Får man rida med hoppsadel?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag tänkte tävla lite lättare dressyrklasser med pållen, lokalt. typ LC-LB blir det. Nu är det så att jag bara har en sadel, en brun hoppsadel. Måste man ha svart dressyrsadel? Träns, får jag rida i ett svart träns som är fodrat vitt till den bruna hoppsadeln? Hjälp mej :crazy: :crazy: :crazy:

Sv: Får man rida med hoppsadel?

Ja det får du, men du får inte ha några gummityglar på tränset.
vävribbtyglar, eller läder.
Och så är det ju detta med bett å nosgrimma, men det kan du nog finna svar på om du söker lite i sökfunktionen.

du får ha vilken sadel som helst, bara den är av engelsk typ. (TR mom 219)

om du vill får du ha ett rosa träns när du tävlar, färgen spelar ingen roll. (även om domaren nog uppskattar om du har brun el svart)

"nosgrimman får spännas ovanför el nedanför bettet. även sk aachengrimma får användas" TR mom 218

Men om jag har min bruna hoppsadel då, får jag ha ett svart dressyrträns till? Eller är det snyggare med ett brunt typ Aachenträns?

det är ju snyggare om du använder samma färg på tränset som på sadeln så jag skulle satsa på det bruna Aachentränset (ger nog en poäng mer i protokollet på allment intryck) men om du inte har det så kör på med det svarta, har sett hiskeliga komb på tävlingar med schabrak och sadel och träns, knoppar och allt man kan ha.

Okej, får ta och införskaffa ett;) Men det var nån som sa att sadeln måste vara av "engelsk typ" hur menar dem då?

Trocadero_lover skrev:
Men det var nån som sa att sadeln måste vara av "engelsk typ" hur menar dem då?

Det får inte vara tex en westernsadel eller en bomlös sadel.

...och den måste ha stigbyglar och sadelgjord. vojlock och dämpande mellanlägg är tillåtna.

...däremot är inte STIGLÄDER nämnda, och lite längre ned i texten TR mom 220 står det:
"all övrig utrustning ej nämnd under mom 218-220 är förbjuden och dess användning leder till diskvalificering" :D

Jaha, men då får man hålla stigbyglarna i händerna eller hänga dem på hästens öron he he då. :idea:

ja de var de jag åxå började fundera på när jag läste..... :cool:

kan man rida med en bomlös sadel på en klubbtävling i en klass där inte ens grönt kort krävs?

det är upp till klubben att bestämma isf

tant agda skrev:
...och den måste ha stigbyglar och sadelgjord. vojlock och dämpande mellanlägg är tillåtna.

...däremot är inte STIGLÄDER nämnda, och lite längre ned i texten TR mom 220 står det:
"all övrig utrustning ej nämnd under mom 218-220 är förbjuden och dess användning leder till diskvalificering" :D

JO, numera är även stigläder listade som obligatorisk utrustning :)

med engelsk typ menas att dufår ex, inte rida i westwrnsadel. sadlen måste vara en alraaound hopp eller dressyr sadel. Lycka till kram

undefinedmed engelsk typ menas att dufår ex, inte rida i westwrnsadel. sadlen måste vara en alraaound hopp eller dressyr sadel. Lycka till kram

Det är väl nytt för i år att man får ha tyglar som har gummi på en sida, även sådanna med invävda gummitrådar får man ha....

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 187
Senast: Flixon
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar