får nät ..???

zazza girl

Trådstartare
ha funderat och funderat angående får nät , e det lagligt att ha det till hästar..???
endel som jag ha pratat med säger att det är de och andra säger att det inte är det...

så hur ligger det till..!!! :confused::confused:

Sv: får nät ..???

ha funderat och funderat angående får nät , e det lagligt att ha det till hästar..???
endel som jag ha pratat med säger att det är de och andra säger att det inte är det...

så hur ligger det till..!!! :confused::confused:

Vare sej man får eller köper nät kan man använda det

Än så länge är det inte förbjudet. Men det står i rekommendationerna något om att det är olämpligt till häst precis som med taggtråd.

Man får ha hästar i hagar med fårnät.

Nuförtiden så använder fåruppfödare ofta elstängsel istället. Har man försökt riva ett gammalt fastvuxet fårstängsel så förstår man varför! Vi och flera grannar har elstängsel som fungerar bra både för fåren, kor och hästar. Man sätter fyra trådar (exempelvis 20, 40, 60 och 120 cm). Vi kör med high tensile järntråd för alla fyra trådar men en del väljer att sätta band högst upp istället.

När jag var liten (för 30 år sedan:crazy:) så hade vi fårnät till vår ponny. Men jag kommer ihåg att han ibland fastnade m hoven o att det då var väldigt otäckt att få loss honom. Skulle kunna tänka mig att dom lätt kan rycka sönder sig...Men du kanske tänker på nyare mjukare fårnät? Annars skulle jag INTE ha det.

Lagligt eller inte, skulle aldrig få för mig att ha en häst i hage med fårnät. Skaderisken är alldeles för stor :crazy:

Håller med.Det finns så mycket risker ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?