagage... jag hade tänkt resa med bara handbagage pga jobbigt o dra på massa skit, men såg nu att handbagage får bara väga 5 kg, klarar man sig på det? Tänkte det var 8, det är det när vi flyger till Lissabon senare i sommar... (annat bolag). Och solkräm får man inte ha i handbagget va? fast det hade jag tänkt på innan o får väl köpa det på plats.

//r

På en veckas sol- och badsemester med boende på hotell (så att man får lakan och handdukar) skulle det funka för mig med 5 kg i alla fall. Det behövs ju ofta inte så mycket. Det tyngsta kläderna har jag på. Här kan vissa smarta lösningar göras, t ex ha en sarong som halsduk (och då blir den även filt på planet). Sen är det ombyten (typ: 1 par shorts, två toppar och sarongen så har du flera kombinationer), badkläder, extra underkläder och lite smått och gott. Viktigt är att välja en väska med låg egenvikt. Skor tror jag det räcker med två par - ett par gåvänliga att resa i och ett par för stranden.

Alla krämer kan köpas/hällas upp i reseförpackningar så att de kan tas med i handbagaget. Jag använder alltid schampoo och balsam i fast form (Lush) så spar jag in på vätskorna.

@Lena Furberg och @Myrten

Min packning hittills har jag packat ner i en axelväska (men kanske ska ta en ryggsäck istället?) och den innehåller nu;

Kläder
9 trosor, 3 bh:ar, 1 badtopp, 1 badshorts, 3 linnen, 1 klänning, 1 par sandaler, 1 par leggins, 6 par strumpor, 1 par shorts

Har inte packat än, men ska packa
1 jeanskjol, 1 jeansshorts, solhatt

Ha på mig
Mjukisbyxor, linne, kofta, två sjalar, en stor o en liten, joggingskor, underkläder, jeansjacka

Saker
1 handduk, 1 sovpåse (ska bo en natt på vandrarhem i Kalmar först, men kan ju posta hem den sen kanske eller hyra lakan). tejp, kondomer, hörlurar, öronproppar

Har inte packat, men ska packa
Ev solkräm i liten flaska (Bra att det går @Myrten =) ), liten tandkräm, tandborste, mobil+ laddare, ev kamera + laddare (den e lite knäpp kameran) solglasögon, ficklampa, reflexer, linser, extra glasögon, sovmask, pengar, pass+kopia, kopia på försäkringskort, E111-kort, biljetter, pocketbok, penna o papper

Något viktigt jag glömt? Eller något jag kan ta bort?

//r

Ett TIPS, lite utanför trådfrågan men ändå: Strax före midnatt på de stora flygplatserna som har hotell direkt intill (Heathrow, Gatwick mfl) kan man få tag på jättefina lyxiga hotellrum för en spottstyver, eftersom de hellre säljer en natt till lågpris än låter dem stå tomma. På Gatwick finns (fanns?) t.om. en speciell disk för just detta: man rear ut de tomma rummen till vrakpris. Jag brukade vänta ut dem och få ett underbart rum för en liten slant.

Tack för alla era svar :) Det låter görbart då iallafall tycker jag och så fanns McDonalds också, det lät ju bra :) har tyvärr ingen jag kan bo hos. Flyget tar ca 4 h tror jag så kan ju vila/sova då med :)
Har varit upptagen idag, ingen resa bokad ännu, får se om ngn finns kvar nu, men annars vet jag till senare tillfällen :)

//r
Det är vägarbeten mellan motorvägen och flygplatsen så det är inte säkert att det går så enkelt att gå bort till McDonalds just nu.

@Lena Furberg och @Myrten

Min packning hittills har jag packat ner i en axelväska (men kanske ska ta en ryggsäck istället?) och den innehåller nu;

Kläder
9 trosor, 3 bh:ar, 1 badtopp, 1 badshorts, 3 linnen, 1 klänning, 1 par sandaler, 1 par leggins, 6 par strumpor, 1 par shorts

Har inte packat än, men ska packa
1 jeanskjol, 1 jeansshorts, solhatt

Ha på mig
Mjukisbyxor, linne, kofta, två sjalar, en stor o en liten, joggingskor, underkläder, jeansjacka

Saker
1 handduk, 1 sovpåse (ska bo en natt på vandrarhem i Kalmar först, men kan ju posta hem den sen kanske eller hyra lakan). tejp, kondomer, hörlurar, öronproppar

Har inte packat, men ska packa
Ev solkräm i liten flaska (Bra att det går @Myrten =) ), liten tandkräm, tandborste, mobil+ laddare, ev kamera + laddare (den e lite knäpp kameran) solglasögon, ficklampa, reflexer, linser, extra glasögon, sovmask, pengar, pass+kopia, kopia på försäkringskort, E111-kort, biljetter, pocketbok, penna o papper

Något viktigt jag glömt? Eller något jag kan ta bort?

//r
Behöver du verkligen 3 bhar? :)

//r
Mat vet jag inte. Men solkräm kan du inte ha, du får bara ha vätskor i endecilitersflaskor. Du kan köpa i taxfreen efter säkerhetskontrollen, de plomberar påsen. Men de har bara dyra märken.

Grattis till resan! Du kommer att få det härligt. :)

@strawberrysylt - jag skulle kraftigt reducera mängden kläder. Trosor skulle jag ta 4-5 par och tvätta. Jag har en speciell tvål som är för både tvätt och kropp men när det gäller en gång går det med vanlig tvål eller schampoo. På badsemester använder i alla fall jag trosorna betydligt färre timmar per dag, så de blir inte heller lika smutsiga.

Jag skulle ta två bh:ar. Samma sak där, mindre användning pga baddräkt. Och vad ska du med sex par strumpor till? Om de behövs alls i varmt klimat måste det räcka med 1-2 par.

Två par shorts, kjol och klänning - jag skulle ta bort något. Speciellt som du har mjukisbyxor med. Du kan inte resa i klänning, leggings och kofta? Då behöver du inte ha med byxorna och har något för benen om det blir kyligt på kvällarna.

Jag tycker tvärtom.. att man inte bör ha för lite kläder.
Jag o en vän körde den stilen en gång o tog med jättelite kläder.
Och kläderna blev så svettiga o sketna vi stank som luffare på hemresan trots at t vi handtvättat !

Finns vettig solkräm (tandkräm, munskölj och allt annat som man kan tänkas behöva) på lidl att köpa i reseförpackningar med 30 i solskydd. Köper alltid med därifrån och tar i handbagaget.

Tack för eran input! Ja se, det bör ju räcka fint med handbagage iaf... jag har säkert lagt i för mkt kläder... men jag har tänkt att jag vill ju ha kläder för olika tillfällen, shorts o linne på dagen o klänning eller kjol på kvällen... vill kunna byta till ngt lite finare iaf vid ev middag på restaurang. Strumpor vill jag ha i joggingskorna, som jag kommer använda mkt ifall jag ska gå till andra byar på ön. Men okej, det räcker säkert med färre par så kan jag skölja upp dem på kvällen så får de torka över natten :) är ju samma sak med bhar o trosor ja :) mjukisbyxor vill jag nog ha när jag reser tror jag. Klänningen jag tänkt ha med är lite för fin för att jag ska känna mig bekväm med att resa i den, eventuellt kan jag ta en annan, men vet inte egentligen om jag vinner så mkt plats på det eftersom mjukisbyxorna aldrig ska packas ner. Om jag shoppar så jag behöver plats i väskan på hemvägen får jag väl köra lager på lager o ha legginsen under :p. Funderar på om jag behöver nåt mer varmt med? Det kan ju bli kallt på kvällarna ! Vindjacka/tröja?
Lite balansgång, vill inte släpa på onödiga kläder, men inte ha för lite kläder heller som ngn skrev. :)

Skulle köpa solkräm, deo, tandkräm o små plastflaskor på apoteket idag, men hade glömt min 30%-kupong hemma så då avvaktade jag.

//r

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka