Får min sambo "vabba"?

Humelibumlan

Trådstartare
Min sambo är inte far till min barn och jag är sk. "sjukpensionär".

Förra veckan var jag och barnen magsjuka, det var milt sagt ganska tufft att vara själv hemma, magsjuk, ha hunden med 2 magsjuka småbarn...

Så min undran är då, om/när det sker igen om min sambo får ta ut vård av barn om jag är sjuk?

Sv: Får min sambo "vabba"?

Ja, det går bra.
Kopierar från FK:s hemsida:
Du som är förälder till barn under 12 år kan få tillfällig föräldrapenning. Tillfällig föräldrapenning kan också betalas ut till

* den som bor tillsammans med en förälder
* familjehemsförälder (tidigare kallad fosterförälder)
* den eller de som tar emot ett barn i syfte att adoptera det
* annan person som har den rättsliga vårdnaden om barnet.

Det står mer utförligt här. Bland annat om hur det fungerar om du som förälder är sjuk eller om du vill överlåta till någon helt annan person, t.ex. en granne.

Sen kan det vara någon som tycker att du borde kunna ta hand om barnen även om du är sjuk... Svägerskan hade havandeskapsförgiftning och två magsjuka småbarn hemma, FK handläggaren tyckte att hon kunde ta hand om barnen själv och inte tvinga den stackars maken att vara hemma...:crazy: Men det är rätt många år sedan och den handläggaren har fått sluta... :angel:

En följdfråga på det du fermarkerade. Ett par med två barn var (dvs ej gemensamma) där alla fyra barnen är sjuka samtidigt, får båda föräldrarna vabba samtidigt? Jag har bekanta som brukar göra så.

Det förutsätter jag, alltså att de vabbar för sina egna barn och således är hemma samtidigt. Jag kan dock inte svära på att det är så men rent spontant känns det inte som att det skulle finnas något hinder.

Jo, förmodligen är det så. Men säg att man har 4 gemensamma barn, så lär ju inte båda föräldrarna få vabba samtidigt. Olika regler isåfall för samma scenario i princip. Alltså i båda fallen är paret sambos alltså.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 120
Senast: monster1
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 928
Senast: Oh_really
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka