Får och höns!?

Z

zana

Kan det vara så att hästar är känsliga mot får och höns?
Jag hörde det nämnligen idag,men jag har aldrig hör det förut.

För ca 2månader sedan flyttade det in 10st tackor i en box i stallet och nu har tre hästar problem med luftrören. Två av dem har haft det förr, och har det kroniskt, men har varit symptomfria i minst 3år. Men den tredje har aldrig haft det förr. Kan det verkligen bero på fåren eller är det den senaste leveransen dammigt hö som har ställt till det?

Vad tror ni?

Har ni fått och fodrar med dammigt hö skulle jag skylla på det i första hand.
Jag har både får och höns (dock inte i stallet med hästarna). Fåren har däremot delat hage med hästarna och det har inte varit några problem.

Ti_Ti

Jag vet ju inte hur stort stall ni har o hur bra ventilation men 10 tackor kan försämra luften ordentligt om inte luftvolym o ventilation räcker till.
PL

Får vet jag ingenting om. Men höns ska man absolut inte ha i samma stall som hästar.
De dammar något fruktansvärt och är inte bra för hästar att bo ihop med.

// Anna

Skulle tro att det är höet som är boven i dramat. Jag har får och hästar och har haft flera hosthästar inhysta i stallet. Ingen har reagerat på fårens närvaro.
Dock är det så som någon i tidigare svar skrivit.. Var noga med att ventilationen räcker till för det utökade antalet djur. Och fåren borde ju kunna gå ute dygnet runt nu....
Höns däremot skapar en dammig miljö i och med fjäderdräkten. Det är inte någon lyckad kombination även till friska hästar. Dessutom har fjädrarna en salig förmåga att leta sig in över allt..

Fördelen med får/häst kombination är att betena blir jättefina och det är lätt att växelbeta markerna och på så sätt hålla parasittrycket nere ....

Till alla:
Nu när jag har läst era inlägg är jag övertygad om att det är höt som har ställt till det. Em av hosthästarnas ägare har bytt nu, men de andra två får tydligen klara sig till sommaren...

Stallet är ganska lågt till tak, men fönstren och ytterdörrarna står öppna, så det borde hålla luften fräsh.

Jag ska inte skylla på de söta fåren längre då! Tack

Är övertygad om att min häst är allergisk mot får... :smirk: Har äkta fårskinnsludd till fingrimman, och han nyser och frustar oavbrutet när han får grimman på sig! :D Vanliga nosludd, av syntetiska material, går utmärkt.

Så mina fårskinnsludd ligger numer på en hylla och ser gosiga ut... :D

Mvh Huntress

Nu när jag har läst era inlägg är jag övertygad om att det är höt som har ställt till det. Em av hosthästarnas ägare har bytt nu, men de andra två får tydligen klara sig till sommaren...

Usch det gör så ont i mig när jag hör om hästägare som inte tar hosta på allvar :cry:. Vet inte ägarna till dessa hästar att hosta ALLTID är allvarligt :confused:.
Äter din häst av det dammiga höt? Om höt dammar så är det tyvärr risk för att din häst också utvecklar hosta. Jag skulle köpa in eget hö om jag var du, hosta är inte roligt. Jag vet då jag har tidigare jobbat i ett hosthäst stall och nu har en egen häst som utvecklat "lindrig" hosta. Det jobb jag får lägga ner på att tjata om ventilation och att min häst ska vara ute så mycket som möjligt + allt jobb med blötande av hö och extra extrem pedant mockning skulle jag gärna ägna åt andra saker och hur maktlös känner man sig inte när hästen mår skitdåligt pga att den hostar och inte orkar vad den vill/brukar orka :crazy:.

mm, jag vet, det är jättetråkigt, bda hästarna har kroniska sjukdomar som ägarna vet om (de har ägt sina hästar hela liver båda två (17 och 4 år)) Men även fast de vet om att höt är så dåligt gör de inget åt det. Den ena hästen had vetrinären hos sig i tisdags och får medicin nu, men det hade hon ju sluppit om hon köpt nytt hö... det är tråkigt att de inte iser.

Jag har själv köpt nytt hö från en annan bonde. Det dammiga höt som jag har kvar har jag skänkt till fårägaren som hon lägger ut till dom när det regnar.

Är det inte så att dammigt hö brukar vara mögligt? Kan ju inte vara någon höjdare att ge till hästarna öht då! :eek:

Vilken tur din häst har som fått bra hö utav matte! ;)

Jo det kan säkert vara mögel som har ställt till det, men det luktar inget mögel, bara damm.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar