Får man starta 5-åring i div1-lag?

WBanna

Trådstartare
Vad är det för regler som gäller när man ska tävla dressyr på en 5-åring? Hur höga klasser får man starta och får man rida med i laget i divison 1?
Tack på förhand!
/Anna

Sv: Får man starta 5-åring i div1-lag?

En femåring får mig veterligen starta upp till LA. Om den får ingå i Div I laget beror väl på om det är för häst eller ponny och var det går för som jag förstått det är det på olika nivåer beroende på var i landet man startar??? I skåne är div I för häst Msv B och där får inte en femåring vara med, men ponny antar jag är LA så är det en ponny borde det inte vara några problem.

Har inte TR här, men jag vill minnas att 5-åringar får starta MsvB (rätta mig gärna någon som har TR tillgängligt eller vet till 100%), och då är det ju helt OK med div I, sen så i "mitt distrikt" så är det bara en ryttare i laget som rider Msv, resten LA.

KL*
Jag red div 1 med min femåring, red då LA:4, men det var 1998.

Men är det inte fortfrande ett LA ekipage med i laget?

Fast nu är det LA:6 som är den högsta LA-klassen.

Det här måste ju de andra i laget veta hur det ska vara.

Lycka till i så fall!!:banana: :banana:

Det är tydligen olika mellan distrikten hur det ligger till med klasserna.

Rider hela laget MsvB??

där jag bor rider som sagt en MsvB (vilken av dem vet jag inte), och tre LA3-5, den i Msv får inte räknas bort utan det får en av de som rider La göra (tre ryttare räknas, har man bsra tre i laget måste en rida MsvB och två La).

I skåne rider alla Msv B. I år var det B2 förra året B3. Skilljer som sagt mellan distrikten.

Tror det är ändrat så att en femåring får starta högst LA. 6 åring däremot finns det ingen gräns på.

i sthlm är man 3 i laget och hela laget rider msv b:3 i de två första omgångarna, och i finalen rider allihopa msv b:5

Det är en stor häst som det gäller. Här i Västmanland så är man 4 ekipage i laget i division 1, 3 st rider LA:4 och en rider MSV.
Tack för alla svar!!!

Tror det är ändrat så att en femåring får starta högst LA. 6 åring däremot finns det ingen gräns på.

Har som sagt fortfarande inte TR här men enligt TR ändringarna 2005 på förbundets sida står det så här angående ett stavfel.

Mom 220

På rad 4 står: 5-årig häst för starta klasser t o m Medesvår B.

Skall stå:

5-årig häst får starta i klasser t o m Medelsvår B. (får i stället för för)

Eftersom det inte finns senare ändringar utlagda angående detta så måste alltså 5-åringar få starta MsvB.
(Jag hade funnit det märkligt att de bara fått gå LA dressyr men motsvarande MsvB i hoppning som 5-åringar.)

Hemsidan stallbacken brukar vara hyffsat uppdaterad och där kopierar jag följande.

6-årig häst får starta alla klasser t.o.m. Svår B.

Okej! Tack för uppdateringen! :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar