Får man köra häst i öppen kärra?

Här står mer info.

Enligt jorbruksverket ska det vara skyddad mot nederbörd, blåst, kraftig sol mm.
Säkerheten ska även tryggas, så blir mer säkerhet med ett tak så att inte hästen hoppar ut eller åker ut/fastnar vid en eventuell olycka.
Däremot hittar jag inget att det står att taket måste vara av ett visst material, enbart rekommendationer.
...men det finns fortfarande ingen uttrycklig skrivning i SJVFS 2010:2/L5 (eller någon annanstans som jag känner till) om att tak är obligatoriskt.
Rymningssäkerhet går att lösa utan tak, och skydd mot ogynnsamt klimat är rimligen bara nödvändigt vid ogynnsamt klimat. Föreskriften reglerar dessutom alla slags transporter; villkoren om rymningssäkerhet och klimatskydd gäller både väg- och vattentransport.

Diskussionen rör ordklyverier, men juridik är ofta ordklyveri och tråden handlade ju om vad som är tillåtet, inte lämpligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 921
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Vi har trafikfrågor här som mynnar ut i roliga kommentarer :rofl:. Nu kommer ett ämne upp eller så blir det flera att irritera sig...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp