får man tävla på sweet iron-bett?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Som rubriken säger, får jag tävla dressyr på ett vanligt 2 delat bett som är helt i sweet iron? Ska ut och tävla LB nästa helg, när det slog mig att jag kanske måste byta bett, någon som vet?

Sv: får man tävla på sweet iron-bett?

I TR står det bara "tränsbett med rörliga ringar" står inget om sweet iron. Antingen är det för att det inte är tillåtet eller så är det det..
Ring till tävlingsplatsen annars och kolla om dom vet.

Jag tävlade med ett sötmalmsbett och fick då tillsägelse om det, då det ökar salivproduktionen. Visst är det samma sak som sweet iron?

Mvh Domino_s

Det står att

"Alla bett måste vara i originalskick och skall vara gjorda av metall eller hård plast. Överdrag med gummi/latex är tillåtet."

Det står inte vilken sorts metall de ska vara gjorda av. Sprengerbett är ju gjorda av aurigan som bl.a. innehåller koppar som sägs öka salivproduktionen, så varför skulle sweet iron inte vara tillåtet?

Det står att

"Alla bett måste vara i originalskick och skall vara gjorda av metall eller hård plast. Överdrag med gummi/latex är tillåtet."

Det står inte vilken sorts metall de ska vara gjorda av. Sprengerbett är ju gjorda av aurigan som bl.a. innehåller koppar som sägs öka salivproduktionen, så varför skulle sweet iron inte vara tillåtet?

Ingen aning, detta var iofs flera år sedan (minst 5). Jag fick en tillsägelse av domaren efter det att en medtävlande varit och påpekat att jag red på ett salivfrämjande bett. Jag fick byta annars fick jag inte starta nästa klass..:meh:
Så det var bara att åka hem..:(

Mvh Domino_s

Men visst var det så att betten var tvungna att vara av en metall förr? Eller finns den regeln kvar?

Det gör ju isf att mässing, aurigan osv är godkända, men inte sweet ironbetten med kopparmitt.

Men visst var det så att betten var tvungna att vara av en metall förr? Eller finns den regeln kvar?

Det gör ju isf att mässing, aurigan osv är godkända, men inte sweet ironbetten med kopparmitt.

Ja, jag tror att det var så det var. Mitt bett var precis så du beskriver, sweet iron och med kopparmitt. Så det var förmodligen därför jag blev stoppad med det bettet.

Mvh Domino_s

Japp, förr fick det bara vara en metall, vilket gjorde mig väldigt nervös då jag red med ett tredelat med mittdel av koppar...

KL

Tack för alla svar, även om jag fortfarande är lätt förvirrad:confused:

Mitt bett är vanligt 2delat och helt i sötmalm, så det borde ju då egentligen vara ok, det är ju i samma metall hela bettet, men det vore ju så surt att bli diskad pga bettet... nåväl, får väl kanske köpa ytterligare ett bett till samlingen och prova, men han trivs så himla bra på detta

Men läs i dressyr-TR, där står ju allt om vilka modeller och bett som är tillåtna.
Står det inte uppräknat så är det inte tillåtet.

Min kompis är dressyrdomare och enligt honom var det så att förr fick inte ett bett vara av 2 olika metaller av någon anledning. För 20 år sen fanns det ett polskt tränsbett som var populärt bland många dressyrryttare, det hade nickelringar och halva mundelen var av nickel och andra delen något likande sweet iron . Det bettet var ej tillåtet och det diskuterades mycket varför.
Nu är det fritt fram med ditt bett :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar