Får man maxa hinderna hur mycket som helst?

Sv: Får man maxa hinderna hur mycket som helst?

hur kan det va farligt?

Du kan krascha rätt rejält för du kommer till slut hamna mittemellan 2 galoppsprång, det går tex liksom inte att klämma in 4 galoppsprång där det skall vara 3 när det blir lite större hinder och i en kombination skall vi bara inte tala om hur illa det kan gå :crazy:

:rofl: trodde du menade långa avstånd

jo, men jag vetef*n vad jag ska göra för att kunna länga hennes galopp :cool:

:rofl: trodde du menade långa avstånd

jo, men jag vetef*n vad jag ska göra för att kunna länga hennes galopp :cool:

Så här brukar jag göra när jag lär hästarna galoppera i terrängen dvs att länga ut steget utan att det blir hetsigt och flängigt finns ju säkert mängder av andra sätt men det här är ett enkelt och logiskt sätt för hästen.

Skaffa för det första en bra hopptränare som vet vikten av att få in rätt antal galoppsprång mellan hindren.
Annars blir det till att galoppera mkt utomhus och öka upp galoppen utan att det skall gå så mkt snabbare dvs du måste lägga fram handen lite så hästen får ut sin hals och tar tag i bettet med längre hals , sedan håller du i den där och ber hästen länga sitt steg med skänkeln i samma galopptakt.
Går hästen fortare med benen så har du misslyckats tänk på att hästens galopp skall bli mer vägvinnande och går benen fortare tar hästen kortare steg.

Inga glappande tyglar alltså utan hästen måste lära sig att länga sitt steg mellan hand och skänkel i balans och hästen skall gå i form i galoppen.

Du kan lägga ut bommar på marken och träna på det här, lägg då ut tex 14 meter som är 3 galoppsprång och 17,5 som är 4 galoppsprång och så får du helt enkelt galoppera så du når fram, troligtvis kommer det kännas väldigt fort för dig som är så van att galoppera i microgalopp. Galoppen skall vara balanserad och inget fläng, när du når fram så har du den galoppen du skall ha i hoppningen.
Det går ju inte på en dag så du är medveten om det.

:bow: Bra tips!

Nu blir detta kanske lite väl mkt trådkapning men måste få slänga in min fråga ändå.. Jag har en häst som blir väldigt het ute, vi har en rakbana vid stallet som jag brukar galoppera på men denna dam blir olidligt het på denna rakbana, hon kortar ihop halsen som ett knytte och man känner att benen bara spretar under henne dvs ingen galopp genom ryggen här inte:crazy: Vill så gärna få ut galoppsprångens längd men jag får liksom inte henne att komma fram till bettet utan hon galopperar bara snabbare och med ännu mer sänkt rygg.

Hur hade du gjort? Struntat i rakbanan och galopperat på volt på ett stort fält? Galopperat i kortare galopp där hon faktiskt tar liite stöd på bettet och hoppats på att hon så småningsom ändrar sig? Eller hur hade du gjort?:)

Jovisst får man det. Dock har iaf inte jag sett några plaststöd med säkerhetsskållor så de kan alltså inte användas till den bakre bommen på längdhinder.

Nej, plaststöden utan extra påsatt nyckelhålsskena är inte tillåten att använda på tävling, diskuterade detta för ett tag sedan med en av våra mer erfarna banbyggare och det beror på att de går att lägesförändra (alltså trycka ner) även med stängd hållare.
Så utan nyckelhålsskena så är de som sagt inte tillåtna att använda alls på tävling.

:bow: Bra tips!

Nu blir detta kanske lite väl mkt trådkapning men måste få slänga in min fråga ändå.. Jag har en häst som blir väldigt het ute, vi har en rakbana vid stallet som jag brukar galoppera på men denna dam blir olidligt het på denna rakbana, hon kortar ihop halsen som ett knytte och man känner att benen bara spretar under henne dvs ingen galopp genom ryggen här inte:crazy: Vill så gärna få ut galoppsprångens längd men jag får liksom inte henne att komma fram till bettet utan hon galopperar bara snabbare och med ännu mer sänkt rygg.

Hur hade du gjort? Struntat i rakbanan och galopperat på volt på ett stort fält? Galopperat i kortare galopp där hon faktiskt tar liite stöd på bettet och hoppats på att hon så småningsom ändrar sig? Eller hur hade du gjort?:)

Lösningen på problemet är att få ut halsen till sin fulla längd så hästen får ordentlig plats att galoppera under sig , över ryggen och fram till bettet.
Hade själv liknande problem med min fälttävlanshäst och det enda att göra på honom var att lägga fram handen och galoppera så mkt framåt att han slutade springa och började galoppera på riktigt.

Nu hade jag iof alldeles för mkt i handen på honom, han var väldigt stark och het och det gjorde att jag bromsade av ren självbevarelsedrift vilket inte gjorde han mindre het direkt, han hade iof inte heller några problem med att få ut galoppsprången men han sprang lugnare och större när jag väl fick ut halsen.

Så lösningen i båda fall är nog densamma, att få ut halsen för kortar man upp den förstör man ju hela arbetet genom kroppen vilket gör att dom gärna springer runt med sänkt rygg men eftersom du inte får fram din häst till bettet så får du nog använda betydligt mer ben för att komma dit sen om det är bättre på volten eller rakbanan får du ju prova dig fram.

Jomen vanliga plaststöd är visst tillåtna till räcken och i framkant på längdhinder.

Jo, det är precis det jag vill (få ut halsen). Fungerar ganska bra på stor volt, problemet kommer när vi ska rida på rakbanan.

Hm nåja får väl hålla mig till dom stora volterna tills det känns riktigt bra helt enkelt.

Jomen,det finns säkerhetsskållor till plaststöden som fästs på en skena.Vi har sådana på min klubb!

Ja det har ju LadyCovergirl redan illustrerat med bild då.

Jomen vanliga plaststöd är visst tillåtna till räcken och i framkant på längdhinder.

Inte enligt denna banbyggare i alla fall (en av de mest kända vi har i landet), de får inte användas alls och enligt honom står det i banbyggnads TR.
När en häst går i dessa så kan de sjunka vilket de inte får kunna göra, utan hindret skall vara fast spärrat på rätt höjd detta är anledningen till att dessa inte får användas, tror det står något i stil med att ett hinderstöd måste vara utformat på så vis att hindret inte går att förändra utan att bommen ramlar ur skållan resp skållan utlöser. Det var efter att detta beslut att förbjuda plaststöden (de var tillåtna först när de kom) som saftysystem tog fram nyckelhålsskenorna till dem.

Nej, plaststöden utan extra påsatt nyckelhålsskena är inte tillåten att använda på tävling, diskuterade detta för ett tag sedan med en av våra mer erfarna banbyggare och det beror på att de går att lägesförändra (alltså trycka ner) även med stängd hållare.
Så utan nyckelhålsskena så är de som sagt inte tillåtna att använda alls på tävling.

Det är precis det jag fått lära mig också. Jag brukar vara duktig på att citera TR (men just nu hittar jag det inte), men jag har hört samma sak från en aktiv banbyggare i vårat distrikt. Hon vill inte bygga mer banor hos oss förrän vi fixat nya hinderstöd, då de (plaststöd) vi har inte är godkända. Vi har trästöd med säkerhetskållor i oxrarna, men inte så det räcker till en hel bana.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 320
Äldre Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 171
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Jag försov mig till jobbet idag. INTE bra och min chef var orolig och det ska gudarna veta att det är jag också (prövotid) och händer...
2
Svar
29
· Visningar
3 603
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar