Får man maxa hinderna hur mycket som helst?

M

Min_forza

Idag har jag tävlat km. Jo, på proppen stod de då 1.m o 1.10m, men det var verkligen inte de höjderna! Det var typ 1.25 m eller nått :eek: och ja menar, vf skriver man en höjd som inte ska hoppas?
Och får man bredda oxrarna hur mycket som helst?

Sv: Får man maxa hinderna hur mycket som helst?

Nej, enligt TR finns det maxlängd på oxer.

Varför klagade du inte?

Hade du en mätsticka? Då kan du ha rätt.
Kollade du på hinderstöden? De kan visa fel (plaststöden visar oftare fel än rätt har jag lärt mig vid det här laget).
Använde du ögonmått? Då är du inte säker.

Jag tror att tävlingsarrangören hade full koll och att hinderhöjden var den som angavs i proppen. Det är många som tycker hindrena ser större ut på tävling än på träning, framför allt när de går banan.

1,25 m hinder i en 1,00 m klass finner jag högst otroligt...

mm håller med ovanstående.. hur mätte du, som trazel skrev om innan?

Oftast så ser nog hindrena högre ut än vad dom är, Dom ska mätas med mätsticka av funktionär och det tror jag nog oftast att dom gör. Att hindrena ligger på 125 i 1m-1,10m klasser tvivlar jag på, dom kan och får inom felmarginal vara några cm högre än maxhöjden. Oftast är det nog synvillor som gör att hindrena ser höga ut tex korta hinderstöd eller bommar kan ju göra att hindret ser högre ut. Även lutande banor får ju hinder att verka högre än vad dom är. Tycker man att hindrena ser på tok för höga ut så måste man ju påtala det för banbyggare eller annan funktionär och be om kontrollmätning. Klaga i efterhand hjälper ju ingen.

Till alla:
Nä, jag hade ingen mätsticka. Men tävlade mot de mä hästar stora som biffar och de brukar hoppa en 1.20 kanske annars men alla sa att det var högre och deffenitivt längre :eek:

De kanske ville göra det lite svårare?!
Du skulle ha klagat om du tyckt att det var för högt.

Jag var med om en liknande sak på grannklubben för några år sedan. Skulle hoppa 80 cm med min fjording och första hindret (bred oxer dessutom) i omhoppningen låg på 105 :eek:
Jag vet inte hur, men över kom vi ändå :D

Jaja, det gick ju faktiskt ganska bra, men endå!
Borde man inte skriva typ 1,10m+5 eller eventuell höjning?

När man anmäler sig så förväntar man sig faktiskt att det ska vara den höjden man har anmält sig till. :mad:

Du får gärna skriva ut tävlingsplats, datum och status på tävlingen. Kanske någon annan som också var där som kan vittna om att hindrena var 25 cm för höga!

som sagt, det var ju en klubbtävling och hinderna var nog 1.25 i 1.10 klass :crazy:

Så du vill inte berätta vart det var någon stans? Det hela blir plötsligt ännu mer otroligt i mina ögon.

Jag själv skulle aldrig ha gått in och hoppat ens om min häst är tränad för 110 och banan helt plötsligt är 125!

jo, det var på mr, men borde man inte skriva att man höjer?

Var det på deras KM?

För det var en 1,10 bed A:1a, det betyder med förhöjd omhoppning. Alltså kommer omhoppningen att vara högre, det kan man läsa ut ur bedömningen. Men den kommer INTE att vara 125 cm!

hoppade ba grunden, kom inte igenom kombinationen för att det var för långt för pållen.. var kombination mä 1 gs, och det var alldeles för långt att ta ett för henne och gick inte att klämma in två på den höjen och bredden på den maffiga oxern som var b :crazy:

med tanke på att hästen hoppade fram till kombinationen så var vi ju tränade och laddade för att gå runt ;)

Eller inte? För ni kom ju uppenbarligen inte igenom kombinationen.

med tanke på att hästen hoppade fram till kombinationen så var vi ju tränade och laddade för att gå runt ;)

Eller så var ni inte tränade och laddade för att gå runt, eftersom ni inte kom igenom kombinationen. Men det var inte det jag menade från början.

Hade JAG kommit dit och det hade varit en 125a istället för en 110 hade INTE JAG gått in och hoppat. Nu finner jag det dock högst otroligt att det var 125 cm i en 110 cm hoppning.

asså jag är blond :rofl::rofl:

hoppade ba grunden, kom inte igenom kombinationen för att det var för långt för pållen.. var kombination mä 1 gs, och det var alldeles för långt att ta ett för henne och gick inte att klämma in två på den höjen och bredden på den maffiga oxern som var b :crazy:

en kombination avsedd för ett galoppsprång ska alltid hoppas på ett galoppsprång, klarar man inte det är man inte tränad för uppgiften....

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 320
Äldre Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 171
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Jag försov mig till jobbet idag. INTE bra och min chef var orolig och det ska gudarna veta att det är jag också (prövotid) och händer...
2
Svar
29
· Visningar
3 603
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar