Får man maxa hinderna hur mycket som helst?

Sv: Får man maxa hinderna hur mycket som helst?

okej..
har tränat kombinationer ju, men den var överdrivet lång, och jo, man kan rida på ett mer om man vill, det är ju ingen lag på det, eller? :crazy:

okej..
har tränat kombinationer ju, men den var överdrivet lång, och jo, man kan rida på ett mer om man vill, det är ju ingen lag på det, eller? :crazy:

Nä det är ingen lag men det visar ju uppenbarligen på att du inte är tränad för att hoppa dessa om du ens tänker tanken :crazy:

Har du inte läst "lagen om att alltid hoppa kombinationer på rätt antal galoppsprång"? paragraf 7?
annars är det dags att göra det...stränga straff väntar den som bryter mot den lagen :devil:

skämt åsido så - visst _kan_ man ta en kombination på fel antal galoppsprång, men det är inte att rekommendera om man vill ha en häst som vill hoppa även i fortsättningen.
och oavsett om det går eller inte går att ta bort/lägga till ett galoppsprång på en distans bör man kunna rida den på rätt antal galoppsprång först.

Låter skit konstigt att i en 110 klass så ligger hinder på 1.25 :crazy:
Tror bara det kändes stort :smirk:

Jag har varit med om en sådan tävling oxå. Men kan säga att det var nerver och synvilla som spelade mig ett spratt :rofl:

Sen lite tråkkapning:

Man får väl inte ha plaststöd på tävlingar?

Det kan vara så att hon kom nära på A-hindret och fick ett kort språng och hennes häst/ponny kanske har en kort galopp? Med min B-ponny hade jag ofta problem i kombinationer (om vi inte kom perfekt på första hindret) pga att han var så liten och hade kort galopp. Om man inte kommer in rätt på första hindret och inte har lite högre tempo än en häst med normal galopp, så kan det bli svårt om B-hindret är en stor oxer.

Hur långt var det mellan A och B i kombinationen i meter? Det är lite samma sak där som flera påpekat när det gäller hinderhöjderna, det kan se högre (i kombinationsfallet längre) ut än det är.

Jag har genom åren sett många hästar ha problem att räcka fram till B i en kombination som är den längd som står i TR. Då kan det ju bero på en hel del olika saker varför avståndet fram till B känns för långt för ekipaget. Hästen har lite kortare galopp, ryttaren rider i undertempo, hästen står emot redan mot A-hindret osv.

Nej man får inte maxa hur mkt som helst. Däremot som många andra har sagt kändes det nog större för dig på tävlingen än vad det är när du hoppar på träning.

Jag brukar alltid tycka att hindrena ser ut som monster när jag tävlar= nervös:p

Däremot är det en väääldigt stor skillnad på en 1.10 klass och 1.25. När jag startade min första 1.25 (nationellt dessutom) kan jag lova att det var hemskt mkt större än 1.10. Oxrarna ser ut som väggar och min häst var i luften så länge att jag trodde jag aldrig skulle landa..

Så att ditt km var i 1.25 har jag mkt svårt att tro;)

men altså.. om underlaget var lite djupt med brukar hinderna kännas typ 10 cm högre :D

Jovisst får man det. Dock har iaf inte jag sett några plaststöd med säkerhetsskållor så de kan alltså inte användas till den bakre bommen på längdhinder.

Tydligen finns det iaf hos Safety System.

nyckelhalsskena.jpg

jo, det var ju sista klassen för dagen och det hade varit tävlingar hela dagen, så djupt var det nog :crazy:

Spike mfl.: Jo, hon hoppar bäst när man lägger henne lite nära (blir lätt flack), och ja, b var en maffig oxer... Men jag kan ju inte påstå att hon gick i undertempo, för det gjorde hon verkligen inte, och har heller aldrig gjort :crazy:

Lägger man hästen för nära så får man ju ett kort språng , svårare än så är det ju inte och det kanske inte är att rekommendera om hästen inte har galopp nog att räcka fram till B-hindret.

Hästar som har ett stort register i sin galopp och är spänstiga kan man ju lätt komma på omtramp och sedan räcka fram till B-hindret på rätt antal galoppsprång ändå. Man får ju se till vad man har för häst och rida därefter så man inte hamnar i skiten på B-hindret.

Dvs att ta ett galoppsprång till är ju aldrig ett medvetet val utan det är ju en plan B om man kom fel in från början om man nu har en sådan kortgalopperad häst som inte reder ut det iallafall.

Senast ändrad:

jo, men hon är väldigt kort i galoppen, hon är 163 och ibland kan hon inte ens gå på samma antal som ponnierna :p hon typ trippar lite innan, sen exploderar hon :crazy:

jo, men hon är väldigt kort i galoppen, hon är 163 och ibland kan hon inte ens gå på samma antal som ponnierna :p hon typ trippar lite innan, sen exploderar hon :crazy:

Det där är ju inte att hon egentligen är kort i galoppen utan det låter mer som det blir en väldigt orytmisk och ojämn galopp eftersom hästen är het. Det är en sak du verkligen måste få hjälp med så du får en jämn och rytmisk galopp. Får du det så blir det inga problem sedan att räcka fram på rätt antal galoppsprång.

men hon är inte så när man hoppar under 1m, då går hon jämnt.. men går på samma antal :crazy:

men hon är inte så när man hoppar under 1m, då går hon jämnt.. men går på samma antal :crazy:

Att man kan lägga in ett extra när det är så lågt är ju inget konstigt men det kan tom bli farligt när det blir större.

hur kan det va farligt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 320
Äldre Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 171
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Jag försov mig till jobbet idag. INTE bra och min chef var orolig och det ska gudarna veta att det är jag också (prövotid) och händer...
2
Svar
29
· Visningar
3 603
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar